Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie ape 50 stappenplan


ape-50

Aanbevolen berichten

Goede avond allen, 

Samen met mijn zoon ben ik begonnen om een zwaar verwaarloosde ape 50 op te knappen. Het is de eerste keer dat ik zo'n karretje van dichtbij bekijk en heb eerlijk gezegd geen idee waar te beginnen 😬

Om alles een beetje geordend te laten verlopen willen we eerst een stappenplan maken, voordat we dingen in een niet logische volgorde gaan doen. 

- wassen, mos en schimmel verwijderen. 

- roestplekken repareren. 

- deuren en ramen repareren.

- spuiten

- nieuwe banden en remmen maken.

- vering en wielophanging 

- nieuwe accu, bedrading en verlichting.

- nieuwe uitlaat.

- motor schoonmaken en kijken of we kunnen starten.

- keuring.

We willen over ongeveer 6 maanden klaar zijn, maar dat ligt er aan hoe voorspoedig alles verloopt.

Alle tips en adviezen zijn welkom. 

Groeten uit Malaga Screenshot_2023-03-05_221858.thumb.jpg.f97413308d3af307e1d2b8569851c32a.jpg

aangepast door ape-50
  • Like 2
Link naar reactie

Gefeliciteerd met jullie aankoop, leuk idee van je zoon, het geheel ziet er nog vrij goed uit. Wat is de reden dat het al 15 jaar aan de kant staat, misschien is dat het eerste punt om aan te pakken?

grts, J

  • Like 1
Link naar reactie
47 minuten geleden, Triumph zei:

Wat is de reden dat het al 15 jaar aan de kant staat, misschien is dat het eerste punt om aan te pakken?

De persoon die het aan ons heeft verkocht was niet de originele eigenaar en wist niets over de geschiedenis van de ape.

Wel hebben we kunnen starten met behulp van een nieuwe accu en mengsmering direct uit een jerrycan met een slang met handpomp. Rijden lukte niet, we kregen hem niet in een versnelling en de banden rot...

Ook hebben we het kentekenbewijs en 1 sleutel (die alleen op het contact past en niet op de deuren)

Groeten uit Malaga 

Link naar reactie
16 minuten geleden, Sjoerdo zei:

beste kun je motor eronderuit halen en uit elkaar trekken, alle consumables vervangen (koppelingsplaten lagers keerringen etc.).

 

Dat zijn we idd van plan, maar voordat we dat gaan doen wil ik me eerst even flink inlezen en informatie vergaren over hoe een APE in elkaar zit. Ik heb wel wat ervaring met brommers, scooters, motoren en auto's repareren maar een APE 50 heb ik nog nooit onderhanden gehad. 

Eerst gaan we ons bezig houden met de carrosserie, dat geeft wat tijd om dingen uit te zoeken en heeft mijn zoon het idee dat we aan het werk zijn in zijn eerste "auto" (hij is 15) Ik heb hem nog nooit zo ijverig gezien 🤣

Groeten uit Malaga 

Link naar reactie

Ape 🥰 Helemaal mijn ding! Ik werk er heel graag aan. 

Eerst en vooral moet je eens proberen te achterhalen welke je juist hebt. In je cabine staat ergens een nummer. Ook op je motor staat ergens een een nummer. Zo kan je achterhalen wat je juist hebt. Met deze nummers kun je hier verdere info vinden over je Ape (even naar beneden scrollen tot je aan Ape 50 bent). Zo heb ik bv een TL4T van  1987. Site: https://www.mondoape.com/mondoape/telai/

Op die site vind je ook heel veel handleidingen terug via Technica en dan Manuali - Link: https://www.mondoape.com/mondoape/manuali-ape-50-tl1-tl6/

Er is ook een forum met veel informatie: https://www.mondoape.com/apepiaggio/ Helaas vooral in het Italiaans maar Google kan dit voor je vertalen (volledige webpagina laten vertalen is handig). 
Verder is er nog een Duits forum wat heel actief is: https://www.ape-fans.de - Hier vind ik heel veel informatie. 
Mijn echte begin heb ik hier gemaakt: https://www.molto-bene.com/piaggio-ape Lees zeker de informatie onderaan die pagina even. Het helpt je op weg qua onderhoud. (Heel vanonder is er ook een handleiding te downloaden).  

