Timmie Posted June 24, 2024 Posted June 24, 2024 (edited) De motor van mijn PK50S heeft een volledige revisie gehad in 2021 waarbij alle slijtage onderhevige onderdelen vervangen zijn. Hij reed tot voor kort eigenlijk altijd prima. Recent zijn er nieuwe koppelingsplaten gestoken omdat de koppeling wat door slipte bij het in gang kicken. Als ik nu aan het rijden ben en ik geef eventjes geen gas en dan weer gas is er vaak een slag ('klak') te horen in de motor. Het klinkt precies of er een fractie van een seconde vertraging/speling zit tussen het moment dat ik terug gas geef en het aanpakken van de mechanische delen, en dan slaat er dus iets. Waar kan dit ineens door komen? Waar eerst naar te kijken? Edited June 24, 2024 by Timmie
Frederik9111 Posted June 24, 2024 Posted June 24, 2024 1 uur geleden, Timmie zei: Recent zijn er nieuwe koppelingsplaten gestoken omdat de koppeling wat door slipte bij het in gang kicken. Versleten koppelingsplaten gaan niet slippen, maar worden net heel brut en schokkering. Bij dit symptoom denk je eerder aan een koppelingskabel die ietsje te strak aangespannen is. Tenzij je 10.000km per jaar rijdt, lijkt het me sterk dat je in 3 jaar je koppelingsplaten hebt versleten. 1 uur geleden, Timmie zei: Als ik nu aan het rijden ben en ik geef eventjes geen gas en dan weer gas is er vaak een slag ('klak') te horen in de motor. Het klinkt precies of er een fractie van een seconde vertraging/speling zit tussen het moment dat ik terug gas geef en het aanpakken van de mechanische delen, en dan slaat er dus iets. Check het halfmaantje van de koppeling best even. En de veren binnenin het koppelingstandwiel.
Timmie Posted June 24, 2024 Author Posted June 24, 2024 (edited) De nieuw geplaatste koppeling heeft na de revisie in (correctie) 2022 regelmatig door geslipt bij het kicken. Het leek toen inderdaad of de kabel soms te strak gespannen stond, maar dat was niet het geval. Ik heb toen via het forum (en bij SDN) advies in gewonnen om als oplossing een andere koppelingsveer te steken, maar er werd me toen uiteindelijk aan geraden om dat zo te laten. (zie mijn andere topic). Bij een recent onderhoud heb ik dat dan laten herbekijken, en toen is er als oplossing een nieuwe koppelingsset (veer+platen) gestoken. De kurkplaten zouden al verbrand zijn door het vele slippen. Het doorslippen is nu wel weg, maar nu is er ineens dus die verontrustende 'klak' bij terug gas geven.. Edited June 24, 2024 by Timmie
Frederik9111 Posted June 24, 2024 Posted June 24, 2024 Zonet je topic herlezen: een verse 75cc combineren met een versleten koppelingsveer is natuurlijk geen goed idee. Maar als je veer al doorslipt tijdens het kicken, dan had je bij hoge belasting ook gevoeld dat de motor meer toeren dan snelheid maakte. Los daarvan is geen enkele "klak" normaal en zou'k (dringend) de staat van het binnenwerk herbekijken. 1
nero Posted June 24, 2024 Posted June 24, 2024 Als je de vespa op de pekkel zet en in 1ste versnelling is er altijd wat voor-en achterwaartse speling op het achterwiel (speling tussen achteras en tandwielen), maar bij het rijden zou je dit niet mogen voelen tenzij de motor fors inhoudt bij het schakelen. Groetjes, nero. 1
Timmie Posted June 24, 2024 Author Posted June 24, 2024 Thanks. Is zo Frederik. Ik voelde bij het solo rijden zelfs dat de koppeling na het ontkoppelen/schakelen/koppelen moeite had om te pakken.Vandaar dat ik dat bij het recente onderhoud ook heb laten herbekijken. Waarna die nieuwe koppelingsset is geplaatst met als gevolg een betere koppeling, maar ook die klak... Koppeling terug open dan maar zeker?
Frederik9111 Posted June 24, 2024 Posted June 24, 2024 (edited) Asap. Voor je je schakelkruis, carter, primaire,... aan gort rijdt. Edited June 24, 2024 by Frederik9111 1
Timmie Posted July 8, 2024 Author Posted July 8, 2024 De koppeling is tot op heden nog niet open gemaakt, maar ik heb voor alle voorzorg ook niet meer gereden. Wat ik wel nog op gemerkt heb: de Vespa staat stil in neutraal, met de motor uit. Ik duw hem van de pekkel af, ontkoppel, zet hem vervolgens in een versnelling en los de koppeling terug. Als ik hem dan in versnelling naar voor of achter rol dan kan ik hem een aantal centimeters voor en achterwaarts rollen voor ik onderaan ergens die 'klak' hoor en hij effectief aan pakt. Zoals gezegd zit er precies speling/vertraging op, maar die lijkt mij abnormaal veel. Daarbij merkte ik ook op dat het vliegwiel pas rond draait vanaf het moment dat hij effectief klakt en aan pakt... Voor er aan de koppeling gewerkt was ( nieuwe platen en veer) had de Vespa deze symptomen niet, maar toen slipte de koppeling dus wel door bij het kicken en bij het rijden was er een slechte overdracht van kracht, vooral bij hogere belasting...
Sjoerdo Posted July 9, 2024 Posted July 9, 2024 tja, je zal toch echt je koppeling eens goed moeten bekijken, zit het halve maantje nog netjes, zitten de veren nog goed zijn de platen goed uitgelijnd etc etc 1
Timmie Posted July 9, 2024 Author Posted July 9, 2024 (edited) Zou het misschien kunnen dat men bij de garage (na het vervangen van de koppeling) de wielmoer van het achterste wiel niet hard genoeg aan gespannen heeft? Of misschien zelfs de dikke rondel vergeten plaatsen is die onder de wielmoer moet zitten? Kan het misschien zijn dat de alu tandjes van de tamboer van het achterwiel door de jaren heen weg gesleten zijn? Waardoor er speling zit tussen de tandjes van de tamboer en die van de hardstalen achteras? Misschien toch eerst die wielmoer eens na lopen en die tandjes eens bekijken? Of kan dit de oorzaak van de speling/klak zeker niet zijn? Edited July 9, 2024 by Timmie
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now