Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Wat voor Vespa is dit?


Dave070

Aanbevolen berichten

Beste forum genoten, 

Vandaag aan het werk geweest bij iemand met toevallig een oude vespa is het bezit. Eigenaar komt uit Italië en deze vespa was van zijn vader. Nieuw gekocht in 1953 en maar 5 jaar bereden. Meegenomen naar Nederland en hier gestald. Eigenaar wist mij te vertellen dan hij uit 1953 komt en ooit is herspoten (origineel was hij blauw) begin jaren 70. Er staat maar 14.000 km op de teller. Hij staat vanaf 1993 al op deze plek en heeft niet meer gereden sinds 1963. Er zijn nog een aantal zaken die afgemaakt moeten worden maar hij heeft alle onderdelen staan. 

 

Nu is mijn vraag wat voor vespa is dit? Gewoon uit nieuwsgierigheid, Vespa staat al jaren stil maar ziet er erg goed uit. 

 

Mvg, 

 

Dave

IMG_20230116_100232.jpg

IMG_20230116_100219.jpg

IMG_20230116_100248.jpg

aangepast door Dave070
Link naar reactie

Beste Nero, 

Bedankt, er zit een rond lichtje bovenop de koplamp. Weet niet of je daar wat mee kan? Betreft het dan een Struzzo? Hebben ze het stuur dan veranderd? Als ik Google op struzzo dan zie ik wel een "kaler" stuur. 

 

Mvg, 

 

Dave 

aangepast door Dave070
Link naar reactie

Gezien het volle stuur, de 3.50-8" banden en het spatbordornamentje lijkt het me eerder een VB1T "GS dei Poveri" zijn. Maar dan zou 1953 niet kloppen (want gebouwd van 1957 tot 1958). Tenzij het Struzzo fiets/buisstuur vervangen werd bij de restauratie. Jammer van het foute achterlicht ook.

Wat moet die kosten? :) 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Frederik9111 zei:

Gezien het volle stuur, de 3.50-8" banden en het spatbordornamentje lijkt het me eerder een VB1T "GS dei Poveri" zijn. Maar dan zou 1953 niet kloppen (want gebouwd van 1957 tot 1958). Tenzij het Struzzo fiets/buisstuur vervangen werd bij de restauratie. Jammer van het foute achterlicht ook.

Wat moet die kosten? :) 

 

Beste Frederik, 

 

Ik denk dat je gelijk hebt, heb wat gegoogled en kom tot dezelfde conclusie. Het achterlicht zal dus wel vervangen zijn. Alles komt verder aardig overeen. Alleen is een deel van het stuur (schakelbuis en gas gedeelte) niet meegespoten in de algemene kleur maar gewoon zwart. Zal ook met de restauratie gedaan zijn? 

 

Hij heeft wel alle documenten en zelfs nog oude foto's en de kentekenplaat. Erg gaaf om te zien, verkopen is denk ik lastig ivm emotionele waarde maar wie weet :) heb uiteraard mijn telefoonnr achter gelaten.

 

Maar begrijp ik dat dit dan best een zeldzaam model is aangezien hij maar 1 jaar gebouwd is? Hij moet nog wel verder worden afgebouwd maar heeft alle onderdelen. Hij heeft ook pas 14.000 km gedraaid en verder altijd binnen gestaan. 

 

Wat zal zoiets moeten opbrengen dan in huidige staat? Ik ben meer van de 50cc maar ik was toch wel verkocht toen ik deze in de hoek zag staan :) hij had ook een oude fiat 500 geheel gerestaureerd, erg mooi en vol passie!

 

Bedankt voor de info. 

 

Mvg, 

 

Dave 

aangepast door Dave070
Link naar reactie
26 minuten geleden, Dave070 zei:

Wat zal zoiets moeten opbrengen dan in huidige staat? Ik ben meer van de 50cc maar ik was toch wel verkocht toen ik deze in de hoek zag staan :) hij had ook een oude fiat 500 geheel gerestaureerd, erg mooi en vol passie!

In Italia is dat idd. omwille van de zeldzaamheid een vrij gezocht model. In correct (!) gerestaureerde staat al lang niet meer voor de Poveri

Vandaag gaat alle aandacht (en helaas ook euro's) naar o'lacks. Soortgelijke 70-80ies lak heeft eerder een negatief effect op de waarde voor verzamelaars of hobbyprojectzoekers.    

