Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Preregistratie voor verkoop 125cc


Aanbevolen berichten

Ik vond niet direct een topic op het Vespaforum over deze nieuwe maatregel, of ik moet er zwaar over gekeken hebben. @Administrator Indien dit zo is dan mag je dit topic direct verwijderen.

Geen technische keuring voor 125cc motorfietsen en bromfietsen, maar blijkbaar moet je sinds maart 2023 een 125cc (of bromfiets) laten preregistreren om deze te kunnen verkopen. Weer typisch voor België is dat het preregistreren niet in elk Bpost kantoor kan gedaan worden.
Dan zijn er uiteraard  uitzonderingen (ook weer typisch Belgisch). Als de inschrijving van uw scooter van voor 18/07/2002 dateert dan is preregistratie via Bpost niet mogelijk en moet je daarvoor langs de keuring... 😞

https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/documents/publications/2023/23_04_bpost_Folder_NL_BAT.pdf

https://driesen-huysmans.be/wijziging-inschrijving-2de-hands-bromfiets/

  • Triest 1
Link naar reactie
Op 14/4/2023 om 19:54, Cult zei:

idd, en de verkoper moet ermee naar de post, niet de koper...

In mijn post zeg ik toch nergens dat een koper dit moet doen? Het gaat over verkoop (=verkoper)...

'maar blijkbaar moet je sinds maart 2023 een 125cc (of bromfiets) laten preregistreren om deze te kunnen verkopen.'

aangepast door EriX
Link naar reactie

Zijn we zeker van die “verkoper”? Er staat inderdaad “verkoop” maar niet “verkoper”. Bij een verkoop is logischerwijs ook altijd een “koper” betrokken. M.i. dus niet geëxpliciteerd. 

Wat met alle op dit moment niet-ingeschreven chassis? Ik heb nog enkele scooters die ik jaren geleden kocht maar nooit inschreef. Op alle papieren staat nog de naam van de laatste inschrijver en niet voor alle aankopen heb ik nog een overeenkomst. Lijkt me sterkt dat ik zélf deze niet meer zou kunnen inschrijven.

Link naar reactie

excuseer, inmiddels van mijn verzekering meer uitleg gekregen...

een koper kan idd ook naar de post, als hij of zij (of HET tegenwoordig) een verkoopsovereenkomst bijheeft waar de naam van de verkoper opstaat .

 

Ivm losse kaders, en brommers en of scooters die nooit deel 1 en deel 2 hebben gehad, dus nooit zijn ingeschreven... dit zou wel eens een probleem kunnen worden...

 

De onderliggende reden is blijkbaar om "zwartverkoop" tegen te gaan, en stillekesaan alle niet ingeschreven voertuigen eruit te halen ....(uit het verkeer) lees : milieudruk..

 

Link naar reactie

Een bierkaartje met 2 namen en wat krabbels is ook een "verkoopsovereenkomst" hoor. Je wil niet weten hoeveel verkoopsovereenkomsten op de DIV-parking geboren worden trouwens. 🙂 

Dat laatste lijkt me eerder een vrije interpretatie (particuliere verkoop is niet aan btw of enige andere belasting onderworpen en als de wetgever milieumaatregelen wil doordrukken zijn er effectievere manieren dan via het loket van Bpost). 

Conclusie: maakt dus niet uit wie er langs gaat. Ikke blij. 

Link naar reactie
Op 17/4/2023 om 08:15, Frederik9111 zei:

Wat met alle op dit moment niet-ingeschreven chassis? Ik heb nog enkele scooters die ik jaren geleden kocht maar nooit inschreef. Op alle papieren staat nog de naam van de laatste inschrijver en niet voor alle aankopen heb ik nog een overeenkomst. Lijkt me sterkt dat ik zélf deze niet meer zou kunnen inschrijven.

Het gaat niet over het inschrijven van motorfietsen. Het gaat over het feit dat als je nu iets wil verkopen je moet preregistreren (125cc en lager).

Soit, ik heb die regel niet uitgevonden en ken de wetgeving/toepassing ook niet tot in de puntjes. Was voor mij nieuwe informatie en dacht van het hier even te delen...

aangepast door EriX
Link naar reactie
Op 17/4/2023 om 10:39, Cult zei:

Ivm losse kaders, en brommers en of scooters die nooit deel 1 en deel 2 hebben gehad, dus nooit zijn ingeschreven... dit zou wel eens een probleem kunnen worden...

Klopt ook niet helemaal want heb hier nog een paar zaken staan zonder deel 1 en 2, maar wel met het langwerpige roze formulier van vroeger en dat kan je nog perfect ingeschreven krijgen. Dat roze formulier is natuurlijk wel een bewijs dat de moto ooit al is ingeschreven. Maar je moet dus niet per se een deel 1 en 2 hebben.

Over zaken die nooit zijn ingeschreven en waar je niets van bewijsstukken van hebt daar ga ik me niet over uitspreken want dat is een heel andere kwestie...

Het was mij niet daarom te doen dat ik dit postte, maar wel dat je nu moet preregistreren als je iets wil verkopen, wat voordien niet het geval was...

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...