Jump to content
Vespaforum.be

Pk lekt olie


Recommended Posts

Goeiemorgen,

Mijn PK lekt al een tijd olie. Ik rij nu bijna dagelijks en het probleem wordt erger. De olie komt soms zowel links als rechts door de bodemplaat. Als de Vespa een nacht in de garage staat ligt een een plasje van 10cm diameter.  Ik heb ook de indruk dat de uitlaat vervuild is met niet verbrande olie.

De uitlaat is aan vervanging toe, een nieuwe is onderweg.

Zijn er zaken waar ik op moet letten bij het vervangen van de uitlaat, zodat ik het lek kan oplossen?

Alvast bedankt

Link to comment

onwaarschijnlijk dat het lek uit de uitlaat komt. even goed het blok schoonmaken en dan kijken waar de olie vandaan komt. Plas van 10cm is flink groot lek je blok zal inmiddels wel droog staan.

Link to comment

Heb de olie al afgelaten om te checken of het blok niet droog staat, dit was niet het geval. Aan de hoeveelheid olie die er nog in zat denk ik te kunnen afleiden dat dit niet de oorzaak is. 

Link to comment

Welke kleur heeft de olie die weg lekt en op de vloer ligt? 
Komt die kleur overeen met de tweetakt olie of met de carterolie?

Heeft jou PK een aparte olietank of meng je de mengsmering zelf?

Link to comment
1 uur terug, TomP zei:

Goeiemorgen,

...zowel links als rechts door de bodemplaat...

Als je de treeplaat (chassis waar je je voeten op zet) bedoelt, lekt je benzinetank/kraan/leiding (benzine verdampt, olie blijft achter). 

 

 

  • Like 1
Link to comment

In het verleden lekte er wel eens benzine onder de carburateur. Ik neem dit mee in de troubleshooting. Bedankt voor alle tips. 

Link to comment

De benzineleidingen van en naar de carburateur zijn goed aangesloten. Ook aan de benzinekraan lekt er niks. Ik denk dat het probleem aan de inlaat van de motor zit. 
 

Verder bij het vervangen van de uitlaat ook gezien dat er aan het begin van de uitlaat bij de cilinderkop een hoop gekoekte smurrie plakt. Zie foto. Ik kreeg dit niet zomaar weg. Zijn er manieren om dit te kuisen of heeft dit geen zin?

 

 

 

 

IMG_0746.jpeg

Link to comment

Ik bedoelde dat er veel vuil is rondom de uitlaat aan de cilinder en dat dit niet meer dicht lijkt. Aan de cilinderkop zie ik niets abnormaals.

Is het haalbaar om met beperkte technische kennis de cilinder en zuiger te vervangen?

Link to comment

Voor de cilinder te vervangen moet de motor er best vanonder. Elekticiteit,  kabels en carbu losmaken (tekenen en /of foto's trekken van elke stap). 

De uitlaat kan je makkelijk kuisen met schuurpapier en vetoplosser. De cilinder moet wel gedemonteerd worden om te vermijden dat er korrels en vet tussen cilinder en piston terecht komen. 

De piston ziet eruit alsof hij een paar warmlopers heeft meegemaakt, misschien toch best vervangen zoals vernoemd in de post hierboven. 

Groetjes, nero. 

  • Like 1
Link to comment

Bedankt voor de tips Nero.

Motor er van onder is wel uit mijn comfortzone. Kan ik ergens een stappenplan vinden? Online vond ik niet direct een werkplaatshandboek.

Link to comment

@nero heb je dat filmpje ook echt bekeken? :) 

Link to comment
1 uur terug, Frederik9111 zei:

@nero heb je dat filmpje ook echt bekeken? :) 

nope... , toch gene porno? :)  Zal het nu doen. 

Groetjes, nero. 

  • Haha 1
Link to comment

Belichting kon wat beter en ook nie echt bevorderlijk voor de staat van de carrosserie en een olievrije garagevloer. :) 

  • Nerd Alert 1
Link to comment

image.png.70e95149f6e23bb9543ab839f5c69f5c.png 

Owlaa een nieuwigheid in 't forum 🤣

  • Haha 2
Link to comment
20 minuten geleden, Frederik9111 zei:

image.png.70e95149f6e23bb9543ab839f5c69f5c.png 

Owlaa een nieuwigheid in 't forum 🤣

5 van die en ge krijgt een waarschuwing! :ph34r:

Groetjes, nero. 

  • Like 1
  • Nerd Alert 2
Link to comment

Jij hebt er al ene meer dan ik, merk ik 😁 

  • Nerd Alert 1
  • Haha 1
Link to comment

Had deze morgen al prijs. Na +/- 10 km verlies van vermogen. Toevoer van de benzine gecontroleerd en dit was in orde. Ik denk dat er vuil tussen de cilinder en piston terecht is gekomen en dat de boel nu warmloopt 😔

Link to comment

Pisten en segmentjes hebben al een zwaar leven achter de rug. Benzinelekken hebben meestal ook geen bevorderende invloed op de mengselsamenstelling.

Anyway: indien het motortje sinds de jaren 80 nog steeds over de originele keerringen, piston, etc... heeft (wat de algemene staat van de cilinder alvast bevestigt): revisietijd!

 

image.png.9133952dbe6f4faf380e4bbef660867d.png

Link to comment

Ik was van plan om de cilinder en de piston te vervangen. Volstaat dit?

@Frederik: ik zie in andere post dat jij steeds enthousiast wordt als het revisietijd is, voor mij is het een stap in het onbekende 😬

Link to comment

Als je keerringen lekken ziet een nieuwe cilinder er mogelijk na een eerste ritje er ook zo uit.

Keerringen en andere slijtagedelen hebben een beperkte houdbaarheid. Bittere pil (in werk en onderdelen) maar motortjes blijven niet oneindig goed en veilig draaien. Zéker niet met de baggerkunststoffen van de late 70ies en 80ies.

Link to comment

Dan pak ik het liever van de eerste keer goed aan. Ik zie mij dit zelf wel niet doen. Suggesties waar ik het blokje naartoe zou kunnen brengen?

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...