Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Tips gevraagd: Vervangen gaskabel Vespa sprint 150 1965


Linn

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

De gaskabel van mijn Sprint is kapot gesprongen. Ik heb een nieuwe besteld bij Sip en dacht dat bet vervangen wel zou lukken…. Nu, de kabel zelf op zn plaats krijgen was snel gedaan. Het bevestigen aan het haakje van de carburateur gaat denk ik ook wel lukken. Maar het bevestigen van het tonnetje in het “katrol” in de koplamp lukt echt totaal niet…. Ik heb ook helaas niet kunnen kijken naar hoe de oude gaskabel was bevestigd, omdat ‘ie dus precies bij het tonnetje geknapt is.

Zou iemand mij willen vertellen hoe dit moet? Of kan iemand mij zeggen waar ik een dergelijke reparatie via een filmpje/foto’s/stappenplan kan zien?

Bij voorbaat veel dank!!

Hartelijke groeten, Laurent

Link naar reactie
4 uren geleden, Frederik9111 zei:

Dank voor je snelle reactie Frederik, maar hier wordt alleen beschreven en geïllustreerd hoe de versnellingskabels vervangen moeten worden. De gaskabel zoals die in jouw link wordt afgebeeld zit bij mij op een totaal andere manier bevestigd.

Link naar reactie

De Gaskabel moet langs vanonder komen en tussen de gleuf naar beneden gaan.  Onder de elektriekkabels moet de gaine toekomen ( net zoals bij de versnellingskabels). Op het einde van de gaine moet je ook og zo'n "eindstukje " steken om de gaine op zijn plaats te houden. 

Groetjes, nero. 

  • Like 1
Link naar reactie

Juist, Sprint is idd al een ander systeem. Gaat makkelijker als je ook de speedo even demonteert.

  • Like 1
Link naar reactie

Dankjulliewel Nero en Frederik,

Ik was het al op die manier aan het proberen, maar twijfelde of de kabel over de bovenkant van het katrol moest of juist via de onderkant. Dankzij jullie weet ik nu dat dit via de bovenkant is.

Ik kreeg alleen het tonnetje niet fatsoenlijk op zn plek geklemd, schoot steeds los. Dus ik hoopte dat daarvoor misschien nog een trucje was. Wellicht dat de tip van Frederik mbt de snelheidsmeter eruit halen nog helpt. Vanavond maar weer eens proberen.

Link naar reactie

Kabel lijkt me wat dik, gaskabels zijn doorgaans wat dunner en worden verkocht met een bijhorende gaine op maat.

https://www.scooter-center.com/de/gaszug-bgm-original-vespa-rally180-vsd1t-rally200-vse1t-sprint150-vlb1t-gt125-vnl2t-gtr-vnl2t-ts125-vnl3t-gl150-vla1t-grau-bgm6470tc?number=BGM6470TC

Kilometerteller moet er zeker uit. Ik zet ook de arette voor de gaines/kabels los.

Dan het eindstuk op de schakelbuis demonteren ( lossen onderaan het stuur ), kabel in hangen, gaine op zijn plaats en alles terug monteren.

Je moet vooral zien dat je geen "knik" hebt in je kabel.

Jan.

aangepast door jeansprint
  • Like 1
Link naar reactie
1 uur terug, jeansprint zei:

Kabel lijkt me wat dik, gaskabels zijn doorgaans wat dunner en worden verkocht met een bijhorende gaine op maat.

https://www.scooter-center.com/de/gaszug-bgm-original-vespa-rally180-vsd1t-rally200-vse1t-sprint150-vlb1t-gt125-vnl2t-gtr-vnl2t-ts125-vnl3t-gl150-vla1t-grau-bgm6470tc?number=BGM6470TC

Kilometerteller moet er zeker uit. Ik zet ook de arette voor de gaines/kabels los.

Dan het eindstuk op de schakelbuis demonteren ( lossen onderaan het stuur ), kabel in hangen, gaine op zijn plaats en alles terug monteren.

Je moet vooral zien dat je geen "knik" hebt in je kabel.

Jan.

Dankjewel voor je aanvullingen Jan. De kabeldikte is gelijk aan de oorspronkelijke.

  • Like 1
Link naar reactie

Het is gelukt :D

De kabel zit erin, om het katrolletje gerold, tonnetje erin, aangesloten op de carburateur en alles weer in elkaar gezet. Ik (de amateur) kreeg het niet voor elkaar om de kabel erdoorheen te krijgen, zonder de tank er ook uit te halen. Hij liep goed, reageerde ook goed op het gas bij stilstand. Veel geleerd en eigenlijk erg leuk om te doen allemaal!!

Zodra de regen is verdwenen en de straten opgedroogd zijn gaat de proefrit plaatsvinden.

Veel dank voor jullie reacties :D

 

03DF1514-4318-4DDB-A648-D67675B5EB15.jpeg

7CC73705-83F8-4FCA-920D-DB6F582C0343.jpeg

  • Like 4
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...