Ga naar inhoud
Vespaforum.be

P200e kraakt in eerste versnelling bij opkomen koppeling


BramDP200E

Aanbevolen berichten

Dag Allen,

 

Mijn naam is Bram, sinds kort eigenaar van een P200e en nieuw op het forum. 

Eergisteren ging ik ermee naar de keuring, zonder veel moeite een groene kaart, so far so good :)

Toen ik daar weg reed (uit stilstand), kwam er een krakend geluid uit de versnellingsbak terwijl de koppeling aangreep. Dit euvel steekt enkel de kop op bij het wegrijden.

Dit kwam plots op, zonder enige aanleiding. 

Weet iemand van jullie hier raad mee? 

Alvast bedankt voor het meedenken :)

 

 

Link naar reactie
Op 21/4/2023 om 22:55, BramDP200E zei:

Wat is wijsheid in dit geval? Enkel deze sleepbus vervangen of toch iets grondiger te werk gaan?

Koppelingsbussen gaan niet eindeloos mee, maar zijn meestal een symptoom van stevig wat kilometers. 

Als je enkel de koppeling wil aanpakken vervang je best meteen ook de frictieplaten (Piaggio’s !!). Cosa-koppelingen zijn beter of slechter; alleen wat zachter aan de pols.. 

  • Like 1
Link naar reactie

Vandaag, na een hoop inleeswerk en youtube, aan het demonteren van de koppeling begonnen. :)

Al snel kwam ik mijn eerste verrassing tegen... de zogenaamde ''castlenut'' werd door (1 van de) vorige eigenaars danig misbruikt, dat de hiervoor dienende sleutel er geen grip meer op had. Onder het motto ''When in doubt, flat out'', de slagmoersleutel erbij genomen... en jawel hoor, daar was hij dan.

image.jpeg.9518ef3d35082d2dc5b64a959222413d.jpeg

 

Na het demonteren van de koppeling, vond ik het euvel waar @Frederik9111 het over had (waarvoor dank).

image.jpeg.54a473ea407bfb3a77c0d44ec299569e.jpeg

 

Alsook kromme (?) koppelingsveren

image.jpeg.e1ad987070f823a42847d55e0863e919.jpeg

Dit terwijl de platen er vrij goed / recent uitzagen ... 😕

image.jpeg.6f297cf74070fb7b3d1f095248fa44fc.jpeg

Nu goed, de nieuwe platen liggen al te weken in de olie en kunnen er eerstdaags in :) !

Nu rest er mij nog 1 taak, het verwijderen van het spietje / woodrowkey. 

image.jpeg.3e9588fd94e5ad5042fb360ce3b088ee.jpeg


Deze zit blijkbaar goed vast. Heeft iemand een tip om deze los te krijgen?

Alvast bedankt !

 

Link naar reactie

Voorzichtig een kleine platte schroevendraaier van ongeveer de gelijke breedte eronder wippen.

Indien noodzakelijk voorzichtig op de schroevendraaier tikken, niet in de krukas gaan hakken maar alleen de spie eruit wippen.

  • Like 1
Link naar reactie
Op 30/4/2023 om 10:11, nero zei:

Als die spie onbeschadigd is kan je ze gerust laten zitten. 

Groetjes, nero. 

Dag Nero,

Bedankt voor uw advies. Door het tikken met schroevendraaier op de spie is deze nu wel wat opgeruwd.😳

Kan dit nog dienen of wordt het nu echt verwijderen?

Alvast bedankt voor de inzichten!

 

Link naar reactie
Geplaatst: (aangepast)
38 minuten geleden, nero zei:

Lijkt nog mee te vallen. Gaat de koppeling er nog over tot het einde? 

Groetjes, nero. 

Dag Nero,

Hier lijkt het wel op, dit is allemaal vrij nieuw voor mij, dus voor de zekerheid een foto genomen.
Alvast bedankt voor de hulp.

 

Groeten, Bram.

