Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa 50 cc (nieuw 2023) klasse a opvoeren tot 34 km/u ?


Aanbevolen berichten

Ben altijd 45-50 km/u gewoon geweest op andere Vespa e.a. scooters, maar heb nu een klasse A omdat ik zo overal in de zeer drukke stad binnenkan (enkel fietsen en snorfietsen mogen overal door), èn er een mooie voorraadkorting voor kreeg. Moet er ook zo’n grotere afstanden niet meer mee doen, meestal. 45-50 hoeft niet noodzakelijk meer. 

Maar nu las ik op NL Vespa winkel websites dat opvoeren tot aan de grenzen van de klasse A en de wettelijke garantie zou kunnen, zonder in de problemen te geraken met de verzekering, de politie, verzekering, Vespa garantie, enz. Als de scooter de roller op wordt gezet. Dat zou

max. 34 km/u zijn dan. 

25 km/u is echt wel héél traag… fietsers halen me in.. andere scooters halen me uiteraard in… terwijl 34 toch wel dat fijn verschilletje maakt…. Maar ik wil geen enkel probleem riskeren. Geen 40 of méér km/u. Wordt beperkt opvoeren tot max. 34 km/u uitgevoerd ergens in een garage in Limburg, België ? En op die deskundige wijze dat je toch nog wettelijk op een klasse A rijdt, en met geen enkel gevaar voor in de problemen te komen ? Wordt dat ook aan huis gedaan soms ?

En wat is er voor nodig om dit veilig en wettelijk iets op te voeren ? Aan hoeveel geld zou ik me eventueel mbt dit laten opvoeren kunnen gaan verwachten ? Men mag me steeds (ook) informeren via PB. Thanks 🙂

 

aangepast door tintinesk
Link naar reactie

Vespa levert een model brommer en dat is de 50cc versie. Snelheidsbegrenzing doen ze met ring tussen de vario delen te plaatsen.

De v-snaar wordt dan beperkt in hoogte in de vario waardoor de snelheid van de Vespa gelimiteerd word.

Deze ringen zijn in verschillende diktes te koop waardoor je exact maximale de snelheid kan regelen.

Hou echter rekening met de gps snelheid en eventuele correctie welke de politie gebruikt bij controle.

Een voorbeeld voor een Nederlandse 45km brommer:

45km/h plus 3km/u foutcorrectie (politie) is 48km/u op de gps. Bij de gemiddelde moderne Vespa zit er een 8-10% tellerfout in dus met 52km/u op de brommerteller zit je dus altijd goed. 

Om bijvoorbeeld 34km/u te rijden plaats je een 2,5 of 3mm varioring welke elke gerenommeerde brommerzaak kan plaatsen, reken op een halfuur aan werkplaats tarief inclusief de ring en aanpassing van de rollen (gewicht van rollen is afhankelijk van motorblok).

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Nog een vraagje hierover: indien ik door een scooterzaak mijn scooter laat opdrijven obv deze door jou beschreven methode, dus snelheid van heden max. 25 km/u naar max. 34 km/u (of wat zeker nog valt onder klasse A mbt controle), valt deze scooter dan wel nog onder de wettelijke Piaggio/Vespa garantie van 2 jaar, indien er binnen die periode van die garantie zou gebruik moeten kunnen gemaakt worden?

Of hangt dat (ook?) af welke scooterzaak ik het opvoeren laat doen, dat bvb. enkel officieel door Vespa erkende dealers dat met behoud van de wettelijke 2j. garantie kunnen opvoeren?

Mijn (erkende) Vespa dealer zit nogal ver van mijn woonst, en dichterbij zijn er ook een paar scootercentra waar men dat technisch zou kunnen doen, denk ik. Maar ik wil die wettelijke garantie zeker niet op het spel zetten.

Link naar reactie

Dit is een grijs gebied qua garantie. Technisch gezien levert Piaggio de Vespa’s zonder ring. Onze overheden leggen de maximaal toelaatbare snelheid op en daar worden de Vespa’s dmv een ring op afgeregeld.

Ik zou niet inzien waarom de garantie vervalt want je motor blijft opereren binnen de technische bandbreedte van Piaggio.

Het eerste wat ik vervang bij een HPE GTS is de carterpan met een olie kijkglas, ook dat zou discussie kunnen geven omdat het geen origineel onderdeel is. Echter staat in de de kleine letters dat de eigenaar verantwoordelijk is voor de hoeveelheid olie in het blok…snap je waar we naar toe gaan?

Gewoon een andere ring plaatsen en rondtuffen….en komt er tzt een garantie claim, lekker je mond houden…dat ringetje is het laatste waar ze naar kijken 😉.

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...