Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Motor te rijk afgesteld of ander probleem. ?


staun

Aanbevolen berichten

Beste allen 

Mijn motortje draait goed maar rookte toch wat veel naar mijn zin. 
Tweede probleem is dat als ik gas los na een tijdje wat hoger toerental (niet extreem) en daarna terug gas geef, hij zich precies verslikt. 
Teutjes van de uitlaat zijn wat vettig. 

Bougie is wat mij betreft te zwart. 

Betreft PX 125 motor
177 polini (carter aangepast) 
SI 24 (Carter ook aangepast) 
Ontsteking lichtjes aangepast (al weet ik niet exact meer hoeveel, is een 5 tal jaar geleden)
SIP road (2.0 denk ik, met 2 aparte uitlaatjes)
Hoofdsproeier is momenteel een 116. 

Ik heb het gevoel dat die sproeier qua grootte wel ok is. 
In het verleden al een aantal keer warm/vastlopers gehad, dus schrik om lager te gaan. 

Nu controleerde ik die stelschroef voor het mengsel achteraan de carbu en heb het gevoel dat de schroefdraad wat naar de kl* is.
Er hing wel wat alu van de carbu aan de schroef.  
Zou die zo bepalend kunnen zijn voor het mengsel? 
Valt die te hertappen / Helicoil? Raar schroefje met een spoed van 0,5...

Alle hulp / Tips welkom! 
Dank jullie wel. 

Link naar reactie

Pgg, hertappen van dat schroefje lijkt me lastig, en vind maar eens een helicoil met dat schroefdraad, zijn vooral de standaard schroefdraad typen die je vind mbt helicoil.

Nog een uidaging; het aluminium van de carburateur is niet altijd van zo’n hoge kwaliteit, pas vanaf bepaald draad is het aardige te tappen voor een helicoil.

Dat type schroefdraad en de plek maakt het wel erg lastig om voor de stelschroef een helicoil reparatie uit te voeren.

Link naar reactie
12 uren geleden, staun zei:

Tweede probleem is dat als ik gas los na een tijdje wat hoger toerental (niet extreem) en daarna terug gas geef, hij zich precies verslikt. 

Ralentisproeier te arm.

12 uren geleden, staun zei:

Teutjes van de uitlaat zijn wat vettig. 
Bougie is wat mij betreft te zwart. 
Ik heb het gevoel dat die sproeier qua grootte wel ok is. 
In het verleden al een aantal keer warm/vastlopers gehad, dus schrik om lager te gaan. 

116 is voor 177cc aan de arme kant, zeker als de ralentisproeier ook de arm staat en de intaketiming is verlengd. Kleur van bougie en al-dan-niet-roken wordt niet alleen door de jetting bepaal; o.a. te koude bougie, incorrect uitgevoerde bougiestop, oliekwaliteit, mengselverhouding,...  

Waar leid je dat "gevoel" van af? Ik zie in je profiel dat je op een boogscheut van een goeie testbanker woont. Kost je €60 voor de beste prestaties en jaren gemoedsrust.

12 uren geleden, staun zei:

Ontsteking lichtjes aangepast (al weet ik niet exact meer hoeveel, is een 5 tal jaar geleden)

ALLES beging bij je voorontsteking. Als je'r zelf niet in thuis bent: ASAP naar de adviespositie van de procudent en dàn pas aan de rest prutsen.

12 uren geleden, staun zei:

Nu controleerde ik die stelschroef voor het mengsel achteraan de carbu en heb het gevoel dat de schroefdraad wat naar de kl* is. 

Een helicoil in een carbu?! Eerste keer dat ik lees dat carburatoralumnium van slechte kwaliteit zou zijn (B.S.). De mengschroefdraad is onherstelbaar. Een nieuwe carbu dus.

 

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie
11 hours ago, Frederik9111 said:

Ralentisproeier te arm.

