Koenvanb Posted January 7 Share Posted January 7 Special start niet meer Ik heb de carburator 2 maal uitgeblazen en start bijna nie en als hij start dan draait hij ongelooflijk slecht laat soms knallen ook. Wat is er mis met de carburator of ontsteking. Is een dellorto 16-16 IMG_1634.MOV IMG_1633.MOV Link to comment
Frederik9111 Posted January 7 Share Posted January 7 Klinkt als een stervende ontsteking 1 Link to comment
Arnovt Posted January 8 Share Posted January 8 Ik spreek Frederik tegen hier want voor mij klinkt het als een brandstof carburateur probleem. Te veel lucht en onvoldoende brandstof. mvg Arno Link to comment
Pilaf Posted January 8 Share Posted January 8 Denk dat beide heren goed kunnen zitten maar wat meer informatie over de staat/gebruik/setup zou kunnen helpen bij een goede diagnose. Kwam de Vespa uit een rijdende staat of was deze lang geparkeerd? Backfire neigt idd meer naar ontstekingsproblemen (bobine/condensator). Heb je een punten ontsteking? Maar wat heb je uitgeblazen bij je carb? Alleen de sproeiers of is deze helemaal uit elkaar geweest. Heb je het rondje bougie (vonk test en nieuwe bougie plaatsen) en brandstofslang (slang van carb en kraan open) al gedaan? 1 Link to comment
Koenvanb Posted January 8 Author Share Posted January 8 Ik heb daar eerst ne 75cc en dellorto 16-16 carburator op gestoken. Ik gebruik deze dagelijks voor naar werk te rijden en ect. Ik zag na tijd benzine onder de Vespa liggen. Ik was een week thuis in december met de vrieskou en dan niet mee te rijden lag er nog altijd benzine onder. Ik heb kraantje dicht gezet. de maandag naar werk kraantje open kickstarten maar niets meer in gang proberen lopen ook nie. De woensdag op reis vertrokken. Nu terug van donderdag. Dus gisteren geprobeerd niets. Carburator er af gehaald en volledig open gedaan. . Sproeiers er uit Vlotter systeem. Filter. volledig gedemonteerd alles uitgeblazen. Gemonteerd .kraan en leiding ook gecontroleerd. Bougie getest vonkt nog. Dat is het. Ik vermoed ook brandstof Link to comment
Frederik9111 Posted January 8 Share Posted January 8 (edited) Vonken en vonken is niet hetzelfde. 6v condensortjes en contactpunten hebben een eindige levenduur. Kan perfect vonken buiten de cilinder maar vierkant draaien onder druk of op het verkeerde moment (geeft exact de symptomen zoals in het filmpje). Edited January 8 by Frederik9111 Link to comment
Frissenappel Posted January 8 Share Posted January 8 51 minuten geleden, Koenvanb zei: Ik heb daar eerst ne 75cc en dellorto 16-16 carburator op gestoken. Ik gebruik deze dagelijks voor naar werk te rijden en ect. Ik zag na tijd benzine onder de Vespa liggen. Ik was een week thuis in december met de vrieskou en dan niet mee te rijden lag er nog altijd benzine onder. Ik heb kraantje dicht gezet. de maandag naar werk kraantje open kickstarten maar niets meer in gang proberen lopen ook nie. De woensdag op reis vertrokken. Nu terug van donderdag. Dus gisteren geprobeerd niets. Carburator er af gehaald en volledig open gedaan. . Sproeiers er uit Vlotter systeem. Filter. volledig gedemonteerd alles uitgeblazen. Gemonteerd .kraan en leiding ook gecontroleerd. Bougie getest vonkt nog. Dat is het. Ik vermoed ook brandstof Vlotternaald is foutu. Vlotter sluit de toevoer niet af waardoor carbu overloopt. Link to comment
Koenvanb Posted March 7 Author Share Posted March 7 Ondertussen heb ik er nieuwe Complete 12 v Malossi onsteking onder gestoken en nieuwe carburator dellorto 16/16 draaid perfect.maar probleem met de stroom. Heeft er nog iemand Malossi 12 v ontsteking zitten en hoe moet ik de stroom bekabeling aansluiten. Link to comment
Frederik9111 Posted March 7 Share Posted March 7 (edited) Malossi is qua installatieprincipes identiek aan Pinasco/VMC/Polini/... Welke draadkleuren heb je nog uit je frame komen? Met of zonder accu? Al een regulator voorzien? Edited March 7 by Frederik9111 Link to comment
Koenvanb Posted March 7 Author Share Posted March 7 Groen rood zwart komen uit frame regulator was er bij geleverd + aanslluitkabel Link to comment
Frederik9111 Posted March 7 Share Posted March 7 Waar komen deze drie mannelijke fiches (geel rood, bruin(?)) vandaan? Link to comment
Koenvanb Posted March 7 Author Share Posted March 7 Tzijn er vier zwart rood bruin en geel die komen van diene kabelboom dat ik er bij gekregen heb. Van mijn frame is zw massa’ groen voor lichten en tromper en rood voor hem stil te leggen Als ik zwart op zwart doe en een kleur op groen werken de lichten maar als ik gas geef gaan ze uit. Heb ik diene kabelboom nodig kan ik niet rechtstreeks van bobine Link to comment
Frederik9111 Posted March 8 Share Posted March 8 (edited) Even snel in elkaar gefotosjopt. Eventueel kan je wit uit de stator en zwart uit de kabelboom en CDI ook rechtstreeks verbinden, maar dan voorzie je best toch ook nog een extra verbinding met het frame. Dat extra kabelboompje kan je negeren als je geen accu in je Special zitten hebt. Als de motor al gedraaid heeft met fout aangesloten bedrading, is de kans groot dat een aantal lampjes ondertussen al doorgebrand zijn. Zeker eerst even checken. De meeste Specials hebben geen remlicht en ook de toeter zou normaal moeten werken. Kabelboom- en schakelkast aanpasingen zijn normaliter niet nodig. Edited March 8 by Frederik9111 1 Link to comment
Koenvanb Posted March 8 Author Share Posted March 8 Gelukt alles werkt. DIKKE DIkKE merci voor uw tijd en hulp 🙏Frederik9111 als ik u ooit ergens tegen kom tracteer ik u een dikke pint😉 2 Link to comment
Frederik9111 Posted March 8 Share Posted March 8 Ge moogt er zeker van zijn dat ik dat niet ga vergeten... Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now