Bowyer Posted July 19, 2024 Author Posted July 19, 2024 (edited) Sorry het heeft er wat langer geduurd voordat ik de foto’s kon plaatsen. Gelukkig breekt nu de vakantie aan en wordt het wat rustiger. Inmiddels een Pinasco flytech geregeld en ga de krukas omruilen voor de mazzuchelli. Mocht het niet bevallen dan mag het blokje nog eens uit elkaar. Edited July 19, 2024 by Bowyer
Frederik9111 Posted July 20, 2024 Posted July 20, 2024 (edited) 14 uren geleden, Bowyer zei: Ah! Da's nog het oude type. Die heeft wellicht iets meer dan een paar jaren op het schap gelegen. Ik denk eerder een paar decennia (late jaren '80). Niet zo heel erg verschillend van de standaard Piaggio bouw, met (grotendeels) alleen een ander piston-type. Bij mijn opmerkingen hierboven ging ik uit van het recentere type (215cc, alhoewel sommige Duitse shops die als 213cc blijven adverteren). Daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar alles wijst er op dat dit eigenlijk geen P&P-cilinder is en effectief bedoeld is voor long stroke slagkrukassen (mits cilinder spacers) om de poort en uitlaattiming okeyïsch te krijgen. Op het Duitse forum is interessante info te vinden: https://www.germanscooterforum.de/topic/680-alltagstauglich-ohne-viel-arbeit/ Ook hier trouwens: https://modernvespa.com/forum/topic74123 (al zou ik mikken op een iets ruimere squisch). Misschien toch eerst eens proberen met een 60mm slag (waar wél met vervroegde timing en ruimere intake 🙂). Edited July 20, 2024 by Frederik9111
Bowyer Posted July 20, 2024 Author Posted July 20, 2024 Dus met Spacer onder en krukas met standaard timing?
Frederik9111 Posted July 20, 2024 Posted July 20, 2024 Monteer ‘m eens droog over de carterhelft dan weet je wellicht iets meer. Krukas met vervroegde timing geeft altijd meer power!
Bowyer Posted July 20, 2024 Author Posted July 20, 2024 Dat bedoel je ivm de squish? Neem 8k dan aan. Het blok zelf zit al dicht maar zou dan voor het wisselen van de krukas weer even open moeten. Wat op zich natuurlijk niet zo heel spannend is .
Frederik9111 Posted July 20, 2024 Posted July 20, 2024 In die forumdraad beschrijft die Amerikaan een finale squish van 1,2mm (en mogelijk te hoge maar niet gemeten compressie; wat niet onlogisch is met die pakkingen en squish). Ik zou mikken op minstens 1,5~1,6mm.
Bowyer Posted July 20, 2024 Author Posted July 20, 2024 Als ik het goed begrijp schrijft hij dat de compressie met de Pinasco kop eigenlijk lager is dan met de standaard px cilinder en ook met een grotere squish van 0,3mm meer dan standaard. Wat is dan niet begrijp is waarom je dan je kop niet ietsjes zou vlakken zodat je op een squish onder de 2mm uitkomt en een wat hogere compressie. Of misschien zelfs de cilinder zelf op een glasplaat met waterproof, het is uiteindelijk aluminium dus dat gaat best vlot. Oja vraag. Deze cilinder heeft een chroom laag ipv nikisil meen ik?
Frederik9111 Posted July 20, 2024 Posted July 20, 2024 (edited) Op 20/7/2024 om 19:24, Bowyer zei: Als ik het goed begrijp schrijft hij dat de compressie met de Pinasco kop eigenlijk lager is dan met de standaard px cilinder en ook met een grotere squish van 0,3mm meer dan standaard. Wat logisch is als deze cilinder éigenlijk bedoeld is voor 60mm slag krukassen. Op 20/7/2024 om 19:24, Bowyer zei: Wat is dan niet begrijp is waarom je dan je kop niet ietsjes zou vlakken zodat je op een squish onder de 2mm uitkomt en een wat hogere compressie. Met een 57mm-slag zou je idd de compressie kunnen verhogen en de squish beperken, maar lees ook dat de uitlaatpoort niet volledig opent. Dat bevestigd opnieuw dat dit wellicht effectief een 60mm slag cilinder is. Op 20/7/2024 om 19:24, Bowyer zei: Oja vraag. Deze cilinder heeft een chroom laag ipv nikisil meen ik? Geen idee. Gilardoni, de producent van Pinasco cilinders, ontwikkelde overigens destijds een eigen "Gilnisil"-procedé (verwijst naar Gilardoni en Nicasil) dat veel op Nikasil lijkt, maar waarbij de nikkel en siliciumcarbide verhouding varieerde afhankelijk van de toepassing. Chroom is normaliter harder en grover dan Nicasil. Edited July 21, 2024 by Frederik9111
Bowyer Posted July 20, 2024 Author Posted July 20, 2024 Ik ga wel eens passen. Dit weekeinde niet meer morgen touren met de club rondom Harderwijk. Volgende week maar eens kijken wat de squish is met de 60 krukas en de mazzuchelli erin zetten. Als het goed is komt er aankomende week een Pinasco flytech van eBay deze kant op. Dan heb ik gelijk het lichtere vliegwiel voor de krukas en de vervoegende ontsteking.
