Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa keuren


Gio

Aanbevolen berichten

Heb enkele vragen over het keuren gebeuren op een vespa (oldtimer). 

1* hoe gaan de keurders bepalen over uw voorrem dat je niet al te best remt! (Trommel)

2* welke hoogte kan je best je dimlicht afstellen ,bestuurder op de scooter. 

3* ik kan me wat voorstellen als bij een auto,  maar toch wil ik ook voorbereid zijn . Wie heeft het al gedaan? Tips ?

Link naar reactie

gedaan maar in NL, uitgebreide check op t frame nummer, ze hebben letterlijk de website van scooterhelp erbij gepakt :) ), technische check was door er een stukje mee te rijden (topsnelheid, verlichting en remvermogen), was niet heel technisch allemaal. Dit betrof een v50 special en voor oudere scooters gelden weer andere regels dan nieuwere in NL.

Link naar reactie
1 uur terug, Sjoerdo zei:

gedaan maar in NL, uitgebreide check op t frame nummer, ze hebben letterlijk de website van scooterhelp erbij gepakt :) ), technische check was door er een stukje mee te rijden (topsnelheid, verlichting en remvermogen), was niet heel technisch allemaal. Dit betrof een v50 special en voor oudere scooters gelden weer andere regels dan nieuwere in NL.

Idd, ik ga dat in België het doen. 

Dat ze er zelf meerijden is wel vreemd.  Niet iedereen kan met een vespa rijden,  laat staan nog schakelen.  🤔

Maar zal iemand zijn die wat kennis heeft voor motoren/vespa/scooters. 

Ben eens benieuwd wanneer ik moet gaan,  achter 1 Maand of 2 

Maar het is pas in deze regel bij ons, vanaf dit jaar januari moeten verkopers gaan alleen voor een 2dehands motoren of met een ongeval motoren . Tenzij je eentje koopt in losse onderdelen,  dan ga je het zelf moeten doen .

 

Link naar reactie
42 minuten geleden, Gio zei:

Idd, ik ga dat in België het doen. 

Dat ze er zelf meerijden is wel vreemd.  Niet iedereen kan met een vespa rijden,  laat staan nog schakelen.  🤔

Maar zal iemand zijn die wat kennis heeft voor motoren/vespa/scooters. 

Ben eens benieuwd wanneer ik moet gaan,  achter 1 Maand of 2 

Maar het is pas in deze regel bij ons, vanaf dit jaar januari moeten verkopers gaan alleen voor een 2dehands motoren of met een ongeval motoren . Tenzij je eentje koopt in losse onderdelen,  dan ga je het zelf moeten doen .

 

Ze rijden er niet zelf mee... die MOGEN dar niet omdat niet iedereen daar motorijbewijs heeft...

JE moet zelf rijden.. en manouvreren tussen de lijnen...

Dus bv remtest op lijn 1, lichten testen lijn 3 etc...

En waarom zou je binnen een paar maanden moeten??

JE moet ENKEL als je VERKOOPT of als je een zwaar ongeval hebt gehad... (als de expert dit opdraagt)

 

Link naar reactie
22 minuten geleden, Cult zei:

Ze rijden er niet zelf mee... die MOGEN dar niet omdat niet iedereen daar motorijbewijs heeft...

JE moet zelf rijden.. en manouvreren tussen de lijnen...

Dus bv remtest op lijn 1, lichten testen lijn 3 etc...

En waarom zou je binnen een paar maanden moeten??

JE moet ENKEL als je VERKOOPT of als je een zwaar ongeval hebt gehad... (als de expert dit opdraagt)

 

Waarom over een paar maanden,  

Heb een ingevoerd,  de e705 vignet blijkt een 4 maanden te gelden volgens mijn verzekeragent.  Daarna ga je een formulier moeten invullen reden van , tot je niet is ingeschreven enz... 

Dit soort zaken te willen vermijden. Dat is alles. 

Zal wss geen problemen geven , maar liever minder paperassen hebben. 

Die remtest is voor en achter apart inknijpen veronderstel ik ? 

Link naar reactie
15 minuten geleden, Gio zei:

Waarom over een paar maanden,  

Heb een ingevoerd,  de e705 vignet blijkt een 4 maanden te gelden volgens mijn verzekeragent.  Daarna ga je een formulier moeten invullen reden van , tot je niet is ingeschreven enz... 

Dit soort zaken te willen vermijden. Dat is alles. 

Zal wss geen problemen geven , maar liever minder paperassen hebben. 

Die remtest is voor en achter apart inknijpen veronderstel ik ? 

denk het wel.. ik heb een beetje gevolgd op Facebook... MOTOVAN, iemand die dagelijks met motorfietsen naar de keuring gaat... maar ik ken nog niemand die met een klassieke Vespa of Lambretta is geweest...

 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ben vandaag gegaan, 

Ben met eigen plaat geweest van een andere vespa die ik in bezit heb + documenten ervan moeten meenemen. 

1* Documenten:

Word gekeken naar chassisnr en plaatje, in mijn geval was het een sticker en geen plaatje. (Motovespa) (waarschijnlijk) dan de documenten van de motovespa. Kentekenbewijs en een certificaat en vignet 705 afgegeven. Hier was de eerste test geslaagd.

2* licht:

De licht test was een beetje stressen.  Wou maar niet lukken, een paar pogingen mogen doen om het licht goed te kunnen afstellen tegenover hun toestel en het lampje werd groen gelukkig.  Moet wel erbij zeggen, op rolanti werkt het niet. Moest ook gas geven om het licht sterker doen werken .

