Jump to content
Vespaforum.be

Dikte elektrische bekabeling

Marc 69

Recommended Posts

Posted

17189074920631899801118762743701.thumb.jpg.b689378fb40ddea354ecdbdd3df1025c.jpgGoedeavond vanuit Nederland,

Voor mijn VGLB uit '62 moet ik mijn bedrading vervangen, iemand enig idee welke dikte draad ik moet gebruiken? Ik heb een kabel 16 x 0,35 dus heb wat aders over. Is 0,35 dik genoeg of moet ik dikker gebruiken? Zo ja, wat is de gewenste dikte van het draad wat ik moet gebruiken?

Bij gevoegd: het schema wat ik gevonden hebt. Ik heb dus een VGLB uit 1962 zonder accu.

Mvg Marc

Posted

Wat Niels bedoeld is dat jouw model ook is geleverd met een accu. Als je de hele kabelboom gaat vervangen is dat waar je op moet letten, niet dat je de verkeerde besteld.

• Like 1
Posted

Pilaf,

Bedankt voor je reactie. Ik heb een VGLB zonder accu en wil de kabelboom zelf maken, ben elektricien, en zo lastig is dit niet. Er zat een kabelboom in de vespa toen ik hem kocht maar daar zaten zoveel kroonstenen en zooi aan, daar heb ik geen vertrouwen in. Was over duidelijk ook een bron van storingen, waren een hoop draaden afgeknipt, en heel anders aangesloten dan op het schema staat. Ook zat het vliegwiel er niet op. Maar nu het blok helemaal gereviseerd is en er een goed werkend vliegwiel op zit maak ik liever nu een nieuwe kabelboom als dat ik straks telkens met ellende langs de weg kom te staan. Alles staat op tekening behalve de dikte van de bedrading, vandaar mijn vraag.

Iedereen bedankt voor het mee denken, het gaat goed komen.

Mvg Marc

• Like 1
Posted

Hier een duidelijker schema, ik maak mijn kabelbomen ook zelf met draad van 0,75. 

Schermafbeelding 2024-06-24 om 10.33.48.png

Posted (edited)

Een kabelboom voor VBA/GLa/... kost €7,18 in Italiastan. Why bother... 

Edited by Frederik9111
  • Like 1
Posted

Ben een Hollander he!

Nee, maar daar gaat het niet om, alles wat ik zelf kan doen doe ik graag zelf, en kan niet heel veel maar dit toevallig net weer wel.

Ga eerst zelf een poging wagen, lukt het niet heb ik iig een alternatief. Bedankt voor de tip

Mvg Marc

Heb je toevallig een adres waar ik die kan bestellen, met computers kan ik juist weer niets dan alleen aan en soms ook nog uit krijgen.

Bvd

Posted

Hoe lager de spanning hoe groter de stroom bij hetzelfde vermogen dus hoe dikker de draad.

Er zijn schemaatjes voor om je draad dikte te berekenen. Iig is 0,35 te dun.

En zoals Frederik al zegt waarom zou je de moeite doen. Als je een uurtje overwerkt heb je de kabel boom al verdient. En ik durf er een weddenschap je op af te sluiten dat je geen kabel boom maakt in een uurtje, ook niet in twee.

• Like 1
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted

Met mijn eigen kabelboom rijd hij nu. Als je het te moeilijk vind wil ik er voor jou ook 1 maken, gratis. Ik help graag mensen ipv commentaar horen waar ik niet om gevraagt heb en niks aan heb.

Ben misschien niet zo slim als andere, maar voorlopig is alles tot nu toe gelukt

• Like 2
Posted
Op 28/7/2024 om 13:55, Marc 69 zei:

Met mijn eigen kabelboom rijd hij nu. Als je het te moeilijk vind wil ik er voor jou ook 1 maken, gratis. Ik help graag mensen ipv commentaar horen waar ik niet om gevraagt heb en niks aan heb.

Ben misschien niet zo slim als andere, maar voorlopig is alles tot nu toe gelukt

Fijn dat het gelukt is en het goed werkt. IK hoop dat je niet beledigd bent als ik zeg dat ik even pas.

• Like 1