Link naar reactie
13 minuten geleden, Frederik9111 zei:

In Italia is dat idd. omwille van de zeldzaamheid een vrij gezocht model. In correct (!) gerestaureerde staat al lang niet meer voor de Poveri

Vandaag gaat alle aandacht (en helaas ook euro's) naar o'lacks. Soortgelijke 70-80ies lak heeft eerder een negatief effect op de waarde voor verzamelaars of hobbyprojectzoekers.    

Oké, nou moet ik zeggen dat o lack ook wel mooier is maar nog een stuk zeldzamer. Hij staat wel mooi in de lak en een prima kleurtje, ik zou het niet erg vinden iig :)

 

Maar in de huidige staat dan rond de 3000 ofzo? Motor zal wel gereviseerd moeten worden na 30jr stilstand en nog het eea afbouwen wat alleen maar leuk is natuurlijk! Body is roestvrij en overal keihard.

Nogmaals ik heb weinig verstand van largeframes maar wat niet is kan nog komen. Uiteraard weet ik ook niet of hij te koop komt maar mocht het moment daar zijn ben ik voorbereid ;)

 

 

Link naar reactie

Largeframe verstand heb je niet eens nodig. ‘t Is namelijk een wideframe. 😬

Yop, als de eigenaar goed geïnformeerd is, zal dat wellicht iets in die grootteorde zijn. Alles eronder is meegenomen. 

Link naar reactie
44 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Largeframe verstand heb je niet eens nodig. ‘t Is namelijk een wideframe. 😬

Yop, als de eigenaar goed geïnformeerd is, zal dat wellicht iets in die grootteorde zijn. Alles eronder is meegenomen. 

Kan je nagaan, smallframe, largeframe en wideframe...weer wat geleerd haha! :) nouja ik zal de contacten warm houden en kijken wat er van komt.

 

Bedankt voor de info, dit helpt al een stuk. 

Link naar reactie

Ik denk ook een VB1 wideframe maar de zadels en het achterlicht zijn niet origineel, de treeplanklijsten ontbreken.  Indien een VB1 staat er op het koppelingsdeksel  Piaggio, indien toch een struzzo met een ander stuur zou er vespa op staan. De wideframe motor is te herkennen aan de 2 boutjes waarmee de kickstarter is bevestigd want soms wordt er een largeframe motor in een wideframe gemonteerd. Het beste is het chassisnummer en motornummer te controleren, dit kan op de site van www.scooterhelp.com,  zo weet je welk model en motor dit is.

De chassisnummer moet je zeker controleren want indien de papieren niet kloppen zal je een probleem hebben op de motorkeuring die dit jaar gestart is. Een VB1 kan zeker niet van 1953 zijn.

Link naar reactie

Aan de hand van de foto's lijken mij het chroom van de koplamp en de zadelveren, de zadels, de boutjes van de poot en het lakwerk te nieuw om te kunnen spreken van een oudere restoratie, het ontbreken van de gaatjes van de vloerlijsten, het foute achterlicht en de rare handvaten aan het stuur doen me nog meer twijfelen of het verhaal 100% correct is.

Dit alles is natuurlijk gebaseerd op de foto's in de topic en ik kan me totaal vergissen, dat het een Wideframe is is duidelijk, om de correctheid te bepalen kan je misschien best eens een kenner meenemen.

Grts, J.

Link naar reactie

Heel erg bedankt voor het nodige advies zover, ik denk niet dat het verhaal niet klopt maar misschien dat er dingen anders zijn/verkeerd herrinerd worden (bouwjaar bijv) zijn vader is ooit ten val gekomen met de scooter waarna hij dus opnieuw gespoten is en waarschijnlijk onderdelen zijn vervangen. 

 

Mocht het ooit zover komen dan is het zeker verstandig iemand mee te nemen met meer kennis van zaken in de wideframe's. Nogmaals met de 50cc ben ik aardig bekend maar dit is nieuw terrein voor mij. 

 

Als het goed is krijg ik tzt nog wat extra foto's, dan plaats ik ze uiteraard even hier op. Toen ik er was even snel foto's gemaakt en ook maar van 1 zijde. 

 

Bedankt voor de opheldering zover en als ik nieuwe ontwikkelingen heb dan meld ik mij weer :)

Link naar reactie

Enkele details:

trim op voorspatbord is ACMA dus wijst naar Frankrijk maar zadelframe zegt Piaggio

als het ooit een Struzzo geweest is zouden er op het frame net onder het balhoofd 2 doorgangen zijn voor de stuurkabels.