Dan nog even de pinkers voor en achter getest ,hier geen problemen gehad. 

De remlicht ook geen problemen,  vroeg wel om de voorrem te gebruiken,  dit heb ik daarvoor zelf geïnstalleerd. Weet niet of dit een probleem ging geven als ik er niet op had ? Maar heb me toch voorbereid op dit twijfel geval. 

3*Remtest: 

 Dit was een raar ervaring , de voorwiel op dat rol plaatsen. En als het begon te draaien dat rol , ging mijn vespa van links naar rechts en weer links en rechts tot je eigenlijk je rem inknijpte. Heel raar! Maar wel gelukt. 

De achterrem was beter , bleef de vespa stabieler en kon je remtest met gemak uitvoeren. Ook dit was geslaagd. 

Uiteindelijk mocht ik mijn roze formulier en groenekaart gaan halen en 53€ armer geworden. 

Morgen een afspraak regelen met de verzekering om naar de div te gaan. Om de rest in orde te krijgen voor inschrijvingbewijs en plaat te ontvangen. 

Bijna alles achter de rug. 

Wordt vervolgd. 

 

 

aangepast door Gio
  • Like 1
Link naar reactie
33 minuten geleden, Gio zei:

Ben vandaag gegaan, 

Ben met eigen plaat geweest van een andere vespa die ik in bezit heb + documenten ervan moeten meenemen. 

1* Documenten:

Word gekeken naar chassisnr en plaatje, in mijn geval was het een sticker en geen plaatje. (Motovespa) (waarschijnlijk) dan de documenten van de motovespa. Kentekenbewijs en een certificaat en vignet 705 afgegeven. Hier was de eerste test geslaagd.

2* licht:

De licht test was een beetje stressen.  Wou maar niet lukken, een paar pogingen mogen doen om het licht goed te kunnen afstellen tegenover hun toestel en het lampje werd groen gelukkig.  Moet wel erbij zeggen, op rolanti werkt het niet. Moest ook gas geven om het licht sterker doen werken .

Dan nog even de pinkers voor en achter getest ,hier geen problemen gehad. 

De remlicht ook geen problemen,  vroeg wel om de voorrem te gebruiken,  dit heb ik daarvoor zelf geïnstalleerd. Weet niet of dit een probleem ging geven als ik er niet op had ? Maar heb me toch voorbereid op dit twijfel geval. 

3*Remtest: 

 Dit was een raar ervaring , de voorwiel op dat rol plaatsen. En als het begon te draaien dat rol , ging mijn vespa van links naar rechts en weer links en rechts tot je eigenlijk je rem inknijpte. Heel raar! Maar wel gelukt. 

De achterrem was beter , bleef de vespa stabieler en kon je remtest met gemak uitvoeren. Ook dit was geslaagd. 

Uiteindelijk mocht ik mijn roze formulier en groenekaart gaan halen en 53€ armer geworden. 

Morgen een afspraak regelen met de verzekering om naar de div te gaan. Om de rest in orde te krijgen voor inschrijvingbewijs en plaat te ontvangen. 

Bijna alles achter de rug. 

Wordt vervolgd. 

 

 

Ik had begrepen dat je enkel met een handelaarsplaat kon gaan als je scooter geen geldige plaat meer had?  Dus heb jij tijdelijk verzekering laten omzetten naar andere plaat?

Link naar reactie
5 minuten geleden, N!Ce zei:

Ik had begrepen dat je enkel met een handelaarsplaat kon gaan als je scooter geen geldige plaat meer had?  Dus heb jij tijdelijk verzekering laten omzetten naar andere plaat?

Ja klopt,  als je een in bezit heb van een moto of vespa die overeen komt als een motoplaat mag je die gebruiken. 

Het is eigenlijk alleen bedoeld om heen en terug voor de keuring te gaan . Niet om eventueel om ritjes te doen,  want is nog niet ingeschreven! Als ze je moeten stoppen ben je niet in orde. Is puur voor dat een dag ! 

 

Link naar reactie

Van reflectoren hebben ze niets van gezegd.  Ik had het gelezen op internet.  Maar ben zonder gegaan. 

Het licht instellen vindt genoeg vb op Google .  Ik had het gedaan zoals je ziet op vb en was nog verkeerd,  ik mocht het daar ter plaatsen doen. En gelukkig maar. 

Het is voor hun ook allemaal nieuw,  ze zijn nu nog niet zo streng heb ik ondervonden. 

aangepast door Gio
Link naar reactie

Heb 2 maanden terug een kader motovespa iris200 gekocht bij Lambrettafinder Sam .

De nodige documenten had hij al voorzien , zoals de spaanse kentekenbewijs, keuringsbewijs met een certificaat erbij . En e705 heeft hij voor mij gedaan. 

Heb gedurende 2 maanden naar wat onderdelen gezocht (besteld) om het project te voldaan. Maar is nog niet helemaal klaar,  wanneer er wat tijd is . Ga nog haar helemaal strippen en een nieuw lak zetten. 

Ben gisteren naar div gegaan, vandaag heb ik mijn inschrijvingbewijs en plaat ontvangen. Dit alles een weekje tijd inbeslag genomen met de keuring erbij .

 

Eerst!Screenshot_20230215-175907_Facebook.thumb.jpg.48330d77eb7f53563693cbf1a0dc3370.jpg

Erna !

 

20230317_134008.thumb.jpg.db6f4fc6d2485b45df82717bc445cbce.jpg

aangepast door Gio
  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...