Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie px200e 1984


Skidmark

Aanbevolen berichten

De staat van de lagers is soms moeilijk te bepalen dus persoonlijk zou ik ze vervangen, het is slechts een kleine meerkost en als het blok toch opengaat om nieuwe dichtingen te steken is het ook niet zoveel extra werk.

grts, J

  • Like 3
Link naar reactie
3 hours ago, Triumph said:

De staat van de lagers is soms moeilijk te bepalen dus persoonlijk zou ik ze vervangen, het is slechts een kleine meerkost en als het blok toch opengaat om nieuwe dichtingen te steken is het ook niet zoveel extra werk.

grts, J

klopt, maar als je de krukas niet vervangt en zodoende dan die 'bus' er af moet krijgen, kun je best hier nog eens specifiek advies vragen. En als je de nieuwe bus op de krukas klopt, let op dat je de juiste afstand houdt en hem niet helemaal tot tegen de drijfstang klopt.

Link naar reactie
On 12/24/2022 at 12:27 AM, Skidmark said:

De eerste gereedschappen zijn binnen om het blok uit elkaar te halen. 

Vraagje: Lagers in de motor vervangen preventief of afhankelijk van de staat?

 

Als het blok open is, vervangen.

On 12/24/2022 at 12:27 AM, Skidmark said:

De eerste gereedschappen zijn binnen om het blok uit elkaar te halen. 

Vraagje: Lagers in de motor vervangen preventief of afhankelijk van de staat?

 

En zet hier aub zeer veel foto's, ik ben nostalgisch :D

Link naar reactie

Alles nieuw erin...ook krukas,enz

Anders later spijt...

Succes en Plezier, 

AJ

aangepast door AJ
Link naar reactie
8 uren geleden, Skidmark zei:

Het blok is zojuist gesplitst. Veel koolafzetting op de zuiger. Hierbij dan een foto :).

maar zelfs een nieuwe krukas? Dat gaat dan flink in de kosten lopen 🙈

20221229_141512.jpg

Denk anders...een nieuwe krukas kan je veel geld besparen.

Link naar reactie

Daar zit natuurlijk wat in Thomas. Ik denk alleen waar stopt het vervangen 🙈. Ga er over nadenken! Is al gauw weer 150 euro namelijk. Maarja als de oude in de soep loopt is dat duurder.

 

Hoe wassen jullie je motoronderdelen en carterhelften eigenlijk? Las al ergens de vaatwasser, maar dat is me ten strengste verboden door de vrouw des huizes 🤣.

Link naar reactie

afwasteil met benzine en wat olie en een afwaskwast.

Eerst alle delen doen die in de motor horen daarna pas de carters anders komt er zand in je motordelen.

Als je de krukas na kunt laten meten op speling dan zou ik persoonlijk de oude mits nog goed gewoon terug plaatsen.

Lagers, keerringen en pakkingen altijd nieuw.

 

Er zit trouwens niet alleen koolafzetting op je zuiger maar ook best veel op je drijfstang en krukwangen.

Heeft hij op slaolie gelopen?

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Ik weet eigenlijk niks van het verleden van deze scooter. Wat me verteld is bij de verkoop is dat de eerste eigenaar hem 7 jaar heeft gestald in de schuur. De vorige eigenaar heeft hem overgenomen om op te knappen, maar die had eigenlijk al teveel projectjes dus weer te koop gezet. Hij had een nieuwe bougie gemonteerd en het ding liep weer, maar dat zal niet ten goede zijn voor de rest van het blok na 7 jaar stilstand.

Link naar reactie

Koolstof onder de pistonringen wijst op (tot op de draad) versleten pistonringen. Die cilinder en krukas hebben gewoon hun tijd gehad.

Gewoon de bittere pol slikken en meteen een vervroegd krukasje (BGM, Mazzucchelli,…) en een verse BGM 200cc en je wint meteen 2-3pk.

  • Like 1
Link naar reactie

De zuiger ziet er inderdaad niet fantastisch uit. Ter lering en vermaak hieronder ook een foto van de binnenkant van de cilinder. Die leek mij niet heel slecht of zie ik wat belangrijks over het hoofd?

