Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa px lekt olie


Maxim.03

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb twee dagen terug een vespa px 125 gekocht met een polini 177 kit en een polini uitlaat. Toen ik twee weken geleden de vespa was gaan bekijken was die in goede staat. Twee dagen terug mocht ik de vespa afhalen en na twee dagen in de garage te staan, was er een plasje olie (ongeveer 5 à 10 cm in diameter) op de grond gedrupt. Toen ik keek waar het vandaan kwam, leek het alsof het van onder de carter kwam. De persoon van wie ik de vespa had gekocht heeft wel voor mij de oliepomp overbrugt, zodat ik nu zelf de olie met de benzine moet mengen. Ik vroeg mij nu af of deze olie misschien afkomstig was van de oliepomp die overbrugt is, of komt dit van ergens anders? Weten jullie hoe ik dit kan oplossen?

Groetjes,

Maxim

P.S. Ik ben nieuw op dit forum.

aangepast door Maxim.03
Link naar reactie

5 à 10 cm is al niet mis.

Je maakt best alles es goed proper (met remreiniger of benzine) en tracht de oorsprong van het olielek goed te lokaliseren. 

De meest logische opties:
- Lekke olieboutpakking helemaal onderaan -> eenvoudig te vervangen maar let op dat je de oliebout niet overdraait. Aluminium is zwakker dan ijzer.
- Scheurtje in of gewoon versleten carterpakking -> iets minder eenvoudig... revisietijd.
- De 2T-olietank kan je uitsluiten door het rubberen slangetje van het luchtfilterhuis te trekken en de tank eenvoudig te laten leeg lopen. 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Het kan vanalles zijn. Bij mij was het een uitlaat die een bevestigingsoog had aan het carter ipv aan het chassis, ik vermoed dat door de trillingen het nooit goed afsloot. Uiteindelijk een bigbox uitlaat geplaatst en probleem van de baan.

Opletten dat je niet droog valt!

aangepast door Ed75
  • Bedankt 1
Link naar reactie

5 a 10 is misschien wel veel. Hoe dan ook als je PX niet meer lekt is hij kapot wordt gezegd. Om maar aan te geven dat wat Carter olie lekken misschien niet “normaal” is maar dat er weinig niet lekken. En niet lekken kan komen omdat alle olie al is weggelekt. 😉

  • Bedankt 1
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Dat kan. Bij pré-1984 PXjes zit de keerring langs de buitenzijde achter de remtrommel. Die is dus vrij eenvoudig te wisselen. Vanaf de Lusso reeks (+/- 1983~4) zit de keerring langs de binnenzijde van de carter en mag je blok dus helemaal open. Een motorrevisie is in geval van nood te doen met de motor nog onder het frame en de Vespa op een motorbrug (maar echt handig is het niet).  

  • Like 2
Link naar reactie

Aan de vliegwielkant zit op de hoofdas geen keerring. Wel een papieren pakking tussen carter en selectorbox. Op de krukas zitten ook 2 keerringen, en dus ook eentje aan de vliegwielkant, maar het zou al héél erg fout gelopen zijn, mocht daaruit 5-10cm olieplas gevloeid zijn. 
 

Ik las dat de oliepomp verwijderd is? Als het koppelingsdeksel gelost is geweest kan ook doe grote O-ring of zelfs het kleine afdichtringetje stuk gaan en lekken.

Dus: eerst blok helemaal proper maken, kort ritje doen en dan uitvogelen waar het olie spoort exact start.

 

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Staat/stond je benzinekraan dicht toen je de Vespa twee dagen had laten staan? Een klein lek of zweten aan de benzineleiding of carburator kan er voor zorgen dat je een vettige vlek krijgt onder je carter...

Grts, J

  • Bedankt 1
Link naar reactie
22 minuten geleden, Triumph zei:

Staat/stond je benzinekraan dicht toen je de Vespa twee dagen had laten staan? Een klein lek of zweten aan de benzineleiding of carburator kan er voor zorgen dat je een vettige vlek krijgt onder je carter...

Grts, J

Ja mijn benzinekraan stond dicht.

 

Link naar reactie

Blijft de vespa lekken?  Indien niet kan het zijn de benzine die de carbu zat na het stilleggen van de motor eruit gekomen is. 

Wat betreft de oliekeerring aan het achterwiel, als je de remtrommel demonteert kan je direct zien of deze lekt. 

Bepaalde modellen hebben een een gaatje in het carter tussen beide oliekeerringen dacht ik.  Als het daar lekt is de binnenste oliekeerring lek. 

Een andere mogelijkheid is dat je of de vorige eigenaar teveel olie in de boite heeft gedaan waardoor de oliekeerring(en) beginnen te lekken. 

Nog even wachten met het blok open te smijten dus.  :)

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
19 minuten geleden, nero zei:

Blijft de vespa lekken?  Indien niet kan het zijn de benzine die de carbu zat na het stilleggen van de motor eruit gekomen is. 

Wat betreft de oliekeerring aan het achterwiel, als je de remtrommel demonteert kan je direct zien of deze lekt. 

