Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Helm verplicht op alle scooters.


Aanbevolen berichten

Op alle snorfietsen (25km/h) in Nederland geldt sinds 1 januari 2023 een helmplicht:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/helmplicht-snorfietsers

Je kan de snorfiets ombouwen (plus keuring) naar een bromfiets (45km/h):

https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/brommer/wijzigen-en-restaureren/snorfiets-aanpassen-naar-brommer

Tevens hebben we door deze helmplicht in Nederland een ander probleem gecreëerd .. of wel de dikke banden fietsen:

https://www.anwb.nl/fiets/soorten-fietsen/elektrische-fietsen/fatbike-fietsfenomeen-in-opmars

Gezien de rdw kosten, de helm en het verplicht rijden op de weg ipv het fietspad, ruilt Iedereen nu de snorfiets in voor een hippe fatbike. Na aanschaf van de fatbike deze even via de usb aansluiten op de computer en die dingen rijden 45km+. Na het ontgrenzen rijden deze fatbikes dus onverzekerd op het fietspad, veelal bestuurd door 12-16 jarigen zonder enige kennis van de verkeersregels en zeker geen gevoel voor snelheid. Het is een ware plaag als het ik ziekenhuis personeel van de EHBO mag geloven, veel groot en blijvend hoofdletsel….wederom een applaus voor onze competente minister van verkeer en waterstaat die weer achter de feiten aan loopt.

Offtopic en ter info:

Komt het in Nederland tot een aanrijding met een opgevoerde fatbike (veelal met gashendel), laat dan na het ongeval door de politie een technisch onderzoek doen naar deze fiets. In Nederland heeft de fiets veel (zo niet alle rechten) op de weg dus bent U altijd schuldig, echter ligt de aansprakelijkheid van schade bij diegene die het illegale (fatbikes hebben veelal 750 watt motor ipv toegestane 250 watt motor) en opgevoerde voertuig bestuurd en zal dan ook de kosten van de schade moeten betalen. Hier zijn al meerdere juridische uitspaken over gedaan dus jurisprudentie genoeg.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-voor-mijn-elektrische-fiets-e-bike

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
15 minuten geleden, Pilaf zei:

Op alle snorfietsen (25km/h) in Nederland geldt sinds 1 januari 2023 een helmplicht:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/helmplicht-snorfietsers

Je kan de snorfiets ombouwen (plus keuring) naar een bromfiets (45km/h):

https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/brommer/wijzigen-en-restaureren/snorfiets-aanpassen-naar-brommer

Tevens hebben we door deze helmplicht in Nederland een ander probleem gecreëerd .. of wel de dikke banden fietsen:

https://www.anwb.nl/fiets/soorten-fietsen/elektrische-fietsen/fatbike-fietsfenomeen-in-opmars

Gezien de rdw kosten, de helm en het verplicht rijden op de weg ipv het fietspad, ruilt Iedereen nu de snorfiets in voor een hippe fatbike. Na aanschaf van de fatbike deze even via de usb aansluiten op de computer en die dingen rijden 45km+. Na het ontgrenzen rijden deze fatbikes dus onverzekerd op het fietspad, veelal bestuurd door 12-16 jarigen zonder enige kennis van de verkeersregels en zeker geen gevoel voor snelheid. Het is een ware plaag als het ik ziekenhuis personeel van de EHBO mag geloven, veel groot en blijvend hoofdletsel….wederom een applaus voor onze competente minister van verkeer en waterstaat die weer achter de feiten aan loopt.

Offtopic en ter info:

Komt het in Nederland tot een aanrijding met een opgevoerde fatbike (veelal met gashendel), laat dan na het ongeval door de politie een technisch onderzoek doen naar deze fiets. In Nederland heeft de fiets veel (zo niet alle rechten) op de weg dus bent U altijd schuldig, echter ligt de aansprakelijkheid van schade bij diegene die het illegale (fatbikes hebben veelal 750 watt motor ipv toegestane 250 watt motor) en opgevoerde voertuig bestuurd en zal dan ook de kosten van de schade moeten betalen. Hier zijn al meerdere juridische uitspaken over gedaan dus jurisprudentie genoeg.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-voor-mijn-elektrische-fiets-e-bike

 

 

 

Lijkt mij niet echt rechtvaardig dit onderscheidend voordeel voor elektrisch aangedreven versus verbrandingsmotor. 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Er zijn ook illegale Fat Bikes op de markt omdat hun motor te krachtig is: Ontgrendel je ze doormiddel van een programma, kun je deze Fatbike in een "off road modus" zetten. De fatbike behaalt dan een snelheid van 45 km per uur. Dit is natuurlijk een belachelijk hoge snelheid en die fatbikes zijn dan ook niet straatlegaal, zij zijn namelijk voorzien van een te krachtige motor die vele malen meer vermogen bezit dan de toegestane 250 watt. Zelfs begrensd op 25 km per uur zijn deze fatbikes in principe niet toegestaan op de openbare weg en mocht je bij een ongeval betrokken raken, dan kun je flink in de problemen komen wat betreft aansprakelijkheid.

Link naar reactie
Op 1/3/2023 om 17:24, ePit zei:

Zelfs begrensd op 25 km per uur zijn deze fatbikes in principe niet toegestaan op de openbare weg en mocht je bij een ongeval betrokken raken, dan kun je flink in de problemen komen wat betreft aansprakelijkheid.

Dat klopt wat je zegt maar in Nederland ligt het toch wat anders. Hier zijn fietsers en voetgangers de zwakkere verkeersdeelnemer en ligt de aansprakelijkheid altijd bij de bestuurder van het motorvoertuig. Echter de schuld kan wel bij de fietser of voetganger liggen maar die moet dan wel een verzekering hebben. Ook dit is in Nederland niet verplicht waardoor het verhalen van schade bijna onmogelijk wordt.

Ik heb dit net zelf weer aan de hand gehad, niet schuldig maar wel aansprakelijk. Verzekering van de weder partij betaald 50% van de schade ondanks dat de schuld voor 100% bij de tegenpartij ligt. Mijn advocaat kan er ook niets meer van maken want zo zijn de spelregels in Nederland.

Nog wel een kleine kanttekening, het opvoeren is inderdaad illegaal maar er wordt in Nederland niet actief gehandhaafd. Echter als zo’n voertuig betrokken is bij een ongeluk met zwaar lichamelijk letsel dan is de politie verplicht tot technisch onderzoek en wordt de schuldvraag weer anders. In mijn geval werd mij verteld dat als de bestuurder zwaar lichamelijk letsel had gehad er dus een technisch onderzoek was gedaan, er een conclusie was dat de fatbike was opgevoerd (750watt motor en gashendel) waarna ik dus wel voor 100% werd uitbetaald. Om nou de tegenpartij het slechtste toe te wensen vind ik ook weer zo wat maar het is een scheve wereld waarbij de Nederlandse wetgeving hopeloos achterloop qua wegen verkeerswet….ze zijn trouwens wel weer goed met het controleren van snelheidsovertredingen 😩.

  • Like 1
  • Triest 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Pilaf, dus altijd de sigaar wanneer je in Nederland een ongeval voor hebt met een voetganger of fietser. 
Omdat wij vlak bij de Nederlandse grens wonen weten wij dat fietsen bijna altijd in hun recht zijn bij een aanrijding. Maar zoals je zegt zijn het nu niet meer de fietsen waar we vorige eeuw mee te maken hadden. 
mvg Arno 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...