Jump to content

Restauratie px200e 1984


Skidmark

Recommended Posts

Die mag nog wat dieper. Px200-krukassen hebben (i.t.t. 125/150-kruks) een lip aan de timingwang. Die lip valt in een daarvoor voorziene dieper liggende gleuf in de krukaskamer.

 

4B8FDBA2-F3B2-4483-A4C6-F275C63CE830.jpeg

BA86AB4B-84C0-4043-A69F-3CB4563080E2.jpeg

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Posted (edited)

De krukas is nu nagenoeg flush (0,5mm scheelt het) maar verder gaat hij niet. Lijkt me prima zo.

Probleem 2 is dat mijn kroonmoer naar zijn grootje is. Ik kan wel weer wat bestellen en daarop gaan wachten maar ik heb onderstaande alternatieven in huis. Kan dat of is dat vragen om problemen?

 

20230109_193857.jpg

EDIT: Voor degene die dit geniale idee ook heeft in de toekomst. Past niet. Nieuwe kroonmoer is in bestelling 😂

Edited by Skidmark
Link to comment

Kroonmoer zit vast, ben nu bezig de kickstarter weer te plaatsen.

Voordat ik straks de helften weer op elkaar monteer heb ik een vraagje.

De pakkingset die ik heb is van aramidevezel. Ik lees op dit forum dat er vaak nog een vloeibaar goedje wordt gebruikt samen met een pakking.

Is dat nodig of kan de pakking ook ''droog'' gemonteerd worden?

Link to comment

Ik probeer eerst te sluiten zonder pakking om te zien of alles past.
Daarna terug open en dan smeer ik de papieren pakking in met vloeibare pakking aan de 2 kanten. Niet teveel, anders pers je het er overal uit. 

  • Thanks 2
Link to comment
19 uren geleden, Skidmark zei:

aramidevezel

Maak deze zelf met aramide pakkingpapier. Monteer ze altijd droog. Dit pakking materiaal is geschikt voor plekken met lage aandraai momenten en dat is bij onze carterbouten het geval. Je zal zien dat de transmissie olie uit je carter en mengolie uit je krukas kamer in de pakking trekt, deze zet dan iets uit waardoor de afdichting nog beter is. Smeer je de pakking voor montage al in dan is dit effect weg.

  • Thanks 1
Link to comment

Ah dus best droog monteren toch?

Zo lastig dat er zoveel verschillende manieren/adviezen zijn. Zou graag het blok niet nog eens open halen😅. Lees ook veel dat mensen er een beetje vet op smeren voordat ze hem monteren. Helpt de pakking op de plek houden ook. 

Jou uitleg hierboven Pilaf doet mij wel sterk overwegen om de pakking toch gewoon droog te monteren. Zou zonde zijn als ik de werking van de aramidevezel tegen ga door er al vet op te smeren of iets dergelijks. 

Link to comment

Bij standaard pakking papier kan je idd een beetje vet gebruiken om deze beetje in te smeren. Je prepareert de pakking tegen de olie/benzine en deze verschuift inderdaad niet bij het monteren.

Bij vloeibare pakking moet je weer kijken of het bestand is tegen de ons gebruikte olie en benzine. De vloeibare pakking die gebruikt wordt op de transmissie deksel van de GTS/LX/S is bijvoorbeeld een hele goede en dus ook geschikt voor ons 2 takters.

Dan heb je ook nog de pakking met een vulkaniserend randje. Deze werken ook goed maar zijn vaak eenmalig te gebruiken en het schoonmaken van het pasvlak vergt weer wat extra tijd.

Ben zelf erg tevreden over de aramide pakkingen.

  • Like 1
Link to comment

Zo! De carterhelften zijn gesloten. De stator is voorzien van nieuw draad. De nieuwe cilinder met zuiger zijn gemonteerd en t blokje is weer zo goed als compleet.

20230116_203310.thumb.jpg.13e2ca5ab070bee5d1106e4992a0d631.jpg

Nu kunnen we ons focussen om de tectyl laag weg te poetsen aan de onderkant. Volgende week donderdag heb ik een afspraak om alles te zandstralen. Is nog best een karweitje!

 

20230116_203321.jpg

  • Like 4
Link to comment
  • 2 weeks later...

Het was een tijdje stil, dat tectyl verwijderen is een rotklus. Voor degene die ooit hetzelfde moet doen. Bij mij werkte het redelijk om met een hittepistool en een spatel het grootste deel tectyl te verwijderen. Wat overblijft kan met een staalborstel en wat benzine weg gepoetst worden. Geeft wel een enorme bende :P 

Morgen gaan we alles zandstralen en daarna gaat de lasser zijn kunstje verrichten. 

Alvorens ik het frame naar de lasser breng behandel ik deze met een anti-roest lasprimer. (op advies van mijn lasser). Deze primer gebruik ik maar op de gehele motorscooter. https://www.nonpaints.com/nl/crop-anti-roest-primer-spuitbus-professional?sqr=lasprimer 

Vervolgens ga ik er met een 2K lak overheen ook van Crop en als laatste een blanke 2 k lak.

Raden jullie aan om de onderkant weer te behandelen met tectyl? Ik ga denk ik alleen met goed weer rijden, maar de steenslag is wel een dingetje natuurlijk dus daar heb ik de volgende spuitbus voor: https://www.nonpaints.com/nl/motip-anti-steenslag-spuitbus-500ml?sqr=anti-steenslag

 

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...