Jump to content
Vespaforum.be

Wat voor Vespa is dit?

Dave070

Recommended Posts

Posted (edited)

Goedenavond,

Enige tijd geleden bericht van de eigenaar, heb jij nog interesse in de Vespa? Zeker heb ik dat! De aanleiding wat minder leuk want de eigenaar is helaas ziek geworden en zal er niet meer van kunnen genieten.

Echter heeft deze meneer de Vespa aan mij over gedragen voor een zeer leuke prijs, meer een gunfactor zegmaar. Aangezien hij weet dat de Vespa goed terecht komt.

De Vespa ingeladen en thuis eens goed bekeken, blok is los en bougie vonkt. Gaat door alle 3 de versnellingen heen en rempedaal/hendel zitten verder niet vast.

Moet zeggen dat dat mij zeker niet tegenvalt! Enige wat ik heb kunnen ontdekken is dat de km kabel gebroken is en uiteraard cosmetische dingen die volgens mij gemakkelijk op te lossen zijn.

De tank is roestvrij en zelfs de benzinekraan werkt prima. Enige wat te doen is de versnellingsbak olie te verversen en de carberateur te reinigen. Hopelijk dat er dan al teken van leven te zien is, de Vespa heeft voor het laatst gereden in 2006 geloof ik maar is erg goed bewaard gebleven onder een deken in de garage.

Bij deze even wat foto's, wie weet zal ik snel weer even wat posten hier.

Eerst maar eens schoonmaken dat ding :)

Fijne avond!

IMG-20250707-WA0008.jpeg

IMG_20250707_215451710.jpg

IMG-20250707-WA0005.jpeg

Edited by Dave070
  • Like 3
Posted

Is een wideframe model. Ik vermoed vb1t. 
chassisnummer zit bovenaan het carburateur luikje. 
mooie scooter. Enkel het achterlicht zou ik vervangen door een origineel. 

• Like 1
Posted (edited)
3 uren geleden, Michel_V zei:

Is een wideframe model. Ik vermoed vb1t. 
chassisnummer zit bovenaan het carburateur luikje. 
mooie scooter. Enkel het achterlicht zou ik vervangen door een origineel. 

Klopt het model is bekend (zie pagina 1 van dit topic) deze vraag had ik uitgezet in 2023. Papieren zitten er bij en frame nr heb ik gevonden.

Inmiddels de Vespa dus over kunnen nemen, iemand een idee waar een origineel achterlicht te kunnen scoren?

Verder heb ik nog wat onderdelen nodig zoals vloer strippen,bil rubbers,kickstart rubber ed. Enig idee waar het beste aan te schaffen online?

Ik zal tzt nog wat uitgebreidere foto's nemen en hier plaatsen.

Bedankt.

Edited by Dave070
  • Like 1
Posted

Ik zou een nieuw achterlicht plaatsen. 
Neem eentje met een remlicht. 
Zit er in de bil een gelijkrichter en batterij? 
onderdelen kan je vinden bij scootercenter, sip, Soviero etc…

Posted
48 minuten geleden, Michel_V zei:

Ik zou een nieuw achterlicht plaatsen. 
Neem eentje met een remlicht. 
Zit er in de bil een gelijkrichter en batterij? 
onderdelen kan je vinden bij scootercenter, sip, Soviero etc…

Die zit er nu niet maar heeft er wel gezeten aangezien ik een losse batterij erbij heb 😄

Ik zal dus even uit moeten vogelen hoe dat gezeten heeft met de manual. Ik zal hem eerst even schoonmaken en helemaal nalopen zodat ik een lijstje kan maken wat ik allemaal nodig heb.

Bedankt voor de reactie.

Posted (edited)

Michel, als ik het blok laat doen wat de bedoeling is dan wil ik uiteraard elektronische ontsteking👍

Na een avond lekker rommelen toch maar eens proberen te starten.

Eerst de carberateur geheel schoongemaakt (was niet heel vies gelukkig) en een nieuwe benzine slang gemonteerd.

Toen de transmissie olie ververst, tank was netjes schoon verder. 98 benzine erin met castrol 2t olie. Na wat hulp met remmenreiniger sloeg hij aan.

Eerst even stationair laten draaien en zelfs al een stukje gereden. Rookte goed na al die tijd stilstaan maar dat trekt wel weg :)

Wil waarschijnlijk toch het blok tzt laten reviseren voor de zekerheid, maar het is een goed teken dat hij gewoon loopt.

Alle verlichting werkt en de toeter, alleen het kill switch knopje op de schakelaar niet, bleek een draadje los te zijn bij het blok. Vastgezet en die doet het ook weer.