116 is voor 177cc aan de arme kant, zeker als de ralentisproeier ook de arm staat en de intaketiming is verlengd. Kleur van bougie en al-dan-niet-roken wordt niet alleen door de jetting bepaal; o.a. te koude bougie, incorrect uitgevoerde bougiestop, oliekwaliteit, mengselverhouding,...  

Waar leid je dat "gevoel" van af? Ik zie in je profiel dat je op een boogscheut van een goeie testbanker woont. Kost je €60 voor de beste prestaties en jaren gemoedsrust.

ALLES beging bij je voorontsteking. Als je'r zelf niet in thuis bent: ASAP naar de adviespositie van de procudent en dàn pas aan de rest prutsen.

Een helicoil in een carbu?! Eerste keer dat ik lees dat carburatoralumnium van slechte kwaliteit zou zijn (B.S.). De mengschroefdraad is onherstelbaar. Een nieuwe carbu dus.

 

Alu van bv Spaco carburateurs is niet de beste kwaliteit, iig niet te vergelijken met alu van Piaggio carters.

 

Een helicoil kan je prima gebruiken om bv schroefdraad te repareren tpv de 2 schroeven waarmee je het luchtfilter vastzet.

Voor reparatie vd stelschroef is helicoil geen optie, dus nieuwe carburateur idd.

 

aangepast door Niels_1977
Link naar reactie

Bedankt al voor de snelle reacties! 

Zal inderdaad eens beginnen met het nakijken aantal graden voorontsteking. Polini schrijft 19° voor. 

Ik vrees dat ik inderdaad voor een andere carbu zal moeten gaan. Nog eens in detail bekijken. 

 

Heeft de testbanker alles in huis om daar ter plaatse aan te passen? Of moet dat zelf voorzien worden? 
Heb wel veel zin in jaren plezier en gemoedsrust 🙂

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Niels_1977 zei:

Alu van bv Spaco carburateurs is niet de beste kwaliteit, iig niet te vergelijken met alu van Piaggio carters.

Bron? Bewijs? Referentie? Voorbeelden?

Urban legend die in stand wordt gehouden door forum-copy/paste-ers. Dell’orto produceert al 25 jaar geen eigen Si’s meer.  Wie denk je dat de BGM, Pinasco, Sip,… Si’s produceert. Wat heeft de carterlegering te maken met de kwaliteit van carbus?
 

2 uren geleden, staun zei:

Heeft de testbanker alles in huis om daar ter plaatse aan te passen? Of moet dat zelf voorzien worden? 
Heb wel veel zin in jaren plezier en gemoedsrust 🙂

Yep. Uitlaten, carbu’s, spoeiers, luchtfilters,… altijd in stock. Doe Stefan de groeten van me. Ik kom er zelf meerdere keren per week (ook van Sint-Niklaas).

aangepast door Frederik9111
  • Bedankt 1
Link naar reactie
7 hours ago, Frederik9111 said:

Bron? Bewijs? Referentie? Voorbeelden?

Urban legend die in stand wordt gehouden door forum-copy/paste-ers. Dell’orto produceert al 25 jaar geen eigen Si’s meer.  Wie denk je dat de BGM, Pinasco, Sip,… Si’s produceert. Wat heeft de carterlegering te maken met de kwaliteit van carbus?
 

Yep. Uitlaten, carbu’s, spoeiers, luchtfilters,… altijd in stock. Doe Stefan de groeten van me. Ik kom er zelf meerdere keren per week (ook van Sint-Niklaas).

Eigen ervaring, ik heb bij een heel aantal carburateurs schroefdraad reparaties gedaan dmv helicoils.

En het valt op dat het bij een aantal van die Spaco carburateurs onmogelijk was goed schroefdraad te tappen, omdat het aluminium te slap was, van te lage kwaliteit.

Vergelijk tussen carbus en carter alu -> waarom dan niet voor de carburateurs diezelfde alu legering gebruiken?

  • Haha 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...