SimonV74 Posted March 6 Share Posted March 6 Dag allemaal, Ik heb een probleem met de motor van mijn PK50 XL2. Na heel wat misérie met de motor het blokje volledig gereviseerd. Het carter was gebarsten, dus een nieuw carter gekocht. De timing een upgrade gegeven met een SIP VAPE kit. Een nieuwe 50cc cilinder van Polini eronder om wat meer trekkracht te krijgen en een sportuitlaat. Alle pakkingen, lagers en keerringen werden ook vervangen. Alle onderdelen van de versnellingsbak gecontroleerd en waar nodig vervangen. Ook een nieuwe carb gestoken aangezien de oude ook lek was. Hierbij het probleem, als de motor op de motorstand stond kon ik deze bij het kicken direct op gang krijgen. Alle versnellingen getest, neutraal getest alles werkte zoals het hoorde. Dit weekend monteerde ik de motor weer onder de Vespa en deze wou niet in gang. Ik heb een mooie vonk van de bougie, er komt voldoende benzine uit de tank dus dit is het ook niet. Ik kan wel de timing nog eens controleren maar als het werkte op de motorstand waarom dan nu niet op de Vespa? Wat zou het nog kunnen zijn? Een elektrisch probleem in de algemene bekabeling, een probleem met de carb? Kan iemand mij helpen ik geraak er niet wijs uit. Link to comment
Frederik9111 Posted March 6 Share Posted March 6 (edited) 1 uur geleden, SimonV74 zei: Een elektrisch probleem in de algemene bekabeling, een probleem met de carb? Kan iemand mij helpen ik geraak er niet wijs uit. Al eens proberen starten met losgemaakte kabelnoomfiche? Als de motor dan wél start, zit het probleem niet in de motor (verlies op de kabelboom, of fiches in de stekker niet op de juiste plaatsjes). Benzineleiding volkomen luchtbelvrij? Een bel van 3-4 cm is genoeg om niet te starten. Edited March 6 by Frederik9111 1 Link to comment
Ronin Posted March 6 Share Posted March 6 Dat van die luchtbel is nieuw voor mij! heel interessant wel! Hoe kan je dit checken, vermijden of oplossen? Link to comment
Frederik9111 Posted March 6 Share Posted March 6 Tank even opheffen, leiding wat los maken, leiding laten vollopen en alles weer dicht gooien Lucht is in tegenstelling tot vloeistoffen samendruk- en uitrekbaar. Kleine carbuutjes "zuigen" onvoldoende om een luchtbel door het circuit te trekken, waardoor die luchtbel functioneert als een vacuumslot in je leiding. 1 Link to comment
SimonV74 Posted March 6 Author Share Posted March 6 Ik heb de motor al proberen te starten zoals op de motorstand dus eigenlijk hotwiring. Dat van de luchtbel zou ik eens moeten checken. Probeer ik één dezer dagen 's avonds eens na te zien. Alvast bedankt voor de tips 😃 Link to comment
SimonV74 Posted March 19 Author Share Posted March 19 Dag allemaal, Vandaag wat verder gewerkt aan het motor probleem. Na alle tips te proberen had ik nog steeds niks. Na wat rondkijken, heb ik gezien dat ik m'n uitlaat niet helemaal goed had aangedraaid 😐. Ik had deze eraf gehaald om de motor te wat makkelijker te kunnen monteren. Dus het was valse lucht waardoor hij niet wou starten. Nadat ik de uitlaat had aangedraaid met 1 kick in gang. Er is nog een filmpje waarbij ik ze start. Niet letten op de getorste draden 😁 was "work in progress". Ondertussen al de draden mooi gesoldeerd en alles aangesloten. Ze is klaar voor een eerste ritje met de herbouwde motor. VID20230319142547.mp4 3 Link to comment
Vespaciao Posted March 19 Share Posted March 19 (edited) Hiermee zal er een "mooi stukje Italië" in Poperinge rondrijden...vooral aan de "tricolore achterzijde" van je Vespa, zal iedereen je direct herkennen 😊 Edited March 19 by Vespaciao ITALIA PER SEMPRE 1 Link to comment
SimonV74 Posted March 20 Author Share Posted March 20 Ik heb wat aanpassingen moeten maken aan de achterzijde voor het zadel. Daarmee heb ik dat tricolore laten wrappen ik vond dat nog tof. Hopelijk binnenkort ook met mijn Motovespa touren in de Westhoek 😉 1 Link to comment
Frederik9111 Posted March 20 Share Posted March 20 18 minuten geleden, SimonV74 zei: Na alle tips te proberen had ik nog steeds niks. Na wat rondkijken, heb ik gezien dat ik m'n uitlaat niet helemaal goed had aangedraaid 😐. Ik had deze eraf gehaald om de motor te wat makkelijker te kunnen monteren. Dus het was valse lucht waardoor hij niet wou starten. Dit kan niet kloppen. Valse lucht = beïnvloeding van het mengsel vóór ontbranding. Het is niet trommelvliesgewijs niet aan te raden, maar een motor hoort zelfs zónder uitlaat te starten. Link to comment
SimonV74 Posted March 20 Author Share Posted March 20 Ik heb ook wel mijn carburateur losgemaakt en goed rond de inlaat gedrukt. Misschien zat de o-ring er niet rond en zoog hij daar wat lucht? Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now