Misschien een domme vraag maar alles werkt gewoon via de motor, waarom zou je dan nog een accu moeten monteren? Remlicht is ook aanwezig op de voetrem.

Zie filmpje.

Groetjes!

Edited by Dave070
Posted

Heb je remlicht dat werkt? 
Dan is de accu enkel maar om het licht te laten branden wanneer de scooter niet draait. 
Ik zou zeggen… rijden maar 😀

Als de scooter na enkele km’s stil valt… 

condensator van de ontsteking vervangen. Kost niet veel. 

Posted

Waaw, die ziet er echt wel proper uit. Enkel nog wat rubbers en treelijstjes installeren en je hebt een leuke showstopper.

Posted (edited)
7 uren geleden, Michel_V zei:

Dan is de accu enkel maar om het licht te laten branden wanneer de scooter niet draait. 

Remlicht werkt, bij indrukken van het pedaal gaat er boven de normale lamp het remlicht branden👍 Dan laat ik de accu wel achterwege (meer ruimte in het zijvak😆).

Ik heb gisteren even snel misschien maximaal 1 km gereden, moet er ook even aan wennen maar voelde opzich redelijk goed. De Vespa loopt niet verkeerd verder.

Ik zal het even aankijken wat betreft de condensator, het is misschien toch mijn intentie om het blok (al is het maar voor de zekerheid) te laten reviseren. Het blok hoort wel bij deze Vespa gelukkig, motorcode heb ik gevonden en gecheckt.

Zit er hier iemand op het forum die deze blokjes kan reviseren? Neem aan van wel 😉

Het valt me zeker niet tegen, moet wel wat dingetjes aanschaffen maar hij is vrij compleet en zit goed in elkaar. Heb trouwens nog een doos met wat reserve onderdelen: Koelkap,vliegwiel deksel,velg en nog wat spul. Zal ook nog wel wat waarde hebben denk?

Het logo zat geplakt, is dit origineel ook zo bij deze Vespa? Zie ze soms ook met klink nagels bevestigd. Zoja welke lijm zal het beste volstaan? Ik ben van plan de vloer strips met popnagels te bevestigen (slim of niet?).

Er zit ook nog een gat in het voorscherm, navraag gedaan bij de eigenaar: Dit is gedaan omdat toen een spiegel ineens verplicht was? Al met al vrij heftig om direct de boor erin te zetten haha. Mijn vraag hoe dit het beste te maskeren? Leuke pin up sticker eroverheen?

Bedankt voor de reacties!

Frederik, inderdaad hij ziet er nog leuk uit en ben er erg blij mee! Gisteren al goed de straat "uitgerookt" hier 😂

Mvg,

Dave

Edited by Dave070
  • Like 1
Posted

Draai perfect. Don’t fix it, if it aint broken 🙂 Motortje kan voorlopig mooi dicht blijven, denk ik dan.

Posted

Plaats de rails niet met rivetten. Maar met de klinknagels. Ik heb deze tang liggen. Het piaggio logo bij dit model is verlijmd. Tec7 werkt perfect

• Like 1
  • Thanks 1
Posted (edited)
Op 9/7/2025 om 10:19, Michel_V zei:

Nou je hebt gelijk, na enige tijdje valt hij stil dus er zal dan een nieuwe condensator in moeten😂 soldeer je er deze nieuw in?

Misschien nog een domme vraag, voor de small frame is het 2% olie en ik lees verschillende berichten over de wideframe. Moet dit nu 2 of 5 % zijn?

Bijgaand de kleur van mijn bougie, koffiebruin maar iets te arm? De Vespa rookt nog best tijdens het rijden😂

Op 9/7/2025 om 10:19, Michel_V zei:

IMG_20250715_214117941.jpg

Edited by Dave070
Posted

Waarschijnlijk is de motor nog niet gereviseerd. En zit er een krukas met bronzen bus in. 5% is niet nodig. Gezien dat er vroeger met minerale olie werd gereden. 
Omdat de motor nog niet open is geweest… zou ik opteren om met half synthetische olie te rijden. En rijd met 4%. Kleur van de bougie ziet er netjes uit 

• Thanks 1
  • 1 month later...
Posted (edited)

Zo na de vakantie eens verder gegaan, rustig aan elke keer wat doen van de lijst om de Vespa weer netjes te krijgen.

Bij Soviero wat onderdelen besteld (nog bedankt voor de tip Michel). Was snel binnen.

Achterlicht, handvatten inmiddels ook vervangen in het origineel, ziet er beter uit👍. Tellerkabel was gebroken, nieuwe besteld en het uiteinde wat in het wormwiel gaat is te dun. Maar eens op zoek naar de juiste.

