Jump to content
Vespaforum.be

Faro basso 1954 afbouwen


Sjoerdo

Recommended Posts

Posted

De draden van uw elektronische ontsteking zijn simpel: 

- roodwit: batterij voeding (als er een batterij is, anders niet gebruiken). 

- roodzwart gaat naar de CDI  (een 2de draad op aansluiten om aan te sluiten op de kill switch, Zo als ik kan zien de rode draad die van de kabelboom komt). 

- geel: voeding naar de verlichting met aftakking naar de gelijkrichter. 

- Blauw gaat naar de CDI en van daar naar de gelijkrichter en een draad naar het frame als massa. 

- De groene en de witte draad van de kabelboom moeten vermoedelijk ook aan de gele kabel van de verlichting aangesloten worden (uit te testen! )

- Als de vespa van in origine geen batterij had dien je de voetremshakelaar te vervangen door een maakschakelaar en een draad bij te trekken van de voetremschakelaar naar het achterlicht. 

Groetjes, nero. 

Posted (edited)

Blauw enkel naar de kleine CDI-pool. Hoeft niet naar een gelijkrichter.

Edited by Frederik9111
Posted

merci tot zoverre: twee vraagjes:

wat is gelijkrichter? is dat de weerstand die bij de set zat?

wat is de kleine cdi en wat is de dan de grote? de cdi heeft twee ' mannetjes' naast de bougiekabel.

 

Posted

image.png.4e5c1236bc334d9a2c9539910d385302.png

Rood is iets smaller/kleiner dan groen. Vanuit de stator sluit je blauw aan op de kleine, rood/zwart op de grote.

image.thumb.png.9caacd05f4917107d23efc77b0204ba0.png

 

Dit is geen zuivere gelijkrichter (zet AC om in DC) maar een regulator (topt initieel stroom af tot een bepaald voltage en voer de rest af naar massa/het frame; de 2 rechtse pinnen hebben ook een gelijkrichterfunctie). Bovenstaand exemplaar is de 12V versie, maar Pinasco/BGM/... hebben ook 6V-varianten (waardoor je 6V-lampjes/toeter/... zou kunnen behouden).

De tekening in de handleiding is normaliter een goede leidraad. Welke kabelboom heb je gekozen (standaard of AC-conversie exemplaar)? Heb je al dan niet een remcontact, accu,... voorzien? Afhankelijk daarvan dien je desgevallend de kabelboom aan te passen en kunnen we je adviseren omtrent de aansluiting van de kabelboomkleuren.   

Posted
3 uren geleden, Frederik9111 zei:

Blauw enkel naar de kleine CDI-pool. Hoeft niet naar een gelijkrichter.

Klopt, je moet de gelijkrichter wel aarden. 

Posted
22 minuten geleden, nero zei:

Klopt, je moet de gelijkrichter wel aarden. 

De "regulator" zal je bedoelen. :) Dat kan overigens een stuk eenvoudiger dan die oude Vespatronic-diagram (die spreekt over een linker- en rechter helft van de kabelboom e.d.; wellicht niet relevant in dit geval). 

 

image.png.13d02a7dd737126cd1f0d0524ac20174.png

 

Als hierbij vertrokken is van een standaard VN1+2 of VL-kabelboom is: 

- Rood = Killswitch (Hierboven Spegnimento/OFF, aan te sluiten op de grote CDI-pool)
- Wit = massa (aan te sluiten op bvb. een vliegwielcovervijs)
- Groen en geel = verbruikers (aan te sluiten op geel uit de stator met een parallelle regulator aansluiting hierboven in de tekening; rood/wit en de DC+ zijn alleen relevant als ook een accu aanwezig is in de scooter).

 

  • Nerd Alert 1
Posted

ik heb een standaard kabelboom, maar heb wel 2 draadjes over. Ik was niet van plan om er een remlichtschakelaar in te zetten, was volgens mij ook niet standaard bij de VM1T?

Ik denk dat ik voldoende heb om verder te gaan met de bedrading, ik zal binnen kort even een fotootje sturen van de installatie.

Nog iemand iedeeen over het benzine stromen vanuit dat onderste gaatje in de carb, richting luchtfilter?

Posted

Het kan wijze naar een versleten vlotternaald of de vlotter gaat niet volledig omhoog, blijft misschien hangen .

Als je carburator niet recht op zit kan je benzine via overloop gatje wat jij beschrijft daar uit komen.  

Carburator los maken en je vlotter kamer bakje ook afhalen. 

Benzine darm op aan sluiten , hou je vlotter omhoog draai dan je kraan open. 

Er mag geen benzine doorstromen , tot je de vlotter kamer laat zakken. 

misschien zie waardoor het komt.

Mvg

 

Posted

Thanks zal hem er even vanaf trekken en de vlotter checken.

Posted (edited)

IMG_4425.thumb.jpeg.94080fe0c46adc28777ffdedef23836a.jpegHeb nu als volgt gedaan:

rood zwart en rode draad van de kill switch naar de grote cdi pool.

Blauw naar de kleine pool.

geel wit op geel voor de stroom.

Wit op de regulator en volgens mij moet ik geel nu aansluiten op de regulator.

alles werkt, twijfel alleen of de regulator goed zit.

Edited by Sjoerdo
Posted
On 6/13/2024 at 10:52 AM, Gio said:

Het kan wijze naar een versleten vlotternaald of de vlotter gaat niet volledig omhoog, blijft misschien hangen .

Als je carburator niet recht op zit kan je benzine via overloop gatje wat jij beschrijft daar uit komen.  

Carburator los maken en je vlotter kamer bakje ook afhalen. 

Benzine darm op aan sluiten , hou je vlotter omhoog draai dan je kraan open. 

Er mag geen benzine doorstromen , tot je de vlotter kamer laat zakken. 

misschien zie waardoor het komt.

Mvg

 

Heb de vlotterbak opengemaakt, niks te zien alles netjes.  Vervolgens terug gezet hij hij werkt weer normaal 🙃

  • Like 1
Posted
1 uur terug, Sjoerdo zei:

Heb de vlotterbak opengemaakt, niks te zien alles netjes.  Vervolgens terug gezet hij hij werkt weer normaal 🙃

Bleef waarschijnlijk ergens hangen.

 

 

Posted

Volgende probleem, de standaard veert niet terug. Ik heb hem hetzelfde gemonteerd als op mijn motovespa die werkt prima. Ziet iemand iets significants verkeerd? 

2de8dc8c-74b1-42aa-9b81-26baef93ca04.jpeg

Posted

Ik ben zelf nog niet op dit punt aangekomen, maar lijkt me dat je eerst de veer een keer rond moet draaien voor je hem vastzet? 

Posted
22 minuten geleden, Sjoerdo zei:

Ga ik proberen 👍klinkt als een oplossing

Best handschoenen aandoen en een veiligheidsbril! 

Groetjes, nero. 

  • Like 1
Posted

Is het beter om hem eerst aan het frame te zetten en dan proberen hem te draaien en hem aan de standaard zelf te klemmen?

Posted

Ik denk het wel, het lijkt me makkelijker om hem onder spanning om de standaard te moeten krijgen, dan dat je onder spanning het moertje erop moet draaien ;) 

  • 5 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...