Bepaalde modellen hebben een een gaatje in het carter tussen beide oliekeerringen dacht ik.  Als het daar lekt is de binnenste oliekeerring lek. 

Een andere mogelijkheid is dat je of de vorige eigenaar teveel olie in de boite heeft gedaan waardoor de oliekeerring(en) beginnen te lekken. 

Nog even wachten met het blok open te smijten dus.  :)

Groetjes, nero. 

Helaas blijft hij lekken. Sinds mijn eerste bericht hierover tot nu, ligt er na één week telkens een plas olie van 5 à 10 cm. Van zodra ik thuis ben (vrijdag) zal ik het achterwiel demonteren en eens kijken of hij hier lekt. 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Hallo allemaal,

Na één maand nog eens update op de Vespa. Ik heb tijd gevonden om nog eens naar de Vespa te kijken. Ik heb de olieschroef afgedraaid omdat hij al een tijd niet meer lekte en ik dus dacht dat hij leeg was. Toen de schroef eraf was kwam er nog een deel olie uit (zie foto als de link werkt. Deze olie had ik in een lege fles van 1,5L gegoten en deze was voor de helft gevuld ( dus 0,75L olie). Daarnaast was de olie zwart van kleur. Ik weet niet of dit iets aan de diagnose verandert?

Groetjes,

Maxim

foto: https://photos.app.goo.gl/hqXKUgaCXD3qKgri8

Link naar reactie

Driekwart liter olie? 🙂 

Er hoort +/- 250ml in te zitten. Geen wonder dat je olie lekt. Het teveel wordt er door de ontluchtingsnippel bovenop het koppelingsdeksel uit gegooid.

  • Like 1
Link naar reactie
3 uren geleden, Maxim.03 zei:

Kan ik er dan vanuit gaan dat dit het probleem was? En ik vraag mij ook af hoe iemand driekwart liter olie erin krijgt?
 

Niet meer dan 250ml vullen. Ik gebruik een oliebaret. Het vulgat is meteen ook het vul peil. 
mvg Arno 

86770837-2B81-4EF7-BCF8-C04F8E5E4CFB.thumb.jpeg.bf70c6f75e74e29e3bf0db9ee6089eb9.jpeg
 

2BD7C147-B0A1-4819-894D-524C5463BF95.thumb.jpeg.1cc1c2a6a48a0e4258f024bc1c5d8eb7.jpeg

aangepast door Arnovt
  • Like 2
Link naar reactie
14 uren geleden, Maxim.03 zei:

En ik vraag mij ook af hoe iemand driekwart liter olie erin krijgt?

Misschien vullen via de ontluchtingsnippel, dan moet het wel lukken. Heb wel eens gezien dat sommige op deze manier de versnellingsbak “spoelen”. Dan moet je na het spoelen wel de correcte hoeveelheid olie erin stoppen.

Als de olie echt zwart is verwen je Vespa dan met verse olie. 

  • Like 1
Link naar reactie
22 minutes ago, Maxim.03 said:

En wat moet ik doen als ik vind dat de olie ook een benzinegeur heeft?

dan is de olie-keerring langs de krukaszijde stuk = je blok moet open om deze te vervangen.

dat is ook de reden dat het zo een groot volume was, benzine. De 'olie' zal ook eerder waterachtig vloeibaar zijn, ipv olie. 

aangepast door josse
  • Like 2
Link naar reactie
59 minuten geleden, josse zei:

dan is de olie-keerring langs de krukaszijde stuk = je blok moet open om deze te vervangen.

dat is ook de reden dat het zo een groot volume was, benzine. De 'olie' zal ook eerder waterachtig vloeibaar zijn, ipv olie. 

Bingo

  • Like 1
Link naar reactie
4 uren geleden, josse zei:

dat is ook de reden dat het zo een groot volume was, benzine. De 'olie' zal ook eerder waterachtig vloeibaar zijn, ipv olie. 

Is de olie waterachtig? Je praat hier dan over een hoeveelheid van 500cc mengsmering plus 250cc carter olie. Dan zijn we natuurlijk ook benieuwd hoe de motor de afgelopen tijd liep en hoe je bougie eruit ziet. 
Kijk ook eens hoe je carteronluchting eruit ziet en of je duidelijke oliesporen langs (uit de ontluchting) en bij (eventueel o-ring van het deksel) het koppelingsdeksel ziet. 
 

En idd even terug naar de vorige eigenaar om wat extra informatie te krijgen over de modificatie.

Link naar reactie

Ja,ik spreek dan inderdaad over 500cc mengsmering en 250cc Carter olie. Hoe de bougie uitziet weet ik niet, maar ik heb de Vespa al een tijd niet meer aangezet. Van de laatste keer weet ik nog dat het wel moeilijk was om hem te starten, maar eens hij gestart was draaide hij normaal in stationair (alleen vond ik dat hij laag draaide in stationair, maar kan met de afstelling van de carburateur te maken hebben). Hij ging ook niet zelf ineens hoger in toeren als je reed of als hij gestart was. Eens hij gestart was deed hij het goed.
 

Voor de rest zal ik dan eens kijken of oliesporen zijn het koppelingsdeksel of aan de ontluchting.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...