Verder zou ik eerst de banden vervangen zodat je hem van de plaats kan duwen enz. Je binnenkabels en eventueel buitenkabels vervangen (remmen, schakelkabels, koppeling, gas, ... . In de praktijk ga je zien dat die meestal ook verduurd zijn en vervangen mogen worden.
Sowieso oliën vervangen. Benzine uit de benzinebak halen of als die volledig droog staat eens kijken als er veel roest in zit? 
Remmen, Meestal zitten de pompen vast waardoor je die ook best vervangt. Zijn niet zo heel duur. 
Alé... ik bedoel... er is wel wat werk aan. Lassen enz kan je ook doen maar dat is een keuze. Me like Patina ... dus ik doe liefst zo weinig als mogelijk is aan het uiterlijk. Natuurlijk moet een kaas met gaten wel even veilig gemaakt worden maar een roestvlek heeft veel charme voor mij persoonlijk.

Welkom en veel plezier met de Ape ... Het zijn prachtige werkbijen. 🥰 🇮🇹 🥰

aangepast door Ronin
Handleiding info toegevoegd
  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
1 uur terug, Ronin zei:

Eerst en vooral moet je eens proberen te achterhalen welke je juist hebt. In je cabine staat ergens een nummer. Ook op je motor staat ergens een een nummer. Zo kan je achterhalen wat je juist hebt. Met deze nummers kun je hier verdere info vinden over je Ape (even naar beneden scrollen tot je aan Ape 50 bent). 

Bedankt Ronin, veel nuttige informatie en links!20230316_130946.thumb.jpg.0dabc0209e5506f53d2dda2eca3347ab.jpgik kan alleen deze nummers vinden (maar misschien kijk ik iets over het hoofd)20230316_130931.thumb.jpg.0b0c52e3d2f43376f9d805a40e9e9396.jpg

aangepast door ape-50
Link naar reactie

Bij mijn TL4T staat die onder de zitbank. Ik geloof aan de kant van de batterij. Nu jij hebt een Spaanse en daar heb ik helaas weinig kennis van qua identificatie.  Maar ik zie 2 lampen vandoor ipv 1 lamp (één-oog) dus ik ben van mening dat we over een TL5T spreken? 

Zie: Even naar beneden scrollen tot je het stuk van de Franse Ape 50's ziet (2 phares). https://www.vespadoc.com/gb/content/10-numeros-de-serie-des-triporteurs-vespa-piaggio-ape

 

Onderstaand een voorbeeld van hoe het moet uitzien: (Is niet van mij maar gevonden op het internet). 

ApeVIN.thumb.JPG.663b8c2f696bd5e1006ec3e578b4d009.JPG 

  • Like 1
Link naar reactie

Op You Tube kun je heel veel filmpjes vinden van restauraties. Gewoon Ape 50 ingeven en de hoeveelheid filmpjes zijn heel groot.
Vooral remmen en carburator komen meermaals voor. Ik heb deze persoon zijn filmpjes leren appreciëren. Het gaat niet altijd over Ape50 bij hem maar zijn interesse en passie voor Ape’s werkt aanstekelijk. Ik heb er veel van geleerd. https://youtube.com/@Goervic klik maar eens op video’s om te zien hoeveel hij al ge-upload heeft. 

aangepast door Ronin
  • Like 1
Link naar reactie

Naar mijn gevoel voortgaande op de foto’s ziet hij er best gezond uit wat carrosserie betreft. Anderzijds dat er 50 stappen zullen nodig zijn lijkt me reëel.
Best een graaf werkbeest die maar weinig energie vreet wat niet onbelangrijk is naar de toekomst toe. 
mvg Arno 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...