Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa gl 1958


Triumph

Aanbevolen berichten

Hallo,

Wat is/zijn de kleur(en) waarmee de GL in '57 van de band rolde? Denk dat het een MISA is maar dat weet ik pas binnen een paar dagen,

grts, J

Link naar reactie

Edwin,

die topic met de oude foto's had ik ooit al eens helemaal en met veel genoegen bekeken, ik was echter vergeten dat deze informatie erbij stond, bedankt om me eraan te herinneren.

Deze ochtend de GL gaan bekijken waardoor ik nu pas het chassisnummer ken, blijkt volgens scooterhelp een productie van '58 te zijn en is volgens de papieren voor de eerste keer ingeschreven in '59.

De originele kleur die hier en daar nog te zien is is blauw, maar het lijkt me geen metallic lak te zijn, diepblauw is de kleur echter ook niet. 

Zou dit de metallic geweest zijn of zijn er voor de modellen van '58 andere kleuren?

Grts, J

112642250_VespaGL150.thumb.jpg.5b28ebc65fe39aa8fd33eaf136d0cb85.jpg

 

 

Link naar reactie

Dit lijkt er inderdaad sterk op, bedankt voor je reactie, wanneer ik de Vespa eens thuis staan heb kan ik een betere foto maken.

Is er dan effectief een ander blauw gebruikt voor het '58 model?

Grts, J.

Link naar reactie

Hallo Edwin,

het is me even niet duidelijk; in het topic “Oude vespa foto’s” spreekt men over 4 kleuren waaronder diepblauw en Metallic blauw maar je zegt me dat indien de lak origineel is en niet metallic, het "mediterraan blauw" zou moeten zijn, vandaar dat ik veronderstelde dat er nog een versie van de kleur blauw was, kan je dit even verduidelijken?

Mezelf kennende interpretteer ik je woorden foutief 🙂

De bedoeling is om de GL terug in zijn originele kleur te spuiten,  eind deze week of ten laatste volgende week zou de Vespa thuis moeten staan zodat ik de kleur beter kan bekijken, misschien zegt dat dan ook al iets meer. 

grts, J.

Link naar reactie

 

Op 10/12/2022 om 22:36, Edwin zei:

Op basis van die foto valt weinig te zeggen. Indien de lak origineel is en niet metallic, zou het "mediterraan blauw" moeten zijn.
Deze kleur:
blauw.jpg.2ec0c51f60203ada6c32c362dec2631f.jpg

Ik ben helemaal niet thuis is Misa-kleuren, maar in alle jaren heb ik eigenlijk de VGL1T in originele lak alleen maar in deze Metallic Blauw (Duco Bleu Méditerranée) gezien, denk ik. Het kleurverschil met de foto hierboven is beperkt, maar toch iets minder grijs/groenig, kan dat?

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Voor én na poets met roestoplosser en lichte wax

Geen fotobeschrijving beschikbaar.Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Link naar reactie

Mooie foto's, mag ik hier uit opmaken dat de beschermkap van het vliegwiel in dezelfde kleur komt te staan? En de wieltjes ook of hebben die een andere tint?

Ik meende ook ergens gelezen te hebben dat alle GL's whitewall banden hadden, nochtans heb ik daar op de "oude Vespa foto's" niets van gemerkt.

Grts, J

Link naar reactie

Vliegwielcover, vork, swingarm&ankerplaat en achterlicht stonden in dit exemplaar idd in dezelfde kleur. Behalve het duidelijk lichtere reservewielletje, leek alle lak verder helemaal origineel bij dit exemplaar. Helaas was het logo niet meer origineel en was de linkerzijde wat verschenen door 20 jaar naast een ruit te staan.

 

Geen beschrijving beschikbaar.Geen beschrijving beschikbaar.Geen beschrijving beschikbaar.Geen beschrijving beschikbaar.Geen beschrijving beschikbaar.Geen beschrijving beschikbaar.Geen beschrijving beschikbaar.Geen beschrijving beschikbaar.

 

Geen fotobeschrijving beschikbaar.Geen fotobeschrijving beschikbaar.

aangepast door Frederik9111
  • Like 4
Link naar reactie

Is inderdaad niet helemaal duidelijk en begon zelf te twijfelen, vandaar onderstaande uitleg.

Wat weten we zeker over de Misa VGL vespa op basis van foto’s, folders en Misa documentatie:

Aanvang 1957 werd bij Misa de nieuwe GL voorgesteld in 4 kleuren, specifiek voor Misa. Men kan duidelijk op de foto’s de vier kleurnuances onderscheiden, maar jammer genoeg worden de kleuren niet vermeld.

