Jump to content

Vespa px lekt olie


Maxim.03

Recommended Posts

Eventueel, nu het carter toch leeg is, de benzinekraan laten openstaan gedurende enkele dagen en kijken of je carter zich terug vult met benzine. Indien er terug benzine in komt heb je een vlotternaald die doorlaat en hoeft de motor niet uit elkaar,

grts, J

  • Like 1
Link to comment
55 minutes ago, Triumph said:

Eventueel, nu het carter toch leeg is, de benzinekraan laten openstaan gedurende enkele dagen en kijken of je carter zich terug vult met benzine. Indien er terug benzine in komt heb je een vlotternaald die doorlaat en hoeft de motor niet uit elkaar,

grts, J

Volgens mij is er weinig twijfel aan de diagnose hoor en moet het blok open om die te vervangen.
En als die oliekeerring stuk is, komt er ook benzine in de carter met een gewoon draaiende motor, los van de eventuele vlotternaald en vollopen van de cylinder met benzine. Ik heb bv een Rally200 hier staan, die prima loopt en netjes stationair blijft draaien en waarvan ik de benzinekraan altijd toe draai als ik ergens stop, waar ik toch hetzelfde probleem heb. Wat mij vooral blijft verbazen is dat de koppeling het gewoon blijft doen en niet door gaat slippen. Eigenlijk is zo een PX-blok belachelijk vergevensgezind 🙂

  • Like 1
Link to comment
1 uur terug, Triumph zei:

Eventueel, nu het carter toch leeg is, de benzinekraan laten openstaan gedurende enkele dagen en kijken of je carter zich terug vult met benzine. Indien er terug benzine in komt heb je een vlotternaald die doorlaat en hoeft de motor niet uit elkaar,

grts, J

Da's een weinig betrouwbare methode. Bij stilstand kan een falende keerring nog (vrij goed) afsluiten, maar bij een draaiende motor mengsel richting versnellingsbak duwen (pulserende pre-compressie).

  • Like 2
Link to comment

Mij lijkt het een eenvoudige maar vooral kosteloze test, stel dat je kraantje toch doorlaat dan zal je dat sowieso moeten herstellen, defecte keerring of niet.

Komt er na een dag of twee geen brandstof uit je carter dan kan je het kraantje (en vlotternaald) uitsluiten en zit het probleem dus effectief intern de motor.  

Het kan goed zijn dat je een defecte keerring hebt maar omdat je spreekt van zo een grote hoeveelheid vloeistof in je carter en je er blijkbaar nog niet (veel) mee hebt gereden vind ik het raar dat het carter zich op zo een korte tijd zou vullen met brandstof tijdens het rijden. Of het carter was misschien al vol toen je de Vespa aankocht...

Grts, J 

  • Like 1
Link to comment
6 minuten geleden, Triumph zei:

 

Komt er na een dag of twee geen brandstof uit je carter dan kan je het kraantje (en vlotternaald) uitsluiten en zit het probleem dus effectief intern de motor.  

 

komt er toch benzine uit je carter gelopen dan is je vlotternaald om zeep of vuil. Je kan dan eventueel ook nog de benzinekraan dichtzetten en kijken of het lek stopt, indien niet is er ook iets fout met je benzinekraan. 

Ik heb momenteel thuis een Vespa staan waarvan de benzinekraan foutief in elkaar steekt en afsluit in de open stand en omgekeerd, je denkt dan dat de kraan dicht staat tot je de volle benzinetank demonteerd :)   

  • Like 1
Link to comment

M.i. tijdverlies en zelfs als alles droog blijft weet je nog niks. Zelfs met open kraan én falende vlotternaald loopt er geen benzine tot in je carter als de keerringen hun werk doen (zeker in een drukvrije stilstaande motor). In dat geval loopt de benzine tot in en zelfs uit de uitlaat. De werking van de kraan en naald zijn ook los van de motor betrouwbaarder en kosteloos te checken.

  • Like 2
Link to comment

Mee eens, gewoon carb los halen en rechtop in een bakje hangen met de kraan open, je ziet het snel genoeg of de naald lekt.

De keerring kan je eigenlijk alleen goed controleren met een druktest, staan diverse oplossingen op internet hoe je dit bij Vespa blokken kan aanpakken. Het pulseren heb je dan nog niet afgevangen maar je hebt wel een indruk van hoe je keerring afsluit in een verhoogde statische druk.

Nogmaals vind ik 500cc aan brandstof in je carter wel erg veel maar alles is mogelijk. Zou zelf voor je het blok laat reviseren gewoon het carter strak met 250cc olie vullen, nieuwe bougie erin en carb lekkage uitsluiten. Dan een lekker stuk gaan rijden (want je zegt dat de Vespa mooi loopt). Na de rit kraan dicht en olie aftappen, hoeveelheid meten, ruiken en je conclusie trekken. Ook je bougie zegt dan genoeg over eventueel incorrect mengsel.

Zodra is iets van benzine ruikt in de nieuwe olie kan je de conclusie trekken, ga dan zeker voor keerringen welke bestand zijn tegen ethanol want dit kan, buiten leeftijd en kmers van de keerringen, de boosdoener zijn.

Zorg wel voor het vullen met nieuwe olie dat je de Vespa goed naar links en rechts laat hellen want er zitten in het blok heel wat kuiltjes waar oude olie in blijft liggen. Laat beide pluggen (vul en drain) een nachtje open staan, hierdoor ventileert het blok een beetje en verdampen de eventuele laatste benzine dampen in het carter.

  • Like 3
Link to comment

Godverdekke, waar zit ik toch met mijn gedachten, vertroebeld door de griep die me geveld heeft?

Mea Culpa x 1000, Pilaf en Frederik hebben groot gelijk, denk dat ik waarschijnlijk met een 4-takt in mijn hoofd zat zeker? 

In elk geval was mijn uitleg dus niet correct, excuses, ik werd rood tot achter mijn oren toen gisteren plots mijne frank viel...

Grts, J.

  • Like 2
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...