Ga naar inhoud
Vespaforum.be

P150s koppeling spacer


Niels_1977

Aanbevolen berichten

Vraag mbt de spacer van een P150S koppeling.

Als ik het goed heb gelezen is dit blok technisch gelijk aan een P150X blok.

Ik heb de motor gereviseerd, ik had de koppeling gemonteerd met een 3,3 mm dikke spacer (standaard px spacer)

Maar het lijkt alsof de versnellingsbak niet soepel genoeg draait.


Ik vermoed dat de spacer de oorzaak is, is dan toch de 1,55 mm dikke spacer degene die er standaard in hoort?

De koppeling die wordt gemonteerd is een Cosa koppeling, oorspronkelijk was het waarschijnlijk een 6 veer koppeling die erin zat.

Als ik de koppeling monteer in combi met de 1,55mm dikke spacer, dan steekt de as vd krukas 1 mm te ver uit tov het vlak waar de veerring plus moer contact maakt aan de binnenzijde vd koppeling.

(beetje lastig te omschrijven)

 

 

 

328260C8-203D-4F1C-8AC7-105FC5D27BDF.jpeg

D4E883F1-B955-45AC-AD07-EE99098CE5A7.jpeg

129C9C47-7A17-43A6-97EC-B00733A61EB8.jpeg

2E7257F2-E50D-4688-B770-7B40DB4322C4.jpeg

Link naar reactie

De dikte van de spacer gaat geen invloed hebben op het al dan niet soepel draaien van je versnellingsbak of het zou moeten zijn dat je koppeling tegen het deksel komt.

Wat volgens mij belangrijk is is dat het tandwiel van je koppeling en dat van de tussenas mooi recht tegenover elkaar draaien en dat bepaald de dikte van de spacer. 

  • Like 1
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Ik ben er achter gekomen dat er teveel speling op de koppeling sprocket zit (tov de messing bus), dus die als eerste vervangen;

https://www.scooter-center.com/en/clutch-sprocket-fa-italia-vespa-cosa2-px-1995-for-67/68-tooth-primary-gear-helical-20-tooth-7673489?number=7673489
 

Plus ik vermoed dat de koppeling te dicht op het koppeling deksel zit, dus een dunnere afstands ring proberen;

https://www.duepercento.com/it/kit-distanziali-34-5x15-spessori-2-5-1-00-0-80-0-50mm-crimaz-per-frizione-vespa-px125-200-p200e-t5-rally-gtr-ts-2301086.html

Link naar reactie

Een messing bus slijt sneller dan gehard staal. 

Vreemde vermoedens allemaal.

Link naar reactie

Klopt (messing slijt een stuk sneller), ik heb recent de messing bus vernieuwd, maar ik denk dat de koppeling sprocket, die ik tweedehands heb gekocht, niet goed geproduceerd is. (werd als nieuw verkocht)

Ik heb ter controle mijn nieuwe bgm superstrong koppeling uit elkaar gehaald, en daar was de speling duidelijk minder.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...