Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Probleem(?) Met automaat


Ramonski

Aanbevolen berichten

Zoals in het welkom topic al geschreven, heb ik een Vespa PK 50 XL automatica, volgens het serienummer een variant uit 1989.

 

Bij mijn 2e rit kreeg ik de hendel van de automaat niet meer in van 'vrij' naar de 'drive' stand. 

Ik heb mijn Vespa uitgezet en eens gekeken waarom ie het niet meer doet. Ik vermoed dat er iets gesprongen is, want ik zie naast de schakelarm nog maar 1 draad lopen. Ik kon de hendel gelukkig handmatig omzetten (zonder draaiende motor uiteraard) en mijn reis vervolgen. 

 

Nu heb ik een paar foto's gemaakt en op internet gezocht, maar kan zelf niet ontdekken hoe de bekabeling moet lopen, is er een schema of foto van hoe het moet uitzien daar beneden? 

Ik kan rijden ermee, maar niet meer met de hendel aan 't stuur schakelen tussen 0 en 1

PXL_20230518_185157934.jpg

PXL_20230518_185051578.jpg

Link naar reactie

Ik vermoed dat vanaf de linkerhendel van het stuur er normaal 2 staal kabels naar beneden lopen, eentje om hem op 0 te trekken (ontkoppelen), de andere om hem weer op 1 te trekken (koppelen).

Ofwel is deze staalkabel over getrokken of in het beste geval gewoon losgeschoten. 

Als 1 iemand eens aan de linker hendel heen en weer draait en jij onder je vespa ligt, zou je mogelijk toch de 2 kabels moeten zien bewegen, of wat er van overblijft.

Zo een nieuw kabeltje kost niks maar het is wel even prutsen. Dan moet de stuurkap er even af, en moet je een nieuwe draad door de gaine (kabelhoes) steken.

Een nieuw universeel kabeltje vind je mogelijks zelfs bij je lokale fietsenhandel, zolang het kopje van de kabel maar gelijk is aan je oude systeem (dat zie je onder de stuurkap). Als de oude kabel gebroken of overgetrokken was ben je mogelijk ook het 'tonnetje' kwijt om aan het einde van de staalkabel te steken en te stellen, ook aankopen bij de fietsenboer.

 

image.png.897325759d77bb93160a65820a00bb8e.png

aangepast door Ed75
  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...