819148108_02MisavoorstellingVGL1.jpg.c1037f5baf706745ae3299c5ba7171cf.jpg.47a72e930b367397e6fe700697182b12.jpg

IMG_1551.thumb.jpg.b2686cd7dff1f1b15622166634b25cc2.jpg

Misa werkte op dat moment samen met Ditzler lakken, het latere PPG, verdeeld door Simdis in Brussel. Deze lak werd als “Ditzler Revolutionary Enamels” omschreven. Op onderstaande kaart staan mogelijk de 4 kleuren voor de VGL, echter lijkt de blauwe kleur (bleu méditerannée) lichter dan de meeste blauwe VGL’s die wij kennen. Daarnaast wordt de rode kleur omschreven als “Fiesta Red” ipv “Rouge flamme”. De vijde kleur op de kaart is het grijs voor de vespa GS.

ditzler.thumb.JPG.a7b679eeab5d2cee370c3ae0596ce554.JPG

Op de kleine kleurenwaaier van Dupont staan 3 kleuren, nl blauw, rood en diep blauw die mogelijk naar dezelfde kleurtinten verwijzen voor de VGL.

IMG_1555.thumb.jpg.5874ed96c0ab20dd33cf37c24804cf92.jpg

IMG_1556.thumb.jpg.647214bf1a248467c9a29059e5e4f4ab.jpg

Tenslotte zijn er nog de Misa kaften met het tarief voor wisselstukken. Hier worden slechts 3 lakkleuren vermeld voor de VGL, namelijk vuurrood, turkoois groen en mediterraan blauw.

lak.jpg.b4242f62a680103b542c257ebf17fae2.jpg

In Italië wordt voor de VGL slechts 1 kleur gelakt “Grigio Azzurro Metallizato” van MaxMeyer. De kleur referentienummer is PIA418 (1.268.0418/15028). Dit is een licht grijs-blauwe metaallak, duidelijk verschillend van de lakken gebruikt door Misa.

De VGL is dus in 4 kleuren voorgesteld, maar ik vermoed dat het diepblauw nooit in productie is gebracht, hetgeen dan verklaart waarom deze kleur niet in het tarief voor wisselstukken wordt vermeld. Toas Turquoise en Rouge Flamme kennen we ondertussen van enkele zeldzame overlevers. Er rest dan nog het blauw “Bleu Méditerannée”. Ondanks het feit dat de kleurstalen niet overeenstemmen met de blauwe kleur waar de meeste Misa VGL’s, kan het niet anders dat hiermee dezelfde kleur wordt bedoeld. Waarschijnlijk zijn de kleurstalen niet 100% representatief.

Voor zover ik weet, zijn er geen originele laksamenstellingen bekend. Het beste is om een stukje originele lak te laten inscannen.

  • Like 3
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Hola, wat een uitgebreide documentatie en uitleg, dikke merci hiervoor Edwin, ook dikke merci aan Frederik voor de mooie detail foto's, dat gaat mijn opzoekingswerk al wat gemakkelijker maken.

Dankzij bovenstaande informatie kan het inderdaad bijna niets anders zijn dan het Mediteraan blauw, nu enkel nog de juiste samenstelling vinden voor de lak.

 

een ander vraagje; zijn de zadels, en meer bepaald hun steunen en rekje bovenop de tank nog te verkrijgen of wordt dat een tweedehandszoektocht? Op de Vespa die ik aangekocht heb is er ooit een lang zadel opgezet geweest, de aparte zadeltjes zijn er niet bij...

Grts, J

 

Link naar reactie

Als je de mono zadels en rekje tweedehands zoekt, wordt het moeilijk. Indien je de vespa volledig restaureert en opnieuw lakt, kan je nieuwe zadels en rekje plaatsen. Die vind je nog wel bij de gekende vespa webshops. Kijk eens bij La Vespa Due.

  • Like 1
Link naar reactie

@Frederik

Het gerivetteerd vespa GL logo op het beenschild is wel origineel. De vroege Vgl1 vespa’s van 1957 hebben weldegelijk een gerivetteerd logo, daar zijn verschillende voorbeelden van gekend. Op een bepaald ogenblik (1957/1958) is dan het geplakt logo in de plaats gekomen. 

  • Like 3
  • Wow 1
Link naar reactie
Op 16/12/2022 om 10:02, Edwin zei:

Als je de mono zadels en rekje tweedehands zoekt, wordt het moeilijk. Indien je de vespa volledig restaureert en opnieuw lakt, kan je nieuwe zadels en rekje plaatsen. Die vind je nog wel bij de gekende vespa webshops. Kijk eens bij La Vespa Due.

