Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Opruiming: 8 inch wiel + Banden


Womi

Aanbevolen berichten

Van wanneer zijn deze banden? Ofwel wat zijn de DOT nummers op de banden?

Volgens mij zie ik op een van jouw “nieuw” aangeboden band 0407 staan. Dat is week 4 uit 2007, ofwel bijna 16 jaar oud. Deze band wil je niet meer plaatsen op een Vespa…bij het grofvuil deze band.

De natte vingerregel voor motoren is tot 3 jaar gloed nieuw, tot 5 jaar nieuw en 10 jaar preventief vervangen.

Zoals eerder gezegd, we hebben maar 2 wielen die ons moeten beschermen tegen plat op de snufferd gaan..laat deze aub in top conditie zijn.

https://motormeiden.tv/dit-moet-je-echt-weten-over-jouw-motorbanden/

DDBFA5F1-8642-46A0-B45D-35DFF4181DF3.thumb.jpeg.169fe3142d9e37d27b7791c4236ed6d3.jpeg

 

  • Like 2
  • Bedankt 1
Link naar reactie
40 minuten geleden, Vespaciao zei:

 

...en staat er op "die motormeiden" ook een jaartal op...wanneer die "preventief vervangen" moeten worden ? 😜

 

Klopt, maar dat stukje gaat niet over de banden maar over de vrouw zelf 😉.

  • Haha 1
Link naar reactie
6 uren geleden, Pilaf zei:

Van wanneer zijn deze banden? Ofwel wat zijn de DOT nummers op de banden?

Volgens mij zie ik op een van jouw “nieuw” aangeboden band 0407 staan. Dat is week 4 uit 2007, ofwel bijna 16 jaar oud. Deze band wil je niet meer plaatsen op een Vespa…bij het grofvuil deze band.

De natte vingerregel voor motoren is tot 3 jaar gloed nieuw, tot 5 jaar nieuw en 10 jaar preventief vervangen.

Zoals eerder gezegd, we hebben maar 2 wielen die ons moeten beschermen tegen plat op de snufferd gaan..laat deze aub in top conditie zijn.

https://motormeiden.tv/dit-moet-je-echt-weten-over-jouw-motorbanden/

DDBFA5F1-8642-46A0-B45D-35DFF4181DF3.thumb.jpeg.169fe3142d9e37d27b7791c4236ed6d3.jpeg

 

Bedankt Pilaf, weer wat bijgeleerd en meteen een nieuwe velg en binnen-buitenband besteld want niet tegenstaande het profiel er nog goed uitziet is mijn voorband al 15 jaar. 
mvg Arno 3F94A2A1-87D4-42BA-9943-B3FD69FA1585.thumb.jpeg.653328dfdc501a1922a2fddef54fe419.jpeg

  • Like 2
Link naar reactie
9 minuten geleden, Arnovt zei:

een nieuwe velg en binnen-buitenband besteld

Verstandig om de band te vervangen, vers rubber rijdt heerlijk. Was je velg stuk of erg verroest? Een goed en veilig alternatief is een tubeless velg/band combinatie als je van de binnenband af wilt. 

  • Like 1
Link naar reactie
12 minuten geleden, Pilaf zei:

Verstandig om de band te vervangen, vers rubber rijdt heerlijk. Was je velg stuk of erg verroest? Een goed en veilig alternatief is een tubeless velg/band combinatie als je van de binnenband af wilt. 

Voor achteraan had ik een nieuwe binnen en buitenband gelegd op de velg wat als reservewiel dienst deed. Want de velg achteraan waar ik mee reed leek mij het reservewiel te zijn, één kant rood. 
De velg waar ik achteraan mee reed was binnenin vrij geroest. Dus had ik al een tweede binnen-buitenband besteld en nu blijkt dat de voorband van 2009 is, ga ik dat voorwiel met band als reserve houden en de nieuwe velg met nieuwe banden vooraan leggen. Zo heb ik goede velgen en banden voor en achter waar ik mee rijd en een goede velg met oude band maar goed profiel als reservewiel. 
Ik ken uiteraard het voordeel van tubeless maar de twee halve velgen zijn wel plezant eenvoudig om van banden te wisselen. Dus het risico op een klapband neem ik er maar bij. 
mvg Arno 

Link naar reactie
19 uren geleden, Arnovt zei:

de twee halve velgen zijn wel plezant eenvoudig om van banden te wisselen. Dus het risico op een klapband neem ik er maar bij. 

Ik rij al bijna 30 jaar met deelbare Vespa velgen en heb nog maar 1x een incident gehad. Dat kwam door mijzelf door met te lage achterband druk een noodstop te maken. De band was daarna klaarblijkelijk verschoven tov de velg en had het ventiel daardoor beschadigd. 500meter verderop was het een plof bij 70km/h en dan is het wel even werken om knap tot stilstand te komen.

De tip is dan ook bij dit soort velgen, goed op druk houden, altijd combinatie band en binnenband vervangen, en binnenzijde van de velg moet goed schoon zijn zodat er geen losse roest of verfdeeltjes een gat kunnen perforeren. Dan is het gewoon een goede velg/band combinatie.

  • Like 4
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...