20221230_124815.jpg

20221230_124740.jpg

PS: Ik zal jullie adviezen niet in de wind slaan en een nieuwe zuiger/cilinder/krukas monteren.

De BGM set die je noemt zijn helaas niet beschikbaar op dit moment. Zat zelf aan de standaard vervangers van SIP te denken:

https://www.sip-scootershop.com/nl/product/cilinder-sip-200-cc_41470720

https://www.sip-scootershop.com/nl/product/krukas-mazzucchelli_45110000

aangepast door Skidmark
Link naar reactie

Akkoord! Toch fijn dat er een hoop ervaring meekijkt via dit forum!

Edit: Er staat trouwens bij dat de cilinder gebruikt wordt met de oude kop. Is het nodig om die ook direct te vervangen of kan dat wel? Hieronder de foto.

 

20221230_131255.jpg

aangepast door Skidmark
Link naar reactie

Koppen verslijten niet zo gauw. Voor een beetje meer heb je leuke 208/210/215-set, die sowieso mét kop worden geleverd. :P

Die statorbedrading is overigens wel gaar.

 

aangepast door Frederik9111
  • Like 1
Link naar reactie
47 minutes ago, Frederik9111 said:

Koppen verslijten niet zo gauw. Voor een beetje meer heb je leuke 208/210/215-set, die sowieso mét kop worden geleverd. :P

Die statorbedrading is overigens wel gaar.

 

op zich zou ik wel eerder dicht bij standaard blijven voor dit project : een deftig gereviseerd standaard 200-blok is niet stuk te krijgen en rijdt erg fijn en stabiel. Eens je begint met grotere cylinder, lopen de kosten beetje bij beetje op, maar moet je vervolgens weer andere onderdelen gaan upgraden en afstellen (ontsteking, sproeiers, spoelpoorten frezen, etc-). 
Voor een eerste project gaat een standaard PX200 een heerlijk motortje zijn.

  • Like 1
Link naar reactie

Ik neig het met je eens te zijn Josse. Ik heb jaren motor gereden met 100 PK. Ik heb niet het idee dat ik van 2 a 3 pk's extra heel wild wordt. Deze motorscooter is juist gekocht met als doeleinde rustig rijden en cruisen. Een topsnelheid van 80 zou ik prima vinden. 

Met dat setje wat ik op het oog heb blijft alles lekker dicht bij origineel volgens mij. 

Link naar reactie
2 uren geleden, josse zei:

...maar moet je vervolgens weer andere onderdelen gaan upgraden en afstellen (ontsteking, sproeiers, spoelpoorten frezen, etc-). 

Mohbelangenie :) Elke bijkomende parameter verbetert het eindresultaat, maar niks "moet" hoor.

In dit geval zijn krukas en cilinder rijp voor het verticaal klassement. Het prijsverschil tussen een krukas met standaard of vervroegde timing is te verwaarlozen. Gecombineerd met een stalen standaard Piaggio of BGM 200cc kan je perfect de statische ontsteking, standaard koppeling, primaire verhouding en carburator (main jet 1à2 maatjes groter) behouden. 

  • Like 1
Link naar reactie
9 uren geleden, Skidmark zei:

Ik neig het met je eens te zijn Josse. Ik heb jaren motor gereden met 100 PK. Ik heb niet het idee dat ik van 2 a 3 pk's extra heel wild wordt. Deze motorscooter is juist gekocht met als doeleinde rustig rijden en cruisen. Een topsnelheid van 80 zou ik prima vinden. 

Met dat setje wat ik op het oog heb blijft alles lekker dicht bij origineel volgens mij. 

Op 100pk maakt 2 a 3  niet zoveel  (2 a 3 procent)  op 12 pk is dat toch aardig wat winst ( 20 tot 25 procent).

Wat dan weer net het verschil maakt tussen lekker meerijden op de 80 km weg of met het zweet in de naad want ze rijden meestal toch dik 90 en dat haal je dan maar net aan.

aangepast door Bowyer
Link naar reactie

Als je dan toch gaat tunen, doe het dan ineens goed he… 😅

Pinasco 225

met bgm crankshaft, bgm faster flow carb, bgm pro koppeling, bgm pro faster flow benzinekraan, big box, een goeie ontsteking en een vliegwiel van 1750g.

Dan krijg je zoiets:

 

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...