Bestelde kabel zou toch voor de VB1T moeten zijn🤔

De teller zelf werkt gelukkig wel.

Condensator vervangen ivm het stilvallen na enige tijd rijden. Dit was opzich goed te doen en de Vespa blijft nu lopen. Echter is de Vespa dan niet meer aan te krijgen als deze weer "warm" is. Heb de carberateur eraf gehaald en weer alles gereinigd (en direct alle pakkingen vervangen) dus dit is goed. Bougie vonkt verder goed.

Kan het zijn omdat ik de ontsteking los heb gehaald dat de scooter niet aanslaat als hij eenmaal warm is? Heb de stator gemarkeerd en op exact dezelfde plek weer gemonteerd. Ik kan redelijk sleutelen alleen ik weet ook niet alles😅.

Zoals ik weet met sleutelen aan Vespa's is het vaak 2 stappen vooruit en 1 achteruit. Gaat altijd meer tijd inzitten dan gedacht 😂. Het is ook niet leuk om maar snel klaar te zijn. Dan heb ik het nog niet eens over het pakketje vloerstrippen wat ik heb besteld😱 Dat gaat echt een gepuzzel worden ben ik bang.

Bedankt zover!

Mvg,

Dave

Edited by Dave070
Posted

Volgens het scooterhelp schema heeft dit model een uitwendige ontstekingsbobijn. bij sommige modellen steekt die onder het vliegwiel en kan ie daar (warmte)problemen geven. 

https://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VL3_VB1_VL1.pdf

De externe ontstekingsbobijnen die ze nu vervaardigen zijn ook niet altijd van de beste kwaliteit. Ik zou het probleem daar gaan zoeken. 

Groetjes, nero. 

• Thanks 1
Posted
1 uur terug, nero zei:

Volgens het scooterhelp schema heeft dit model een uitwendige ontstekingsbobijn. bij sommige modellen steekt die onder het vliegwiel en kan ie daar (warmte)problemen geven. 

https://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VL3_VB1_VL1.pdf

De externe ontstekingsbobijnen die ze nu vervaardigen zijn ook niet altijd van de beste kwaliteit. Ik zou het probleem daar gaan zoeken. 

Groetjes, nero. 

Bedankt!

De ontstekingsbobijn zat ik ook aan te twijfelen inderdaad echter is die nieuw vrij aan de prijs 😅, heb brandstof (bougie wordt nat) heb lucht en een vonk. Mijn idee was om het ook te zoeken bij de ontsteking.

Ik heb in de manual gelezen en de contactpunten schoongemaakt en op 0.40 mm gezet. Ze geven aan tussen de 0.30 en 0.50. Toen nogmaals geprobeerd echter geen resultaat. Maar even verder gegoogeld.

Op een Amerikaans forum gelezen dat het ook nog eens aan de bougie afstand kan liggen, dit moet 0.25 zijn. Zo gezegd zo gedaan en bij de 1e kick direct lopen. Stukje rijden en goed warm gereden, start nu telkens weer netjes op.

Zo kun je maar nagaan hoe iets kleins het weer kan zijn. Had al meerdere bougies geprobeerd maar nog niet aan de afstand gedacht.

Nog een vraag, ik lees iets in de manual over de uitlaat schoon schrapen/schoon branden? De Vespa rookt nogal en ik vermoed dat er in de uitlaat box wel het eea aanwezig is aan troep. Hij loopt verder prima maar de uitlaatgassen ruiken ook aardig "muf".

Iemand een idee?

Bedankt weer!

Posted (edited)

30 minuten geleden, Dave070 zei:

De afstand van de opening bougie moet 0.6 mm zijn, correctie :)

Edited by Dave070
  • 4 months later...
Posted

Goedenavond,

Na enige tijd van stilstand wil ik graag weer verder met de Vespa. Voorband en reserve band zijn inmiddels vervangen, echter hoe doe ik dat met het achterwiel?

Een smallframe leg je gewoon op de zijkant maar met de VB1T lijkt mij dit niet verstandig. Wie heeft een goede tip?

Bedankt!

Posted

Zoek een hoge stoep of plaats een paar houten blokken onder de pekkel.

Hef het achterste van de Vespa op en steek er het reservewiel onder (eerst de bouten van het achterwiel lossen). 

Maak het achterwiel los en verwissel het met de reserveband. 

Plaats de reserveband en maak de bouten vast.

Als je met een speciale uitlaat rijdt moet je mogelijk eerst deze demonteren. 

Groetjes,  nero. 

• Thanks 1