Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Pk 50 moeilijk starten.


Giulia

Aanbevolen berichten

Heb een Pk 50 manueel gekocht met 8 d km, dat is natuurlijk relatief na 30?

Vespa rijdt goed, 50 km/u, heb nieuwe benzine gemaakt Ron 98 met 2,5 % minerale olie. De Vespa start moeilijk, zowel koud als warm. Ik moet 5-keer proberen voor hij start.

Binnen gebracht bij off dealer voor dit en andere punten, resultaat: Cilinder moet vervangen worden, vermoedelijk segmenten vast? Is dit realistisch of zijn er ervaringen of zaken na te zien voor het moeilijk starten op te lossen? Is een versie met elektronische ontsteking. Ik heb een iridium bougie geplaatst omdat ik geen onderhoudshistoriek had. (https://www.scooter-center.com/en/spark-plug-ngk-br-hix-iridium-ix-br6hix-7676419?number=7676419).

Bedankt om adviezen te delen 👍

Link naar reactie

Geen minerale 2-taktolie voor Vespa!! Semi- of liever nog vol-synthetische olie!

Starten na 5 kicks is heel normaal. Ik zou eerst maar eens een luchtbel in de benzineleiding uitsluiten. Als die verder prima rijdt, niet in de toeren gaat bij ralenti en vlot 50km/u haalt is er met de piston en segmenten wellicht niet veel mis.

Link naar reactie
10 uren geleden, Frederik9111 zei:

Geen minerale 2-taktolie voor Vespa!! Semi- of liever nog vol-synthetische olie!

Starten na 5 kicks is heel normaal. Ik zou eerst maar eens een luchtbel in de benzineleiding uitsluiten. Als die verder prima rijdt, niet in de toeren gaat bij ralenti en vlot 50km/u haalt is er met de piston en segmenten wellicht niet veel mis.

Bedankt voor je snelle antwoord, paar vragen als ik mag?🤔

* Luchtbel in de benzineleiding? Dat wil dan zeggen dat er lucht gezogen wordt en anderzijds bij stilstand een klein lek zou zijn en ik dit moet ruiken in de garage?

* Heeft mooie ralenti naar mijn gevoel, zie bijlage.

* Synthetische olie, geen probleem met de glimlach, reed ik vroeger al mee bij mijn Superbravo. De vorige eigenaar gaf dat als advies om 2,5 % mineraal te rijden met een oude Vespa 🤷‍♂️. Welk percentage met volledig synthetisch en wat geniet de voorkeur van merk (Goede ervaring) ?

* Bougie, nu nieuwe iridium. Dealer waar hij nu staat raadt dit af, is puur voor competentie? Gewoon standaard NGK er in?

 

Bedank voor je aanvulling!

Link naar reactie

Ralenti staat een beetje te hoog maar draait verder mooi consistent. 2% volsynthetisch en Euro 98 (!!) is de standaard. 

Een Iridium bougie is nergens voor nodig, heeft enkel zin bij hoogtoerige en -compressiemotoren. Ngk of Champion warmtegraad 6 is all you need.

Een luchtbel werkt als een vacuum in je benzineleiding. Lucht is, in tegenstelling tot vloeistoffen, samendruk- en uitrekbaar. Dat kleine beetje « rek » kan er voor zorgen dat er onvoldoende benzine door de carbu kan worden aangezogen. Eenmaal die onderdruk overwonnen zuigt de motor voldoende krachtig om te blijven draain. Gewoon even uitsluiten door onder het zadel de leiding eens te inspecteren. In een te lange benzineleiding kunnen die soms koppig in een bochtje of net onder de tankkraan blijven zitten.

Link naar reactie
6 uren geleden, jeansprint zei:

Een nieuwe cilinder doet meestal wonderen bij een slecht startende small-frame. Jan.

Wat is eigenlijk de kilometers die je kan halen met een cilinder, op voorwaarde dat je de smering (% en kwaliteit) respecteert? De wesp zou slechts 8 d km gelopen hebben in 32 jaar.

3 uren geleden, Frederik9111 zei:

Ralenti staat een beetje te hoog maar draait verder mooi consistent. 2% volsynthetisch en Euro 98 (!!) is de standaard. 

Een Iridium bougie is nergens voor nodig, heeft enkel zin bij hoogtoerige en -compressiemotoren. Ngk of Champion warmtegraad 6 is all you need.

Een luchtbel werkt als een vacuum in je benzineleiding. Lucht is, in tegenstelling tot vloeistoffen, samendruk- en uitrekbaar. Dat kleine beetje « rek » kan er voor zorgen dat er onvoldoende benzine door de carbu kan worden aangezogen. Eenmaal die onderdruk overwonnen zuigt de motor voldoende krachtig om te blijven draain. Gewoon even uitsluiten door onder het zadel de leiding eens te inspecteren. In een te lange benzineleiding kunnen die soms koppig in een bochtje of net onder de tankkraan blijven zitten.

Dus benzinetank open, slangetje van de carbu halen, wat laten doorspoelen en terug monteren biedt de oplossing voor het ontluchten?

aangepast door Giulia
Link naar reactie

kijk ook eens of je uitlaat niet verstopt zit, de uitlaatpakkingen er niet tussenuit liggen, waardoor je geen tegendruk hebt.

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...