Gietstukken aan het stuur zijn van fabriek af dacht ik nooit meegespoten op dit type stuur?

Als het ooit een faro basso zou geweest zijn zit er in het voorspatbord een kabeldoorvoergat naar het voorlicht en zou de benzinetank kleiner zijn

Link naar reactie

Bedankt voor al jullie input, ik heb nog wat foto's ontvangen en wilde deze nog even laten zien. Helaas niet de rechterzijde te zien maar hopelijk is hier nog wat uit te halen? Het is geen Struzzo aan het stuur te zien, er zit ook geen doorvoer voor kabels. 

 

Er zullen inderdaad dingen zijn die niet origineel zijn zoals hierboven ook gemeld maar hij staat erg goed in de lak en is keihard. Het lijkt mij een eerlijke en goede Vespa die liefde nodig heeft om weer tot leven te komen :) om echt 100% uitsluitsel te geven zal ik er een keer heen moeten en het framenr en motornr moeten natrekken etc.

 

Eventueel met een echte kenner, echter het is een Vespa met emotionele waarde waarvan ik niet weet of hij hem echt weg zal doen. 

 

Bij deze nog wat foto's. 

 

Mvg, 

 

Dave

IMG-20230122-WA0012.jpg

IMG-20230122-WA0014.jpg

IMG-20230122-WA0013.jpg

IMG-20230122-WA0009.jpg

IMG-20230122-WA0003.jpg

IMG-20230122-WA0004.jpg

IMG-20230122-WA0019.jpg

IMG-20230122-WA0001.jpg

IMG-20230122-WA0000.jpg

IMG-20230122-WA0015.jpg

IMG-20230122-WA0017.jpg

IMG-20230122-WA0022.jpg

IMG-20230122-WA0024.jpg

aangepast door Dave070
  • Like 1
Link naar reactie

Ondertussen nog wat info gekregen, ik zat dus mis met bouwjaar 1953 dit moet 1958 zijn. Dit heb ik blijkbaar niet goed verstaan tijdens het gesprek :)

De Vespa is gekocht voor 147.000 lire, welke in 24 maanden is afgelost in termijnen. Vanuit internet weet ik dat dit idd kon bij Piaggio. 

Ik denk dat Frederik dan gelijk heeft met de GS dei Poveri, het bouwjaar klopt dan precies. Ook heb ik de officiële documenten gekregen, die zal ik ook even posten. Tevens een foto van de oude kentekenplaat. Deze plaat heeft hij gekregen in 1963 nadat ze naar een andere provincie zijn verhuist. 

 

Hetzelfde jaar (1963) heeft zijn vader er een ongeluk mee gehad en zijn been flink verbrijzeld, daarna heeft hij er niet meer op gereden. Pas in 1992 is de Vespa gerestaureerd tot zoverre in deze staat, al niet geheel zoals het (blijkbaar) origineel moet (ander achterlicht etc). Er zijn nog dozen onderdelen, misschien dat het daar wel bij zit.

 

Daarna heeft hij nog tot 2009 in Italië bij zijn vader gestaan. Pas daarna is de Vespa richting NL gekomen. 

 

De onderdelen zijn verder wel aanwezig om hem af te maken. Het is een vrij bijzonder verhaal en natuurlijk de gehele historie van A tot Z. 

 

Mvg, 

 

Dave

 

 

 

 

 

 

 

IMG-20230122-WA0026.jpg

IMG-20230122-WA0029.jpg

IMG-20230122-WA0028.jpg

IMG-20230122-WA0027.jpg

  • Like 5
Link naar reactie

Leuk hoor,hopelijk kan je haar overnemen...

Je ziet ze niet vaak...!

Succes ,

AJ

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 31/1/2023 om 17:31, Dave070 zei:

Helaas (nog) niet, ik heb wel af en toe contact met de eigenaar dus wie weet. Het is een Vespa met veel emotionele waarde dus ik denk dat dat even tijd nodig heeft :) Maar ik sta op de lijst ;)

Je staat zelfs op de lijst, klinkt alsof je nog niet genoeg geboden hebt. In tijden van crisis en misere en de transitie naar elektrisch rijden doet men het we van de hand 😉

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...