Arnovt Posted January 4 Share Posted January 4 Vanaf januari 2023 is het dragen van een helm in Zwolle Nederland verplicht op scooters en deelscooters. Ook op de zogenaamde snorscooters van 25km/uur. Geld dit enkel in Zwolle of heel Nederland is mij niet geheel duidelijk Link to comment
nero Posted January 4 Share Posted January 4 Goede maatregel vind ik, als je met je hoofd tegen 25 km/u tegen het asfalt smakt kunnen de gevolgen erg zijn. Groetjes, nero. Link to comment
Pilaf Posted January 4 Share Posted January 4 Op alle snorfietsen (25km/h) in Nederland geldt sinds 1 januari 2023 een helmplicht: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/helmplicht-snorfietsers Je kan de snorfiets ombouwen (plus keuring) naar een bromfiets (45km/h): https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/brommer/wijzigen-en-restaureren/snorfiets-aanpassen-naar-brommer Tevens hebben we door deze helmplicht in Nederland een ander probleem gecreëerd .. of wel de dikke banden fietsen: https://www.anwb.nl/fiets/soorten-fietsen/elektrische-fietsen/fatbike-fietsfenomeen-in-opmars Gezien de rdw kosten, de helm en het verplicht rijden op de weg ipv het fietspad, ruilt Iedereen nu de snorfiets in voor een hippe fatbike. Na aanschaf van de fatbike deze even via de usb aansluiten op de computer en die dingen rijden 45km+. Na het ontgrenzen rijden deze fatbikes dus onverzekerd op het fietspad, veelal bestuurd door 12-16 jarigen zonder enige kennis van de verkeersregels en zeker geen gevoel voor snelheid. Het is een ware plaag als het ik ziekenhuis personeel van de EHBO mag geloven, veel groot en blijvend hoofdletsel….wederom een applaus voor onze competente minister van verkeer en waterstaat die weer achter de feiten aan loopt. Offtopic en ter info: Komt het in Nederland tot een aanrijding met een opgevoerde fatbike (veelal met gashendel), laat dan na het ongeval door de politie een technisch onderzoek doen naar deze fiets. In Nederland heeft de fiets veel (zo niet alle rechten) op de weg dus bent U altijd schuldig, echter ligt de aansprakelijkheid van schade bij diegene die het illegale (fatbikes hebben veelal 750 watt motor ipv toegestane 250 watt motor) en opgevoerde voertuig bestuurd en zal dan ook de kosten van de schade moeten betalen. Hier zijn al meerdere juridische uitspaken over gedaan dus jurisprudentie genoeg. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-voor-mijn-elektrische-fiets-e-bike 1 Link to comment
Arnovt Posted January 4 Author Share Posted January 4 15 minuten geleden, Pilaf zei: Op alle snorfietsen (25km/h) in Nederland geldt sinds 1 januari 2023 een helmplicht: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/helmplicht-snorfietsers Je kan de snorfiets ombouwen (plus keuring) naar een bromfiets (45km/h): https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/brommer/wijzigen-en-restaureren/snorfiets-aanpassen-naar-brommer Tevens hebben we door deze helmplicht in Nederland een ander probleem gecreëerd .. of wel de dikke banden fietsen: https://www.anwb.nl/fiets/soorten-fietsen/elektrische-fietsen/fatbike-fietsfenomeen-in-opmars Gezien de rdw kosten, de helm en het verplicht rijden op de weg ipv het fietspad, ruilt Iedereen nu de snorfiets in voor een hippe fatbike. Na aanschaf van de fatbike deze even via de usb aansluiten op de computer en die dingen rijden 45km+. Na het ontgrenzen rijden deze fatbikes dus onverzekerd op het fietspad, veelal bestuurd door 12-16 jarigen zonder enige kennis van de verkeersregels en zeker geen gevoel voor snelheid. Het is een ware plaag als het ik ziekenhuis personeel van de EHBO mag geloven, veel groot en blijvend hoofdletsel….wederom een applaus voor onze competente minister van verkeer en waterstaat die weer achter de feiten aan loopt. Offtopic en ter info: Komt het in Nederland tot een aanrijding met een opgevoerde fatbike (veelal met gashendel), laat dan na het ongeval door de politie een technisch onderzoek doen naar deze fiets. In Nederland heeft de fiets veel (zo niet alle rechten) op de weg dus bent U altijd schuldig, echter ligt de aansprakelijkheid van schade bij diegene die het illegale (fatbikes hebben veelal 750 watt motor ipv toegestane 250 watt motor) en opgevoerde voertuig bestuurd en zal dan ook de kosten van de schade moeten betalen. Hier zijn al meerdere juridische uitspaken over gedaan dus jurisprudentie genoeg. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-voor-mijn-elektrische-fiets-e-bike Lijkt mij niet echt rechtvaardig dit onderscheidend voordeel voor elektrisch aangedreven versus verbrandingsmotor. Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now