Jump to content
Vespaforum.be

Px: Autolube afkoppelen


Barte

Recommended Posts

vraagje, wegens twijfels bij de betrouwbaarheid van de autolube op mijn PX VNX2T uit 84 ben ik van plan deze af te koppelen. Naar wat ik hier en daar kan vinden is het niet meer dan de aandrijfas van de auto-lube verwijderen en het gat afdichten met de benodigde afsluitdop. Is dit te kort door de bocht of is het werkelijk zo simpel? Is er iets anders dat ik in het achterhoofd moet houden? 

Alvast bedankt voor jullie advies!

 

Link to comment
2 hours ago, Barte said:

vraagje, wegens twijfels bij de betrouwbaarheid van de autolube op mijn PX VNX2T uit 84 ben ik van plan deze af te koppelen. Naar wat ik hier en daar kan vinden is het niet meer dan de aandrijfas van de auto-lube verwijderen en het gat afdichten met de benodigde afsluitdop. Is dit te kort door de bocht of is het werkelijk zo simpel? Is er iets anders dat ik in het achterhoofd moet houden? 

Alvast bedankt voor jullie advies!

 

klopt : carbu verwijderen, olie-pomp eronder open vrijzen, de as er uit halen en boeltje weer toe maken. Slang tussen het oliereservoir en carbu kun je gewoon laten zitten, dan is alles netjes afgesloten. Er bestaat volgens mij ook een speciaal dopje dat je in dat gat waar de as zat, kunt plaatsen, maar is volgens mij overbodig.

  • Like 1
Link to comment

Die dop wil je eigenlijk wel monteren, anders zuigt je carbu via dat kanaaltje in de carbubehuizing lucht aan uit je carter ipv olie uit de pomp.

Alternatief is een andere dichting monteren tussen de carbu en de carbubehuizing waar het gaatje voro de oliesmerign niet in voorzien is. 

Link to comment

Ik volg Speedracer. Niet alleen via die plug, maar ook via het oliekanaal (aanzuigbuisje en de lijn onderaan het luchtfilterhuis) kan je lucht aanzuigen en het mengsel beïnvloeden. Ik leg in dat laatste sowieso altijd een lijntje benzinebestendige siliconen vloeibare pakking. 

Als je enkel het schuine tandwiel weg neemt, en dus het verticale tandwiel 'losjes' op z'n plaats laat zitten gaat die op termijn op en neer wippen. Dat kan het onderaan de tandjes van het grote ronde tandwiel afslijten (= metaaldeeltjes in je versnellingsbak verspreiden).

Daarom geen half werk: 1, 2, 4, 5, 11 t.e.m. 14 eruit.

 

image.png.3f867d08a61f33efebcbd9a709b1470d.png

Ook nr. 9 onderaan het lichtfilterhuis eruit en een plug in het cartergat.

 

image.png.2bdf5d42d476fa53b59d0404cd205102.png

 

Edited by Frederik9111
Link to comment
2 hours ago, Frederik9111 said:

 

Daarom geen half werk: 1, 2, 4, 5, 11 t.e.m. 14 eruit.

 

 

 

 

Maar dan moet het blok open en dat is wel zeer ingrijpend op enkel de pomp te willen by-passen. Ik zie het probleem niet goed in waarom tandwieltjes 3 en 4 niet gewoon lekker mogen blijven draaien in de carterolie ? Dat aanzuigen van valse lucht, daar hebben jullie wel een terecht punt. Maar als je alles laat zitten zoals ik beschrijf en vervolgens het olie-darmpje gedeeltelijk laat zitten op dat buisje, en in die darm een bout draait en vastklemt, dan moet dat toch ook luchtdicht zijn, zou ik denken ? Ik heb er volgens mij zo eentje rondrijden 🙂

Link to comment
20 minuten geleden, josse zei:

Maar dan moet het blok open en dat is wel zeer ingrijpend op enkel de pomp te willen by-passen. 

Neuh, gewoon even koppelingsdeksel eraf (3 vijzen) en koppeling eruit (1 moer). Kan perfect zonder het blok te splitten of de motor vanonder het frame te halen. 

20 minuten geleden, josse zei:

Ik zie het probleem niet goed in waarom tandwieltjes 3 en 4 niet gewoon lekker mogen blijven draaien in de carterolie ?

3 moet blijven zitten want is tegelijkertijd de krukas/koppeling-afstandsspacer. 4 en 5 zitten zonder 12 een stuk "losse" met de m'n vorige post genoemd risico. 

20 minuten geleden, josse zei:

Maar als je alles laat zitten zoals ik beschrijf en vervolgens het olie-darmpje gedeeltelijk laat zitten op dat buisje, en in die darm een bout draait en vastklemt, dan moet dat toch ook luchtdicht zijn, zou ik denken ? Ik heb er volgens mij zo eentje rondrijden 🙂

Als je enkel 12 verwijdert, ontstaat er een open verbinding met het oliekanaal. Het lijkt misschien niet veel, maar luchttoevoer is luchttoever. Op een standaard setup ga je'r al rijdend mogelijk niet veel van merken, maar op een testbank met Lambda-sonde zou je wel eens kunnen verschieten van de impact op het mengsel. 

image.thumb.png.e491eecedba78998e4acfea36da8d13e.png

 

 

 

Edited by Frederik9111
  • Like 1
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...