Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Keuring gts 300


Aanbevolen berichten

Even laten weten dat mijn GTS gisteren is afgekeurd omwille van een foute achterband en stand van het voorlicht.

Met de stand van de lichten hebben al meerdere eigenaars gevloekt. Maar de snelheidsindex van je banden controleren voor je naar de controle vertrekt?

De man was wel zo sympathiek me de kans te geven het zelf wat te corrigeren maar met de GTS is dat niet op 123 gefikst.

  • Even kort, ik heb de GTS in prima staat gekocht van een eerlijke verkoper. De vorige eigenaar had ooit een lekke band. Heeft die band laten vervangen door een goedkopere band met een lagere snelheidsindex zonder hiervan iets te weten. De band is zo goed als nieuw maar moet eraf omdat er een 56P op ligt en het moet een 62P zijn. Voor de periode van de verplichte keuring geen probleem, nu dus wel.  

 

Even ter informatie, wat werd nagezien:

-werking lichten.

-remmen op een rembank is best gevaarlijk als je te brut remt. (Je moet je Vespa zelf in bedwang houden)

-emissie

-alle cijfertjes op het gelijkvormigheidsattest

-alle serienummers (plakaatje en ingeslagen nummers, meestal onder het zadel)

-speling op de wielassen

-lekken van leidingen

-banden (niet alleen profiel ook maat en snelheidsindex)

 

 

 

 

  • Like 3
Link naar reactie

vreemd... je bent dan niet afgekeurd omwille de snelheidsindicatie maar omwille van de belastingsindex, maw het gewicht dat je band mag hebben. Zie onderstaande tabel. P is de snelheid en deze is ok tot 150 km/h 

 

 image.thumb.png.706f20ac6e8758327d439829a296c95b.png

  • Like 1
Link naar reactie

is dat euvel met uw voor of achterband? Achterband heeft normaal een load index 62... terwijl de voorband een load 51 zou moeten hebben. (volgens de manual van een 300)

image.png.7fe5d68119aef113ea54a2d27ec97173.png

Link naar reactie
3 uren geleden, Andy72 zei:

correct volgens de manual, staat dat vermeld op het gelijkvormigheidsattest? Vind het wel knap dat zij dat gezien hebben...

Ja die man liet het me zien. Hieronder een gelijkvormigheidsattest van een 50cc, maar daar staat de index ook op.

F2705124-66B6-4644-BF4A-0062D4CDF795.jpeg.6203d24d6cee6cf15700081450a30ca6.jpeg

  • Like 2
Link naar reactie

Misschien ook nog een tip voor de lichten. Laat deze altijd afstellen door een garage die goede contacten heeft met de keuring.

Het ijkingstoestel dat de keuring gebruikt kost een garage +/- 5000 euro. Dus veel garages stellen de lichten af op hun eigen manier.

Bij de autoveiligheid in Heist op Den Berg keuren ze moto's en 1,6km verder op de baan richting Aarschot voor de rotonde aan de linkerkant is een motorzaak.

Ik heb de eigenaar leren kennen op de parking van de autokeuring. Hij weet hoe de lichten van een GTS juist moeten worden afgesteld. 

  • Like 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...