Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Pk80s automatica probleem vermogen


EatMyDust

Aanbevolen berichten

Beste leden,

ik kocht 2 jaar geleden een “gerestaureerde” Vespa PK80S automatica alvorens mij goed te informeren 🙈.  Ik weet intussen dat een automatica geen goede keuze was.  Maar goed… toen ik hem kocht reed de Vespa goed (met Max van 65 km/h) maar na een aantal kleine ritjes (totaal miss een 20 tal km) maakte die meer en meer lawaai.  Ik bracht hem toen binnen bij iemand om hem na te zien.  Hieruit bleek dat de uitlaat los zat en er een riem versleten was.  Ik vroeg de man ook om het brandstofkraantje vast te zetten daar dit er uitviel.  Helaas na de werkjes bleek dat de Vespa geen snelheid meer maakte (10km/h). Hij start en draait goed, maar vanaf je aanzet verliest hij alle kracht.  Alles is nog eens nagezien (ook carburator eens vervangen door een ander) maar niks gevonden.

Zou het probleem, gezien men aan het kraantje heeft gewerkt, aan de leiding tussen tank en motor kunnen liggen?  Bv te weinig brandstof toevoer?

Link naar reactie

Als er geen andere grote reparaties zijn gedaan dan denk ik dat bij het vervangen van de riem de vario is verschoven en er een rolletje in de vario is gekanteld of iets anders in de vario klem zit. Dit is simpel op te lossen door de vario los te maken (moer B), de vario en rollen  schoon te maken en te inspecteren, rollen recht terug plaatsen en de vario goed vasthouden/tegen blok duwen bij het terugplaatsen van de snaar.

Gebruik zelf altijd een een oliefilter tang met band om dit soort vario’s te verwijderen, ander gereedschap kan ook maar let op dat er niks beschadigd, voor dit model zijn er weinig reserve onderdelen te krijgen.

631ECB69-841C-42F9-B0B6-E22CB3CDBA85.thumb.jpeg.86fbec876b74064b5916a86ab285f310.jpeg

 

  • Like 1
Link naar reactie
  • 3 weken later...

bij de pk80s worden geen rollen gebruikt, enkel centrifugaal gewichten. eigenlijk net als de 125cc.

bekend euvel is dat de 2 traps bak stuk is. als je niet vooruit komt. dan staat de bak in de 2e versnelling. voor onderhoud aan je kraan hoef je niet bij je motor te komen.

aangepast door Daan
Link naar reactie

Dag Daan,

bedankt voor je bijdrage.  Het is zo dat de Vespa start en heel traag optrekt (moet beetje helpen om hem in beweging te krijgen) en rijdt maar dan haalt hij nog geen 10 km/h 😅 het is alsof hij niet verder geraakt dan dat en dus niet opschakeld om sneller te gaan.  Hij mist precies vermogen want de motor brult ook niet alsof hij op einde zit en zou moeten opschakelen.
mocht hij in tweede vast zitten zou hij dan niet sneller gaan wanneer hij in beweging is? Of klinkt dit toch als een probleem met de 2 trapsbak? 

Link naar reactie
12 uren geleden, Daan zei:

bij de pk80s worden geen rollen gebruikt, enkel centrifugaal gewichten. eigenlijk net als de 125cc.

 

Je hebt helemaal gelijk Daan, gaat idd om een pk80 automatica ipv zoals ik dacht een pk50 automatica.

23BB63C7-2DD0-4E93-ADDA-88F8B930D87D.thumb.jpeg.3e7976289f8226a94d603fa5eb2e3cdc.jpeg

  • Like 2
Link naar reactie
10 uren geleden, EatMyDust zei:

Dag Daan,

bedankt voor je bijdrage.  Het is zo dat de Vespa start en heel traag optrekt (moet beetje helpen om hem in beweging te krijgen) en rijdt maar dan haalt hij nog geen 10 km/h 😅 het is alsof hij niet verder geraakt dan dat en dus niet opschakeld om sneller te gaan.  Hij mist precies vermogen want de motor brult ook niet alsof hij op einde zit en zou moeten opschakelen.
mocht hij in tweede vast zitten zou hij dan niet sneller gaan wanneer hij in beweging is? Of klinkt dit toch als een probleem met de 2 trapsbak? 

heb je de cilinder er al eens afgehaald? Kapotte zuigerveer, of is de circlip van je pistonpen eruit geschoten?

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...