Niels_1977 Posted February 3 Share Posted February 3 Wie kan wat meer vertellen over de werking vd PX schijfrem. Ik heb een tijd terug een PX gereviseerd, en de oude vork verwisseld voor een vork met schijfrem, diverse onderdelen vervangen, oa de oude rempomp gereviseerd, schijf vernieuwd. Maar wat ik niet helemaal vertrouw wbt werking, bij een auto heb je een behoorlijk bereik van een beetje remmen tot vol in de ankers. Is dit bij een Vespa schijfrem (nieuw) ook zo? Ik vind dit bij mijn voorvork nogal snel van helemaal niks, naar vol in de ankers gaan, voelt niet helemaal top. Anderen dit wel eens gehad? Ik las ergens (modern vespa), dat het aan een te oude rempomp kan liggen, dus dat is mijn eerste verdachte. (als iemand een nieuwe rempomp teveel heeft…) IMG_6026.MOV Link to comment
Bowyer Posted February 3 Share Posted February 3 Als je de rempomp gereviseerd hebt dan is het niet waarschijnlijk dat deze te oud is. De remdruk word bepaalt door de verhouding tussen de zuiger in de rempomp in cm2 en het oppervlak van de zuiger in de klauw in cm2. 1kg druk op een zuiger van 1cm2 verplaats naar een zuiger van 15cm2 is een druk van 15 kg. Je opbouw zou best redelijk gedoseerd moeten gaan, enige wat een probleem kan zijn is de weerstand die de zuiger(s) in de remklauw ondervind om in beweging te komen. Dus behalve je rempomp moet je ook de klauw reviseren en zorgen dat eea goed gangbaar is. Hoe makkelijker dit loopt hoe beheerster je naar een eerste aangrijping gaat. 1 Link to comment
Niels_1977 Posted February 3 Author Share Posted February 3 31 minutes ago, Bowyer said: Als je de rempomp gereviseerd hebt dan is het niet waarschijnlijk dat deze te oud is. De remdruk word bepaalt door de verhouding tussen de zuiger in de rempomp in cm2 en het oppervlak van de zuiger in de klauw in cm2. 1kg druk op een zuiger van 1cm2 verplaats naar een zuiger van 15cm2 is een druk van 15 kg. Je opbouw zou best redelijk gedoseerd moeten gaan, enige wat een probleem kan zijn is de weerstand die de zuiger(s) in de remklauw ondervind om in beweging te komen. Dus behalve je rempomp moet je ook de klauw reviseren en zorgen dat eea goed gangbaar is. Hoe makkelijker dit loopt hoe beheerster je naar een eerste aangrijping gaat. Dank voor je uitleg Bowyer, dan ga ik kijken of ik de remklauw kan reviseren. Ik meen dat ik dit destijds wel heb gedaan, maar kan geen kwaad om het nog eens te controleren. Link to comment
Niels_1977 Posted April 5 Author Share Posted April 5 Remklauw maar compleet vernieuwd, en ik zag bij de oude remklauw dat 1 vd zuigers bleef hangen, dus dat zal het slecht functioneren verklaren. De nieuwe remklauw werkt wel goed! Dank Bowyer! (ik zal eens kijken of de oude remklauw nog reviseerbaar is, vermoedelijk heb ik enkel een set nieuwe onverroeste zuigers nodig, en reviseerset met pakkingen) Link to comment
Bowyer Posted April 5 Share Posted April 5 Hoi Niels, Ala je zuiger vast zit in de klauw dan is waarschijnlijk ook het aluminium van de klauw aangevreten en is deze enkel nog goed om zoals één van de forum leden pleegt te zeggen; "verticaal te classificeren"😀 1 Link to comment
Frederik9111 Posted April 5 Share Posted April 5 Exact. Een volledige klauw kost €60-70 incl. remblokken. No brainer voor een onderdeel waar je leven van af hangt. Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now