Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa gs160 zadel


Michel_V

Aanbevolen berichten

Ik zou voor mijn gs160 een zadel willen bestellen. Die zijn verkrijgbaar in zwart en grijs. Maar de MISA modellen,werden die ook met grijs zadel geleverd? Ik meen me te herinneren dat Donza zadels enkel in het zwart zijn. 
Grt Michel 

Link naar reactie

Klopt Michel, het Misa zadel voor de GS 160 is altijd zwart en bij voorkeur Donza. Als de vespa herspoten is, kan je best een nieuw zwart Aquila zadel bestellen en eventueel het logo vervangen door Donza 🙂. Het zadelframe van Donza en Aquila is ook verschillend.

Link naar reactie

Idd. Aquila is met een pin. Het oude zadel heeft al eens een nieuwe overtrek gekregen. Dus het Donza logo is verdwenen. Het frame is nog zeer goed. Maar ik vrees dat een aquila overtrek wel eens zou kunnen verschillen met dat van Donza. Het is wat duur om even te testen. Best volledig nieuw aquila zadel bestellen en Donza logo plaatsen. 

Link naar reactie

@Edwinen @nero leuk, nieuwe misa/donza materie…Ik lees net in jullie post dat het sluit mechanisme en de overtrek van de donza anders is dan de aquila. Heb zelf in 2002 een nieuw zadel overtrek geplaatst en was nog niet echt met de misa materie bezig. De overtrek die er af kwam was de originele zwarte met donza logo en heb destijds via mauro pascoli een mooie kwaliteit grijze overtrek (italiaanse aquila) gekocht want vond zwart ook maar zo zwart. Deze past naar mijn weten op het donza frame of ik heb iets gemist. Wat is er anders aan de overtrek, maatvoering?

Ben erg benieuwd want buiten dat de overtrek past irriteer ik me wel aan deze 2 zaken, de eerste is het tussen schot waar de 2 veren zitten. De overtrek zit daar wel (te) strak omheen. Het andere is het voorste deel wat naar beneden loopt. Bij andere zadelovertrekken lijkt het of het in een rechte lijn van voren naar achteren loopt. Geen idee of dat dus verschil maakt met een donza overtrek…hebben jullie daar een idee over?

BCAEB3DA-2EF0-486B-99AA-D6DF3DDE61DF.thumb.jpeg.bfc8374848bcc223eaeb06fff45e1f51.jpeg


Zie bij de klassiekeverpafabriek ook 2 verschillende overtrekken maar dacht dat dat alleen met de kleur te maken had en niet de maat. Ook het sluitmechanisme is op de foto’s gelijk van een aquila en een donza (foutje op de site dus?). 
 

Link naar reactie

Ik vrees dat er voor Donza frames geen overtrekken te koop zijn. Of je moet ze op maat laten maken. Wat maskes verkoopt zijn aquila zadels met Donza logo. Omdat het twee verschillende fabrikanten zijn, denk ik dat het frame wel zal verschillen. (Belgische en Italiaanse makelij) Daarom dat de overtrek niet perfect past. 

Link naar reactie

unnamed.thumb.jpg.6a96165c396376c23e33f593d652bec4.jpg1237906846_zadelGS160onderkant.jpg.c13190868d4fe7d1607b7670b4cdfa7c.jpg

Het bovenste frame is van Donza, het onderste is van Aquila. Aquila te herkennen aan de bredere rand en zwart gespoten ipv grijs. Sluiting werkt met de pin en is voor beiden hetzelfde. Of de buitenmaten van de frames identiek zijn weet ik niet.

De Donza zadelovertrekken zijn inderdaad niet meer nieuw te koop. Zoals Michel zegt gebruikt de Klassieke Vespafabriek een zwart Aquila zadel met Donza logo. De originele Donza zadelovertrekken waren kwalitatief ook niet dat. Mede door de constructie van het frame, het gewicht van de berijder en het schuinhangen van een vespa zijn de Donza zadels snel gescheurd. Aquila en zeker Denfeld zijn kwalitatiever.

@Pilaf. Als je een nieuwe overtrek plaatst op een oud frame, zal de overtrek al snel gaan inzakken en op termijn ook scheuren. De originele veren hebben na 60 jaar ook hun beste tijd gehad. Als je een gerestaureerde Misa Vespa GS 160 hebt, zou ik een nieuw frame en zwart overtrek kopen met Donza embleem. Bij een geconserveerde vespa kan je het frame herbruiken (eventueel veren vernieuwen)  en het zadelovertrek zo goed als mogelijk restaureren of op zoek gaan naar de speld in de hooiberg.

  • Like 1
Link naar reactie

Is een zadelframe voor vnb, vglb en dergelijke. Past ook minder mooi op de gs 160 en dit frame heeft wel een andere sluiting.

Je ziet duidelijk op de foto hoe het scharnier met T-stuk scheef getrokken is tov de rest. Komt door scheefhangen tijdens het rijden.

Link naar reactie
22 uren geleden, Edwin zei:

Als je een nieuwe overtrek plaatst op een oud frame, zal de overtrek al snel gaan inzakken en op termijn ook scheuren. De originele veren hebben na 60 jaar ook hun beste tijd gehad. Als je een gerestaureerde Misa Vespa GS 160 hebt, zou ik een nieuw frame en zwart overtrek kopen met Donza embleem. Bij een geconserveerde vespa kan je het frame herbruiken (eventueel veren vernieuwen)  en het zadelovertrek zo goed als mogelijk restaureren of op zoek gaan naar de speld in de hooiberg.

Wederom dank voor de informatie. Het frame was tijdens de restauratie in 2002 nog prima in orde dus deze gewoon laten spuiten en hergebruikt.

789187897_Foto002.thumb.jpg.bb52c2bcb42dd51da992c8734b9a7a09.jpg

Heb na de Giro Mostra 500km 2019 tijdens het rijden op de kasseien wel mijn tussenstuk (zigzag deel) gebroken dus deze moeten vervangen door een metalen strip. Door de metalen strip heb ik de 2 grote veren ook iets naar binnen kunnen draaien (veren nu dichter mekaar en het zitvlak is nu smaller) waardoor het zadeldek ook beter past en het zadel beter zit (zonder de harde punten van het tussenstuk). Heb nog wat foto's uit de oude doos, het Donza zadeldek is inderdaad anders en het lijkt alsof deze van boven breder is dan de Aquila.

IMG_0392.JPG.2326537143ea8c6391ea149368886855.JPG

Ook heeft deze een naad aan de achterzijde en aan de zijkant 5 holnieten i.p.v. de 6 op huidige overtrekken. 

IMG_0076.jpg.1fcd2b897f52396ce6a1d63cccb6b120.jpg

IMG_0391.thumb.JPG.b7fe401ffea5fc5cc025c14129671f9b.JPG

Ga in de toekomst wel eens kijken of ik het oude Donza zadeldek kan laten kopiëren, het nieuwe Donza logo heb ik al liggen.

 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...