Dave1975 Posted May 24 Share Posted May 24 Hallo allemaal, Gisteren gaan kijken naar een GTS 300 S met een 7,5dkm in werkelijk zeer mooie staat en vanmorgen akkoord gegeven voor de aankoop. Ik heb er een klein stukje mee test gereden en merkte direct dat hij trilde in het stuur, volgens de eigenaar enkel bij lage snelheid en als er iets van gewicht in het topkoffer zit is het volgens hem weg. Ik lees er veel over, het was niet erg met de handen aan het stuur maar toen ik het stuur losliet was het toch wel extreem. De banden zijn van Michelin, ze zijn gebalanceerd, er zitten stuur gewichten op, wat valt eraan te doen want wil dit graag weg hebben. Iemand tips? Ook heeft hij de Vespa gekocht van de eerste eigenaar, bouwjaar is 2012 en weet niet of de riem reeds vervangen is. Alle andere Vespa's die ik gereden heb hoorde ik de riem/vario, bij deze hoorde ik hem niet (klonk beter maar is het misschien niet). Als ik het deksel open en de riem bekijk, kan ik dan zien of deze aan vervanging toe is of staat er een jaartal op? Dan nog een vraag, ik wil het onderhoud zelf doen echter soms zullen er dingen zijn die beter door een dealer gedaan worden, welke is aan te raden in de buurt van Maasmechelen? Ik weet in Lanaken is ene en Hoeselt maar misschien hebben jullie een beter gevoel bij een andere dealer? Alvast bedankt! Dave Link to comment
Andy72 Posted May 25 Share Posted May 25 met 7500km op de teller is die riem naar alle waarschijnlijkheid nog niet vervangen. 15000km voorgeschreven aan de riem zelf ga je dat niet direct zien, als deze scheurtjes of of andere beschadigingen zou hebben kan je hem best vervangen, maar dat betwijfel ik. Link to comment
Pilaf Posted May 25 Share Posted May 25 Gewoon de snaar met de schuifmaat opmeten, nieuw uit de doos zijn ze 21,5mm breed en bij 19,5mm is het vervangen van de snaar aanbevolen. Dat wobbelen aan je stuur hebben ze bijna allemaal, de een wat meer dan de ander. Bij mij is het bij het bij gas los onder de 50km/h. Met 2 handen aan het stuur voel je niks maar heb je het stuur losjes vast dan merk je het wel. De HPE heeft het nog niet maar je kan er op wachten dat ook die iets gaat wobbelen. Vind het niet hinderlijk en heb er van alles aan gedaan, veren, verschillende merk banden, balanceren, bandendruk. Wat me op valt is dat het na een verandering weg is en dan uiteindelijk toch weer terug komt maar dan bij een andere snelheid, het blijft vage Vespa materie. Dat de rollen niet rammelen is wonderlijk, ook dat is mij nog niet gelukt om dat bij lage snelheid op te lossen. Verschillende vario’s, rollen (tot aan pulley’s aan toe) geprobeerd maar ze blijven rammelen…zolang ze niet stuk gaan vind ik het best en blijven ze maar lekker rammelen. Zit nu een BGM setje onder, lekker veel koppel onderin maar de rollen rammelen als een malle. Het onderhoud is prima zelf te doen, beetje het schema van Andy aanhouden, werkplaatshandboek ernaast en dan komt het goed. Met 7500km heb je een goede aankoop, veel veilige km-ers toegewenst. 1 Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now