Bedankt voor de tip, ik had al gekeken bij SIP maar vind daar weinig terug, misschien zoek ik bij de verkeerde gegevens, ik stel "Vespa 125,150,Rally,57-" in en als model "150GL Touring", ik zie weinig andere mogelijkheden in hun zoekfunctie

Link naar reactie
  • 4 weken later...

@ Edwin:

ik las ergens op het forum dat jij zelf logo’s voor een GL (misa) produceert of laat produceren. Ik zoek er eentje voor mijn 1958 GL. Kan jij me verder helpen of ken je iemand die me kan helpen? Bij Maskes zijn ze niet meer in voorraad

Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Op 10/12/2022 om 22:36, Edwin zei:

Op basis van die foto valt weinig te zeggen. Indien de lak origineel is en niet metallic, zou het "mediterraan blauw" moeten zijn.
Deze kleur:
blauw.jpg.2ec0c51f60203ada6c32c362dec2631f.jpg

Vooralleer de Vespa te lakken eerst even de krommingen van de nieuwe vloerrails aanpassen maar ik stuit op een probleempje: op de bovenste foto zijn de buitenste rails op de tunnel héél kort, de gaten die voorzien zijn op de onderste foto lijken te wijzen op langere voetrails, kan dit kloppen? 

gl2.jpg.84c04721963c8a942383915690c6da2d.jpg

Een andere opstelling van de rails lijkt ook niet te kloppen want dan zijn de rails te lang en op de vloerplaat te kort, wie weet raad, verkeerde set? (GL MISA is van '58)

GL3.jpg.9c94360f5029249dc1283535cf18fd7e.jpg

Grts, J

 

Link naar reactie
  • dave wijzigde de titel naar Vespa gl 1958

Nog een vraagje voor de kenners: het is de bedoeling dat de GL terug in originele toestand wordt gebracht, het rekje is echter een reproductie, zijn er hier gaten die dichtgemaakt moeten worden en zijn de puntlassen even opvallend bij een origineel exemplaar? 

gl1.jpg.09b9c44004ac6ae2c4a8405d10a8ce24.jpg

Grts, J

Link naar reactie
8 uren geleden, Triumph zei:

Vooralleer de Vespa te lakken eerst even de krommingen van de nieuwe vloerrails aanpassen maar ik stuit op een probleempje: op de bovenste foto zijn de buitenste rails op de tunnel héél kort, de gaten die voorzien zijn op de onderste foto lijken te wijzen op langere voetrails, kan dit kloppen? 

Een andere opstelling van de rails lijkt ook niet te kloppen want dan zijn de rails te lang en op de vloerplaat te kort, wie weet raad, verkeerde set? (GL MISA is van '58)

Grts, J

 

Was mij nog niet eerder opgevallen, maar na het bekijken van een aantal foto's blijken zowel korte als langere buitenlijsten op de tunnel gebruikt te zijn bij de Misa VGL1.  Mijn eerste gedacht is dat de uitvoering van 1957 de korte lijst heeft en ergens in 1958 is vervangen door de langere lijst, maar zeker ben ik niet. In ieder geval zou ik de lijstlengte voorzien op de gaatjes in de bodemplaat.

53464739_2424099561151266_790133983710019584_n.jpg.4ea53847406042a1b3991cc52c068cbf.jpgBILD0831.JPG.bb9c674cfc0705077217dcf25bb392fe.JPGshowroom5-GL150_19-P1150343.jpg.712fbf1a9c9b1777d99baeeba776559a.jpgVGL1MisaGSFzijaanzicht.JPG.915e6be7f0cde1daf9dd9b1131db3cb7.JPG

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Vraagje:

heeft een GL150 MISA van '58 een standlicht vooraan? Rechts de koplamp die bij de GL was, links de geleverde SIEM koplamp.

Grts, J.

koplampGL.jpg.5b41604faecbcf766ac7860fb6a96de8.jpg

Link naar reactie

In mijn exemplaar zat zowel de dubbeldraadje hoofdampoule als een 2de standlichtfestoon in eenzelfde vatting. De linkse armatuur dus.

Ivm de kabelkleurtjes: de originele kabelboom (incl. accu) heb ik vervangen door een verse 12V conversiekabelboom (zonder accu). Geen functioneel standlicht zonder draaiende motor meer, dus. 

1de5631d-b628-431c-973d-091711a4839c.jpg

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...