Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Lekkage mengsmering


f4_1400

Aanbevolen berichten

Hoi, vorige week mijn Sprint weer eens gebruikt na een winterseizoen stilstand: starten en rijden, helemaal prima. Tank ook afgevuld met 98/E5 (dik 2l , en 50 ml tweetaktolie erbij) en Vespa weer in de garage gezet. Nu blijft er een dun plasje olie onder het motorblok ontstaan, er hangen ook druppels aan het carburateurbakje. Als het puur de vlotternaald was zou het lekken denk ik vrij snel stoppen, ik verdenk dus (ook) het benzinekraanrubber. Ik heb het idee dat ik er wel vaker een kapot draai aan het begin van het seizoen, er was overigens geen abnormale weerstand bij de eerste keer open draaien (originele benzinekraan, met zo'n plat rubbertje met 3 gaatjes).

Herkent iemand dit? Ideeën over oorzaak en (blijvende) oplossing?

Link naar reactie

Elke motor zweet een beetje.
 

Als de Vespa goed start en rijdt en de Vespa valt stil na het sluiten van de kraan: gewoon doen alsof je’t niet gezien hebt en bollen. 🤘🏻😎

Link naar reactie

Toch zou ik graag weten hoe dit kan.

Vanmorgen trouwens weer een rit gemaakt en nu ligt er géén olie onder het blok...

Kan het zijn dat de vlotternaald eerder bleef hangen, en dat de carburateur dan langzaam overloopt door restbenzine uit de brandstofslang?

Link naar reactie

Bij gebrek aan andere ideeën houd ik het er dan maar op dat de vlotter eenmalig bleef hangen.

Niemand ervaring met tankkraanrubbers die niet tegen E5 kunnen? Of zijn inmiddels alle in de handel zijnde rubber ethanol-compatibel?

Link naar reactie
3 uren geleden, f4_1400 zei:

Niemand ervaring met tankkraanrubbers die niet tegen E5 kunnen? Of zijn inmiddels alle in de handel zijnde rubber ethanol-compatibel?

Het gaat bij ethanol niet alleen om de rubbers maar ook om aluminium en stalen onderdelen. Uiteraard zijn er keerringen welke ethanol kunnen verwerken maar de rest van de onderdelen in het brandstofsysteem niet. Gewoon zolang het kan zoveel mogelijk wegblijven van ethanol.

2023: Van de grote merken met een 98- benzine zijn Shell V-Power, Esso Supreme+ en BP Ultimate zonder ethanol. Ook bij enkele kleine merken als Tamoil, OK, ango en bij regionale aanbieders als Berkman en Joontjes is de 98-benzine ethanolvrij.

  • Like 2
Link naar reactie

Maar goed, geen recente ervaringen dus met tankkraanrubbers of vlotternaalden die niet ethanol-bestendig waren? Misschien heb ik een tijdje terug dan gewoon pech gehad met kraanrubbers die ik al een tijd op voorraad had; van toen je enkel in Frankrijk ethanolbenzine tegenkwam.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Omdat ik me bleef ergeren aan deze lekkage e.e.a. toch nog eens goed bekeken: vlotternaald bleek versleten (ronde aftekening op het conische vlak), in combinatie met een loszittend ontluchtingsbuisje op de brandstofkraan (lag los in de tank). Effectief kan het kraantje dan niet meer dicht: het blijft brandstof de leiding in drukken via het kanaaltje dat eigenlijk voor ontluchting bedoeld is. Het brandstofkraanrubbertje leek wel nog in orde.

Nieuwe brandstofkraan geplaatst, en ook een nieuwe vlotternaald (model met intern veertje), hopelijk is het hiermee opgelost.

  • Like 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...