Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Pk50 xl2 motorprobleem


SimonV74

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Ik heb een probleem met de motor van mijn PK50 XL2. Na heel wat misérie met de motor het blokje volledig gereviseerd. Het carter was gebarsten, dus een nieuw carter gekocht. De timing een upgrade gegeven met een SIP VAPE kit. Een nieuwe 50cc cilinder van Polini eronder om wat meer trekkracht te krijgen en een sportuitlaat. Alle pakkingen, lagers en keerringen werden ook vervangen. Alle onderdelen van de versnellingsbak gecontroleerd en waar nodig vervangen. Ook een nieuwe carb gestoken aangezien de oude ook lek was.

Hierbij het probleem, als de motor op de motorstand stond kon ik deze bij het kicken direct op gang krijgen. Alle versnellingen getest, neutraal getest alles werkte zoals het hoorde. Dit weekend monteerde ik de motor weer onder de Vespa en deze wou niet in gang. Ik heb een mooie vonk van de bougie, er komt voldoende benzine uit de tank dus dit is het ook niet. Ik kan wel de timing nog eens controleren maar als het werkte op de motorstand waarom dan nu niet op de Vespa? 

Wat zou het nog kunnen zijn?

Een elektrisch probleem in de algemene bekabeling, een probleem met de carb? Kan iemand mij helpen ik geraak er niet wijs uit.

Link naar reactie
1 uur geleden, SimonV74 zei:

Een elektrisch probleem in de algemene bekabeling, een probleem met de carb? Kan iemand mij helpen ik geraak er niet wijs uit.

Al eens proberen starten met losgemaakte kabelnoomfiche? Als de motor dan wél start, zit het probleem niet in de motor (verlies op de kabelboom, of fiches in de stekker niet op de juiste plaatsjes).

Benzineleiding volkomen luchtbelvrij? Een bel van 3-4 cm is genoeg om niet te starten.

 

 

aangepast door Frederik9111
  • Like 1
Link naar reactie

Tank even opheffen, leiding wat los maken, leiding laten vollopen en alles weer dicht gooien :)

Lucht is in tegenstelling tot vloeistoffen samendruk- en uitrekbaar. Kleine carbuutjes "zuigen" onvoldoende om een luchtbel door het circuit te trekken, waardoor die luchtbel functioneert als een vacuumslot in je leiding. 

  • Like 1
Link naar reactie

Ik heb de motor al proberen te starten zoals op de motorstand dus eigenlijk hotwiring. Dat van de luchtbel zou ik eens moeten checken. Probeer ik één dezer dagen 's avonds eens na te zien. Alvast bedankt voor de tips 😃 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Dag allemaal, 

Vandaag wat verder gewerkt aan het motor probleem. Na alle tips te proberen had ik nog steeds niks. Na wat rondkijken, heb ik gezien dat ik m'n uitlaat niet helemaal goed had aangedraaid 😐. Ik had deze eraf gehaald om de motor te wat makkelijker te kunnen monteren. Dus het was valse lucht waardoor hij niet wou starten. Nadat ik de uitlaat had aangedraaid met 1 kick in gang. Er is nog een filmpje waarbij ik ze start. Niet letten op de getorste draden 😁 was "work in progress". Ondertussen al de draden mooi gesoldeerd en alles aangesloten. Ze is klaar voor een eerste ritje met de herbouwde motor.

  • Like 3
Link naar reactie

Hiermee zal er een "mooi stukje Italië" in Poperinge rondrijden...vooral aan de "tricolore achterzijde" van je Vespa, zal iedereen je direct herkennen 😊

 

vespa 50 ita.jpg

aangepast door Vespaciao
ITALIA PER SEMPRE
  • Like 1
Link naar reactie
18 minuten geleden, SimonV74 zei:

Na alle tips te proberen had ik nog steeds niks. Na wat rondkijken, heb ik gezien dat ik m'n uitlaat niet helemaal goed had aangedraaid 😐. Ik had deze eraf gehaald om de motor te wat makkelijker te kunnen monteren. Dus het was valse lucht waardoor hij niet wou starten.

Dit kan niet kloppen. Valse lucht = beïnvloeding van het mengsel vóór ontbranding. Het is niet trommelvliesgewijs niet aan te raden, maar een motor hoort zelfs zónder uitlaat te starten. :)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...