LoMax Posted June 15 Share Posted June 15 Heeft er iemand al eens een throttle body (de kant met de electronica) open gehad? En er toevallig een foto van gemaakt? Ik ben er intussen achter dat de startproblemen hierbinnen veroorzaakt worden. Pin 5 krijgt 12V via de startknop, zoals het hoort (bij het type met ABS van 2014). En soms start hij, maar vaker niet dan wel. En als hij niet start, hoor ik binnenin die ECU wel een licht getik, als van een mini relais. Maar op pin 10 krijg ik dan geen massa/aarding zoals voorzien om de startrelais aan te sturen. De + krijgt die relais wel, van het stoplicht/remhendel. Het euvel is oorspronkelijk vooral ontstaan bij warme motor, vaak was afkoelen al genoeg om weer te starten. De laatste tijd hielp dat steeds minder. Maar nu ben ik erachter dat een lichte tik op de zijkant van die ECU de zaak weer even oplost. Ik denk dus zeer sterk aan een slechte soldering op de print, in de richting van pin 10. Daarom dat ik graag de binnenkant eens wou zien, zonder het ding al meteen open de prutsen. En defect wegwerp-exemplaar zou ook heel welkom zijn. Link to comment
Pilaf Posted June 16 Share Posted June 16 Dit is een foto van een MIU1 en een plaatje van de MIU3G. Het printplaat idee is hetzelfde alleen de cover is anders. Link to comment
LoMax Posted June 16 Author Share Posted June 16 Fel bedankt, die was ik nog niet tegen gekomen. Wel hele kleine solderingen, dicht op mekaar. Om daarin een slecht contact te vinden, en vooral te herstellen, pff. Een vergrootglas en hele kleine vingertjes. Voorlopig de bypass nog niet wegnemen vrees ik. Link to comment
LoMax Posted June 16 Author Share Posted June 16 Aan de hand van de afbeelding van Pilaf heb ik de achterzijde ook kunnen terugvinden. Ziet er iets meer soldeerbaar uit. De rode cirkel doet hier niet terzake (hier zit normaal een eeprom die de injectie mapping stuurt), maar welke van de 34 pinnetjes zou nu pin 10 zijn? 🔍 Link to comment
Pilaf Posted June 16 Share Posted June 16 Heb je de ECU als al de diagnose gehangen? Zoals ik snel zie is dit een MIU1 ECU toch? Zo ja, hou er tekening mee dat deze ECU soms issues heeft met de startonderbreker. Heb je deze problemen ook met de bruine master sleutel? Link to comment
LoMax Posted June 17 Author Share Posted June 17 De afbeelding had ik ook maar van het net gepikt, dit is niet het exemplaar op mijn GTS, maar ik neem aan dat hij overeenkomt met de laatste afbeelding die je gepost hebt, het is de 2014 ABS versie, met de klipsjes ipv de schroefjes om het deksel vast te zetten. Straks even het juiste type noteren. Aan de diagnose heb ik hem nog niet gehangen, hij hapert maar af en toe, dat moet dus net lukken als je er met de laptop langs staat. En eerlijk gezegd zou ik niet meteen weten waar ik dan precies moet naar kijken, welk signaal wel of niet doorkomt, ik zie niet waar de massa van pin 10 vandaan komt. En binnen 2 weken moet het ding heen en weer Noord Italië, stel dat ik hem om zeep help met mijn 'diagnose', dan is er niet genoeg tijd om nieuwe stukken hier te krijgen. Het fenomeen is gelijk met alle sleutels, en met mijn bypass (massa op de relais met 2de knop) start hij meteen, ik neem aan dat de starteronderbreker het aanslaan verhindert, en niet rechtstreeks ingrijpt op het al dan niet aanslaan van de startmotor. Bijkomend, zoals ik al zei, hoor ik bij de hapering (startknop inhouden) een klikken in de ecu, tik.tik.tik, dus ga ik ervan uit dat de 12V van de startknop wel richting ecu gaat, maar geen massa vanuit de pin 10 vertrekt. Ook de lampjes van de sleutelherkenning doen het goed. Misschien al eens aan de diagnose hangen om oude fouten te wissen, wie weet wat ik tegenkom.. Link to comment
LoMax Posted June 17 Author Share Posted June 17 Ziezo, diagnose is gebeurd (toen ik na 10 pogingen doorhad dat ik vergeten was de instellingen naar een andere ECU te switchen). Alles ziet er heel goed uit, en je kan inderdaad ook zien of het ding klaar is om te starten (starten ok=1), of niet (starten ok=0). Dat laatste als bvb de motor nog loopt, of de eerste seconde na het omdraaien van de contactsleutel. Zodra alle lampjes uitgaan, en de pomp op druk is, gaat ie van 0 naar 1. En dan start ie. Of doet ie klik klik klik. En die klik komt echt wel uit de ECU. Link to comment
Pilaf Posted June 17 Share Posted June 17 Dan heb je ook een MIU3G, dat klikken is waarschijnlijk de steppermotor, naar mijn weten zitten er alleen sensoren op de printplaat. Dat er geen fouten zijn opgeslagen is wel vreemd. Je zou op z’n minst een p0611 code verwachten in de foutenlijst. Misschien dan toch ergens een slecht stukje soldeer. Je zou kunnen kijken of je handmatig kortstondig een massa op het startrelais kan zetten als ze niet wilt starten, de ecu geeft tenslotte wel de start “vrij” middels de code 1. Link to comment
LoMax Posted June 17 Author Share Posted June 17 26 minuten geleden, Pilaf zei: Dan heb je ook een MIU3G, dat klikken is waarschijnlijk de steppermotor, naar mijn weten zitten er alleen sensoren op de printplaat. Dat er geen fouten zijn opgeslagen is wel vreemd. Je zou op z’n minst een p0611 code verwachten in de foutenlijst. Misschien dan toch ergens een slecht stukje soldeer. Je zou kunnen kijken of je handmatig kortstondig een massa op het startrelais kan zetten als ze niet wilt starten, de ecu geeft tenslotte wel de start “vrij” middels de code 1. Die foutcode zou logisch zijn, als de module doorheeft dat er iets fout loopt. Maar als die alles doet zoals het hoort, behalve dat het signaal via pin 10 niet naar buiten geraakt, dan 'denkt' de ECU dat ie alles heeft gedaan wat moet. Het kabeltje snapt het gewoon niet... En handmatig een massa op het startrelais zetten, ter vervanging van de massa die via pin 10 verzonden wordt, dat doe ik nu via de bypass die ik gemaakt heb. Want + staat er steeds aan 1 zijde van het relais op via de remhendel, het is die massa die hem doet sluiten. In die Ecu wordt de 12V+ van de startknop namelijk gewisseld voor 12V-. Daarom dat ik de startknop niet rechtstreeks kan doorverbinden naar de relais, dat zou 2x 12V+ geven. Of je zou kunnen starten terwijl de motor al draait, ook niet goed. Als hij dus nu niet wil starten via ECU, dan zet ik een switch om van 'bediening via ECU' naar 'bediening handmatig', en met een tweede drukknop start ie dan meteen. Scheelt 5 seconden en €835 😉 1 Link to comment
LoMax Posted September 6 Author Share Posted September 6 Solderingen zien er goed uit, de achterkant is onbereikbaar zonder de boel te breken, stekker is 'one way only' gelijmd. Dat, in combinatie met het fluctuerend TPS signaal... Echt bewijs of sluitende diagnose lijkt me hier niet haalbaar, vooral omdat het fenomeen niet permanent aanwezig is... Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now