Barte Posted February 13 Share Posted February 13 vraagje, wegens twijfels bij de betrouwbaarheid van de autolube op mijn PX VNX2T uit 84 ben ik van plan deze af te koppelen. Naar wat ik hier en daar kan vinden is het niet meer dan de aandrijfas van de auto-lube verwijderen en het gat afdichten met de benodigde afsluitdop. Is dit te kort door de bocht of is het werkelijk zo simpel? Is er iets anders dat ik in het achterhoofd moet houden? Alvast bedankt voor jullie advies! Link to comment
josse Posted February 13 Share Posted February 13 2 hours ago, Barte said: vraagje, wegens twijfels bij de betrouwbaarheid van de autolube op mijn PX VNX2T uit 84 ben ik van plan deze af te koppelen. Naar wat ik hier en daar kan vinden is het niet meer dan de aandrijfas van de auto-lube verwijderen en het gat afdichten met de benodigde afsluitdop. Is dit te kort door de bocht of is het werkelijk zo simpel? Is er iets anders dat ik in het achterhoofd moet houden? Alvast bedankt voor jullie advies! klopt : carbu verwijderen, olie-pomp eronder open vrijzen, de as er uit halen en boeltje weer toe maken. Slang tussen het oliereservoir en carbu kun je gewoon laten zitten, dan is alles netjes afgesloten. Er bestaat volgens mij ook een speciaal dopje dat je in dat gat waar de as zat, kunt plaatsen, maar is volgens mij overbodig. 1 Link to comment
Speedracer Posted February 14 Share Posted February 14 Die dop wil je eigenlijk wel monteren, anders zuigt je carbu via dat kanaaltje in de carbubehuizing lucht aan uit je carter ipv olie uit de pomp. Alternatief is een andere dichting monteren tussen de carbu en de carbubehuizing waar het gaatje voro de oliesmerign niet in voorzien is. Link to comment
Frederik9111 Posted February 14 Share Posted February 14 (edited) Ik volg Speedracer. Niet alleen via die plug, maar ook via het oliekanaal (aanzuigbuisje en de lijn onderaan het luchtfilterhuis) kan je lucht aanzuigen en het mengsel beïnvloeden. Ik leg in dat laatste sowieso altijd een lijntje benzinebestendige siliconen vloeibare pakking. Als je enkel het schuine tandwiel weg neemt, en dus het verticale tandwiel 'losjes' op z'n plaats laat zitten gaat die op termijn op en neer wippen. Dat kan het onderaan de tandjes van het grote ronde tandwiel afslijten (= metaaldeeltjes in je versnellingsbak verspreiden). Daarom geen half werk: 1, 2, 4, 5, 11 t.e.m. 14 eruit. Ook nr. 9 onderaan het lichtfilterhuis eruit en een plug in het cartergat. Edited February 14 by Frederik9111 Link to comment
josse Posted February 14 Share Posted February 14 2 hours ago, Frederik9111 said: Daarom geen half werk: 1, 2, 4, 5, 11 t.e.m. 14 eruit. Maar dan moet het blok open en dat is wel zeer ingrijpend op enkel de pomp te willen by-passen. Ik zie het probleem niet goed in waarom tandwieltjes 3 en 4 niet gewoon lekker mogen blijven draaien in de carterolie ? Dat aanzuigen van valse lucht, daar hebben jullie wel een terecht punt. Maar als je alles laat zitten zoals ik beschrijf en vervolgens het olie-darmpje gedeeltelijk laat zitten op dat buisje, en in die darm een bout draait en vastklemt, dan moet dat toch ook luchtdicht zijn, zou ik denken ? Ik heb er volgens mij zo eentje rondrijden 🙂 Link to comment
Frederik9111 Posted February 14 Share Posted February 14 (edited) 20 minuten geleden, josse zei: Maar dan moet het blok open en dat is wel zeer ingrijpend op enkel de pomp te willen by-passen. Neuh, gewoon even koppelingsdeksel eraf (3 vijzen) en koppeling eruit (1 moer). Kan perfect zonder het blok te splitten of de motor vanonder het frame te halen. 20 minuten geleden, josse zei: Ik zie het probleem niet goed in waarom tandwieltjes 3 en 4 niet gewoon lekker mogen blijven draaien in de carterolie ? 3 moet blijven zitten want is tegelijkertijd de krukas/koppeling-afstandsspacer. 4 en 5 zitten zonder 12 een stuk "losse" met de m'n vorige post genoemd risico. 20 minuten geleden, josse zei: Maar als je alles laat zitten zoals ik beschrijf en vervolgens het olie-darmpje gedeeltelijk laat zitten op dat buisje, en in die darm een bout draait en vastklemt, dan moet dat toch ook luchtdicht zijn, zou ik denken ? Ik heb er volgens mij zo eentje rondrijden 🙂 Als je enkel 12 verwijdert, ontstaat er een open verbinding met het oliekanaal. Het lijkt misschien niet veel, maar luchttoevoer is luchttoever. Op een standaard setup ga je'r al rijdend mogelijk niet veel van merken, maar op een testbank met Lambda-sonde zou je wel eens kunnen verschieten van de impact op het mengsel. Edited February 14 by Frederik9111 1 Link to comment
Barte Posted February 14 Author Share Posted February 14 merci voor het advies mannen!! Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now