Jump to content
Vespaforum.be

'uitvijlen' origineel 200 cilinder.

Bowyer

Recommended Posts

Posted

Dan zal dat eerder een gevolg zijn van idd een te kleine sproeier of een ergens een lek dat valse lucht aantrekt en zo het mengsel verarmt.

Was de motor op druk getest? Aanspankoppel van de cilinder(kop) gecontroleerd na 400km?

Posted

Koelkap. 
1:14 is de verhouding lucht brandstof. 
eigenlijk is dat lamda 1

Posted
Op 17/10/2024 om 11:46, Bowyer zei:

Koelkap. 
1:14 is de verhouding lucht brandstof. 
eigenlijk is dat lamda 1

Hoe kom je daar bij? Het mengsel varieert over het gasschuifbereik.

Posted

Ja dat klopt en is altijd een compromis. 
De meest ideale verhouding is eigenlijk 1:14,7 

Dit is met een standaard carburateur bijna niet haalbaar 

Posted
Op 17/10/2024 om 11:04, Speedracer zei:

Dan zal dat eerder een gevolg zijn van idd een te kleine sproeier of een ergens een lek dat valse lucht aantrekt en zo het mengsel verarmt.

Was de motor op druk getest? Aanspankoppel van de cilinder(kop) gecontroleerd na 400km?

Geen idee, eerlijk gezegd neem ik aan van wel. En een te kleine sproeier, tja het zou kunnen.

Hoe het ook geweest is het lijkt er in ieder geval op dat het om een gebrek aan brandstof gaat.

De waaier is voor zover ik weet van Pinasco met de standaard koelkap dus dat zou goed moeten zijn.

Posted

is de kleur van de bougie ooit gecontroleerd op verschillende gasposities? kwart/half/driekwart/volgas?

Hoe zag de kleur van de bougie eruit na de vastloper en welke kleur heef de onderzijde van de Pistonkroon?

Beide moeten op zijn minst 'koffie-met-melk'-bruin zijn als de motor rijk genoeg afgesteld staat.

Hou er ook rekening mee dat een std stalen Piaggio-cilinder veel trager op temperatuur komt dan bijv een aluminium Piansco/Malossi/Polini kit en zij nwarmte langer vasthoudt ook. Dus dat je de motor veel langer/warmer moet rijden voordat de cilinder op de echte 'warmloop'-temperatuur komt.

Dus even heen en weer rijden in de straat o lmde bougie te controleren is niet voldoen de om een correcte aflezing te verkrijgen.

Welk bougie zat erin?

Posted

Dit ging om een Quatrinni motor. En volgens mij is dat ding op de rollenbank getest met een lambada meting. Maar helemaal zeker weet ik het niet. 

Posted

Gho, zonder het volledige verhaal is elke analyse giswerk. Cold seizing kan zelf gebeuren bij een plotse temperatuursdaling wanneer alle parameters zegen zitten (bvb. op op een hete zomerdag een koude tunnel in duiken of van een open vlakte naar een schaduwrijk bos). Luchtlekken via carburator, gescheurde pakking, of versleten keerringen, zelfs een uitlaat die plots van de cilinder vliegt kan voldoende zijn om de ontstekingswarmte dusdannig te beïnvloeden. 

Posted

Tja, het volledige verhaal blijft sowieso giswerk. Totdat het misging heeft hij geweldig gelopen voor best een flinke tijd. 
Enige wat er naderhand over te zeggen valt is dat het mogelijk om onbekende oorzaak een te arm mengsel geweest is. 

Posted

Maar even terug naar mijn eigen blokje. 
heeft een 26-26 nut of is een 24-24 voldoende. 

• 5 months later...
Posted

IMG_2308.thumb.jpeg.b6320d8c640b943ce90b9f2a27e9bc60.jpeg

De compressie met alleen de voetpakking van 0.75 is toch wat erg hoog. 
Voor het behoud van het blok wel aanpassen, eigenlijk wel jammer want hij ging als een malle.