IMG_2999.jpg.0f91e53af3f428b345ae1146fd3763eb.jpgIMG_2997.jpg.2249cccb790b7e0e7ac39f7b6e9d9278.jpg

aangepast door BramDP200E
Link naar reactie

Hallo Allen,

 

Na een namiddagje sleutelen, de koppeling terug gemonteerd. Nieuwe versnellingskabels werden ook gemonteerd. So far so good 😁

Het goede nieuws : de koppeling werkt. Ze grijpt aan en ontkoppelt. 😁

Het slechte nieuws : eerst bleek neutraal moeilijk te vinden, toen dit wel het geval was, mij gewaagd aan een testrit. Nog voor ik kon vertrekken (stond nog in neutraal) kwam er gekraak uit de versnellingsbak en schoot hij in versnelling.  Nu vind ik neutraal al helemaal niet meer. 🤐😳 
Vandaag eindigt dus echt wel met een valse noot. 

Heeft iemand inzichten wat het probleem hier zou kunnen zijn? Alvast bedankt !

Link naar reactie
14 hours ago, BramDP200E said:

Hallo Allen,

 

Na een namiddagje sleutelen, de koppeling terug gemonteerd. Nieuwe versnellingskabels werden ook gemonteerd. So far so good 😁

Het goede nieuws : de koppeling werkt. Ze grijpt aan en ontkoppelt. 😁

Het slechte nieuws : eerst bleek neutraal moeilijk te vinden, toen dit wel het geval was, mij gewaagd aan een testrit. Nog voor ik kon vertrekken (stond nog in neutraal) kwam er gekraak uit de versnellingsbak en schoot hij in versnelling.  Nu vind ik neutraal al helemaal niet meer. 🤐😳 
Vandaag eindigt dus echt wel met een valse noot. 

Heeft iemand inzichten wat het probleem hier zou kunnen zijn? Alvast bedankt !

Ik zou eerst dubbelchecken of je je versnellingskabels wel goed hebt afgesteld, het kan zijn dat na de eerste installatie de kabel bv in het stuurhuis pas goed op de plek is gaan zitten nadat je de kabels op spanning hebt gezet.

Dus eerst kabels nogmaals controleren. (in neutraal zetten, en dan afstellen, mag iets speling op zitten, maar niet veel)

Stap 2 zou zijn, ververs je versnellingsbak olie, als dit vol metaal zit, kan dat mogelijk een indicatie zijn van versleten lagers/koppeling/versnellingen/schakelkruis etc.

Je kan dan eerst de versnellingsbak vullen met nieuwe olie. (kan je 2 keer herhalen)

Blijft er veel metaalgruis in de olie zitten, en blijft de Vespa slecht schakelen (je kan het schakelen ook testen dmv naast de Vespa lopen en al lopend de versnellingen selecteren, MET DE MOTOR UIT!) dan heb je ernstiger problemen.

Wel zorgen dat je zeker weet dat de versnellingskabels goed zijn afgesteld!

Er is dan een goede kans op versleten schakelkruis=revisie motorblok.

  • Like 1
Link naar reactie
14 uren geleden, BramDP200E zei:

...Nieuwe versnellingskabels werden ook gemonteerd...

Hier ging het mis. Enkel binnen- of ook buitenkabel? Check eerst of de gainen in het stuur helemaal in hun vatting zitten (niet schuin, niet half, niet los in het frame hangen). 

Los de kabels onderaan en hef het achterwiel van de grond (op een brug of op centraalstaander met een 2de persoon die alle gewicht op het voorwiel brengt). Als je aan het achterwiel draait en tegelijkertijd de selectorschijf in verschillende posities zet (met zware schroevendraaier of pomptang) en alle versnellingen vindt, is er geen reden om nu al te paniekeren.  

  • Like 1
Link naar reactie

Bedankt iedereen voor het meedenken, maar ik zag wat over het hoofd. 😅

Ik heb in tussentijd ook de selectorbox los gehad en deze zonder veel nadenken terug geplaats. 😬

Deze maakte geen verbinding (of toch geen goede) met de as. 

Daarnet de selectorbox losgemaakt en correct teruggeplaatst, het probleem is opgelost.

Rookie mistake denk ik dan 😬😁

 

  • Like 2
Link naar reactie
13 uren geleden, BramDP200E zei:

'k vond het zodanig belachelijk dat'k twijfelde om het publiek te maken, maar de eerlijkheid gebiedt mij het complete verhaal te brengen 😂

Leuk om te weten dat anderen ook nog wel een iets stoms doen.

Deze kan wel in de top tien van "verkloot met sleutelen".🤣

  • Haha 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...