Bowyer Posted July 21, 2024 Author Posted July 21, 2024 Met 1,5 voetpakking is de uitlaat met de 60 mm net aan helemaal vrij. Berekende squish is 2,6 mm. De vraag is dan wat is slim om te doen. Dunnere voetpakking en de uitlaat niet geheel vrij. Of een stukje van de rand van de kop afhalen IMG_3326.mov
Frederik9111 Posted July 21, 2024 Posted July 21, 2024 Eerst meten en testen, dan pas aanpassingen overwegen. Bij HBM heb je voor €15 al een bruikbare compressiemetertje.
Bowyer Posted July 21, 2024 Author Posted July 21, 2024 Een compressie meter heb ik wel. Ik heb in mijn leven al heel wat gesleuteld aan dikke diesels. Tweetakt is een heel ander verhaal, ik begrijp het nog steeds niet hoe poorttiming en zo in de praktijk echt werken.
Bowyer Posted July 23, 2024 Author Posted July 23, 2024 Voorlopig even een paar dagen rust. Gisterenavond de onderste zuigerveer gebroken. Die kan zo in de top 5 verkloten met sleutelen. SC kan weer wat verkopen 😩 1
Bowyer Posted July 27, 2024 Author Posted July 27, 2024 Zuigerveren zijn vandaag bij de Spar afgeleverd. Maandag ophalen. Nu nog weer wat tijd om eea in elkaar te zetten.
Bowyer Posted July 31, 2024 Author Posted July 31, 2024 Vandaag tijd. En wat denk je? Verkeerde veren , allebei L veren terwijl de onderste een gewone moet ziijn. En ik had heel bewust veren besteld voor een pinasco set van voor 2014. Als ik het nummer bij google intyp dan krijg ik bij all webshops de juiste veren te zien. Alleen bij sc is dat dan schijnbaar toch weer anders. Ik snap het niet, morgen ga ik ze bellen.
Bowyer Posted August 1, 2024 Author Posted August 1, 2024 Vandaag toch maar gebeld met sc. Wat blijkt, ze hadden een setje met twee vlakke veren. Of ik dan wel een van de Lm veren terug wil sturen. Gelukkig opgelost maar wel een dikke week vertraging. 1
Bowyer Posted September 1, 2024 Author Posted September 1, 2024 De andere veer is inmiddels binnen sterker hij was er de andere dag al. Super service van sc en nog wat goodies op de koop toe. Helaas zelf wat vertraging maar langzaam gaat er weer wat gebeuren. Straks eerst op vakantie en gelijk aansluitend de 200 van Rijen. Daarna is er gelegenheid om het blok verder op te bouwen en in de scooter te zetten. Enige waar ik nu even mee zit is het aanhaalmoment van de cilinder moeren. Bij de gietijzeren cilinders draaide ik het spul eerst naar 15nm en dan naar 18nm. Ik heb alleen geen idee of dat voor een aluminium cilinder niet teveel is ivm vervormen.
Bowyer Posted October 16, 2024 Author Posted October 16, 2024 Een maatje van mij heeft kortgeleden weer een vastloper gehad vanwege een vermoedelijk te kort aan benzine. Dus nu vroeg ik mij af of de 24-24 wel voldoende is in deze setup. Of kan ik beter voor een 26-26 gaan of anders een 28 met een spruitstuk?
Frederik9111 Posted October 17, 2024 Posted October 17, 2024 Da's een foute redenering. De diameter van de tapkraan in je kroeg en het alcoholpercentage van het bier zijn hebben niks met elkaar te maken. Vastlopers zijn het gevolg van een foute brandstof/zuurstof-verhouding (te snelle opwarming door te warme ontbranding; het "alcoholpercentage"). Of er weinig of véél gemixte gassen tot boven de piston (zuiger) geraken is afhankelijk van het debiet van de carburator (de "diameter van de tapkraan") en bepaalt de vermogensontwikkeling. Een 200/208/215/... kan je met desnoods een Si 20-20 perfect en veilig laten draaien zolang je maar de juiste fuel mix hanteert; ook al kost het je potentieel vermogen. 1
Bowyer Posted October 17, 2024 Author Posted October 17, 2024 Kortom zolang je verhouding klopt( 1:14 ) dan kom je hooguit vermogen te kort maar kan de cilinder niet te heet worden. in dit geval zat de koelkast in de cilinder gesmolten
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now