Vespabien Posted May 29 Share Posted May 29 Hoi allemaal. Helaas heb ik geen reacties gehad op mijn vorige bericht, wellicht was ik niet duidelijk, dus probeer ik het nog maar eens. 😁 Mijn Vespa R50 start in een keer, maar wanneer ie dan afslaat moet ik eerst weer de bougie droog maken om opnieuw te kunnen starten. Met andere woorden: hij lijkt gelijk te verzuipen. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? De Vespa is overigens kort geleden gedemonteerd en opnieuw gemonteerd. Zou het kunnen dat de ontsteking niet goed is afgesteld? En hoe kan ik dat oplossen? Groeten, Sabine. Link to comment
Ed75 Posted May 29 Share Posted May 29 (edited) Je zegt "gedemonteerd en opnieuw gemonteerd" Is er iets gewijzigd in: - sproeier bezetting - keerringen - bougie - carb - cylinder of andere motor delen? Afhankelijk of je een elektronische ontsteking hebt of puntjes, hier is een mooi filmpje voor de basis afstelling: Edited May 29 by Ed75 Link to comment
Vespabien Posted May 29 Author Share Posted May 29 Hoi Ed. Bedankt voor je reactie. Geen van deze onderdelen zijn vervangen. Link to comment
Ed75 Posted May 29 Share Posted May 29 Heb je motor elementen los gehad zoals uitlaat, inlaat, carburateur? Zo ja, zijn hierbij de pakkingen vernieuwd? Is de stator plaat hierbij losgehaald? Al eens een verse bougie geprobeerd? Link to comment
Pilaf Posted May 29 Share Posted May 29 Is er wel aan de motor gesleuteld of is deze er weer onder gezet na het spuiten? Goed sluitende Keerringen zijn namelijk wel belangrijk voor een goed draaiende motor. Jouw probleem kan meerdere oorzaken hebben maar begin met de bougie. Is deze nat van de brandstof (bougie ziet er schoon uit) of is deze nat maar ook vettig. Is deze vettig dan kan je kijken of je de juiste bougie hebt gemonteerd en of de electrode afstand correct is. Ook kan het zijn dat de carburator te rijk staat afgesteld. Vervolgens kom je bij de ontsteking. Er van uitgaande dat je het 6V systeem hebt zou het kunnen zijn dat je condensator of bobine de geest aan het geven is. Dit kan een slechte of zwakke vonk geven wat vaak het geval is als deze onderdelen warm zijn, dus na een stukje rijden. Gevolg na een 2e keer starten dat deze nat is. Link to comment
Vespabien Posted May 29 Author Share Posted May 29 Bedankt voor jullie reactie. De bougie vonkt in ieder geval wel, ik kan niet echt aangeven hoe de motor zich gedraagt na enkele kilometers rijden. Ik heb namelijk het schakelen nog niet onder de knie, vandaar dat ie regelmatig afslaat. De bougie is nat, naar mijn inziens niet vettig, en schoon. Maar goed, aangezien ik niet ver kom is daar denk ik weinig over te zeggen? Hoe kan ik de electrode controleren en de caburateur afstellen? Of heeft iemand een link voor mij van een YouTube filmpje hierover? Groeten Sabine. Link to comment
Vespabien Posted June 1 Author Share Posted June 1 Ik ben bij het begin begonnen Pilaf, dus de bougie. Hier zat inderdaad een verkeerde in, B7 in plaats van B6. Ik weet inmiddels dat dit met de warmte graad te maken heeft. Of het probleem hiermee verholpen is weet ik nog niet, morgen ga ik een proefritje maken. Bedankt voor het filmpje van het afstellen Ed. Groeten Sabine. Link to comment
Frederik9111 Posted June 1 Share Posted June 1 Alles begint bij de ontsteking. Eérst correct (gemeten) afstellen en dan volgt al de rest. Eén bougiewarmtegraad verschil maakt niks uit. Als het motortje sinds 1971 nog nooit geopend is: reviseren die handel en meteen een moderne elektronische ontsteking! Link to comment
Vespabien Posted June 1 Author Share Posted June 1 Bedankt voor je reactie Frederik. Het motortje is aantal jaar geleden gereviseerd. Ik zal mij eens verdiepen in de ontsteking, maar dit lijkt mij niet iets wat een beginnend sleutelaar zelf kan doen. 😁 Groeten Sabine. Link to comment
Frederik9111 Posted June 2 Share Posted June 2 Op 29/5/2024 om 10:53, Vespabien zei: Geen van deze onderdelen zijn vervangen. Gereviseerd en gereviseerd is niet hetzelfde. Als destijds contactpunten, condensor, pistonringen, etc... zijn gerecupereerd geeft dat vandaag geen garanties. Tijd voor een grondige rebuild. Link to comment
Adrian Posted June 8 Share Posted June 8 natte bougie dit kan aan veel liggen .... maar als ik het zo lees is het basis symptoom nog steeds te veel benzine dus > blijft je choke niet hangen ? > start je altijd met choke ? ook als je net gereden hebt, want dat is niet nodig normaal > probeer na enige tijd je choke eens uit te trekken. tijdens het rijden Wat doet de Vespa dan ,? er zijn nog dingen om te checken maar begin hier al mee grt Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now