Jump to content

Vespa lx 4t 4v geen ontsteking.


Recommended Posts

Hoi allen,

Heb onlangs een Vespa Lx 4T 4v van 2010 aangekocht. Bij de testrit startte deze. 

Eenmaal thuis een 2-tal weken stilgestaan, wou nu de nummerplaat binnen is een rit maken maar start deze niet meer.

Blijkt dat de bougie geen vonk geeft.

Heb de bougie vervangen en de bougiedop + kabel maar nog steeds niets (extra: hoor de startrelais nog klikken en batterij is ook in orde omdat ik al proberen starten heb met behulp v/e jumpstarter).

Zou naar de volgende stap willen gaan en een nieuw cdi/bobine dan bestellen.

MAAR toch nog even raad vragen hier want vind het vreemd dat ik met mijn multimeter 12v uit de uitgang van de  bobine meet als ik het contact opzet en alsook probeer te starten. Dan is deze toch niet defect ofwel?(mijn kennis van elektriciteit is ook niet super dus mijn excuses als dit een domme uitspraak blijkt te zijn).

Kan iemand me raad geven aub

Groeten

Nick

Edited by Ottoman
Link to comment

Als eerste kan je even controleren of van jouw LX destijds de CDI is vervangen tijdens te terugroepactie van 2011 (zie hieronder). Check ook of je een aangepaste CDI hebt, ofwel opgevoerd dmv plug/draad uit de CDI of ingezaagde CDI. Het kan zijn dat deze CDI dan niet goed functioneert.

Dan is vaak de accu de boosdoener, CDI is erg gevoelig en er komt geen vonk als de accu slecht is. Je hebt de jumpstarter er al op gehad maar zou ook nogmaals die richting op kijken.
Een ander item is de pickup, deze is ook nodig voor een vonk. Exacte weestandswaardes kan je vinden in het werkplaats handboek p.67 (
https://manuals.wotmeworry.org.uk/Vespa/LX50/LX50 4 Stroke 4 Valve/LX50 4Valve Workshop Manual.pdf)

Op p.56 zie je het schema wat voor jouw klacht van toepassing is. Je hebt het over een startrelais maar die heeft de LX niet dus dat klikken moet iets anders zijn.
 

Dan de bobine, die zijn van goede kwaliteit (deze bobine zitten ook op de gts en mp3 modellen) maar kunnen natuurlijk stuk. Het kan zijn dat deze de afgelopen weken onder spanning heeft gestaan en intern is beschadigd of al slecht was bij aankoop.

Als laatste de bougie zelf, dit zijn speciale bougies (ER9EHN) en willen nog wel eens stuk gaan zonder waarschuwing, deze dus ook preventief vervangen.

Terugroepactie 2011:

BREDA – Scooterfabrikant Piaggio & C uit Italië heeft uit voorzorg een terugroepactie opgezet voor bromscooters met een Piaggio 50cc 4T 4V motorblok. De uit te voeren technische aanpassing betreft een kleine modificatie van het startsysteem en wordt gratis gedaan door de officiële dealer.

Klanten in Nederland die in het bezit zijn van een scooter met dit motorblok, worden momenteel door de fabriek in Italië schriftelijk geïnformeerd over de terugroepactie voor hun scooter. Met daarbij het verzoek om met de scooter naar een officiëlePiaggio-, Vespa- of Aprilia-dealer te gaan voor het - gratis - laten uitvoeren van de modificatie.

Alex van den Hoff, Country Manager van Piaggio Vespa BV: “De scooters van Piaggio, Aprilia en Vespa worden in Nederland nagenoeg allemaal door het officiële dealernetwerk verkocht ,maar er zijn ook andere verkoopkanalen. Piaggio & C heeft er daarom voor gekozen om alle betrokken eigenaren aan te schrijven, om zo ook de kopers die buiten het officiële dealernetwerk hun scooter hebben gekocht deze modificatie aan te bieden. Een kwestie van optimale serviceverlening.”

Modificatie
De terugroepactie heeft betrekking op zo’n 7.000 scooters in Nederland. De modificatie behelst een aanpassing in het startsysteem van de scooter. De terugroepactie is gericht op de eigenaren van de volgende modellen:

  • Vespa S 50cc 4T 4V 45km vanaf maart 2008
  • Vespa LX 50cc 4T 4V 45km vanaf maart 2009
  • Piaggio Fly 50cc 4T 4V
  • Aprilia Scarabeo 50cc 4T 4V

Elke bezitter van een betreffende scooter wordt verzocht om naar een officiële Piaggio-, Vespa,- of Aprilia-dealer te gaan. Deze zal de modificatie kosteloos uitvoeren. Van den Hoff: “Wij nemen onze verantwoordelijkheid richting onze klanten zeer serieus. Hoewel de kans op een storing zeer gering is, willen wij toch iedereen de gelegenheid geven de modificatie te laten uitvoeren. Reden om ons tot ons uiterste in te spannen iedereen te bereiken.”

 

Geachte klant,

U heeft een motorvoertuig van Piaggio bij ons aangeschaft dat is uitgerust met een 50cc 4-takt 4 kleppen motor. Onderzoek wat door Piaggio voortdurend wordt uitgevoerd om de kwaliteit te bewaken heeft een mogelijke storing aan het licht gebracht die zich tijdens de start kan voordoen. Hierbij kan het voorkomen dat de bougie ongecontroleerd vonkt. In zeer uitzonderlijke gevallen zou dit kunnen leiden tot verbrandingsverschijnselen in het aanzuigsysteem van de motor met de mogelijkheid tot uitbreiding naar de rest van het voertuig. Ook al is de kans zeer gering dat bovengenoemde verschijnselen zich zullen voordoen, vindt Piaggio het toch absoluut noodzakelijk om het maximale veiligheidsniveau voor elke klant te garanderen. De technische oplossing die hiervoor gevonden werd moet ook op uw voertuig toegepast worden. Alleen op deze manier kan een potentieel risico uitgesloten worden. Daarom vragen we u vriendelijk om zo snel mogelijk contact op te nemen met ons om de noodzakelijke modificatie te laten uitvoeren. Totdat de modificatie door ons is uitgevoerd moet u, om de mogelijkheid dat het probleem zich voordoet uit te sluiten, tijdens de start de gashendel niet bedienen (gas volledig gesloten) totdat de motor aanslaat. Dit is conform de startprocedure zoals deze omschreven staat in de gebruikershandleiding. Wij willen benadrukken dat u en alle personen die uw voertuig gebruiken deze voorschriften naleven. Deze modificatie is in het leven geroepen om een kwalitatief hoogstaand en veilig voertuig te kunnen garanderen.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
21 uren geleden, Pilaf zei:

 

Op p.56 zie je het schema wat voor jouw klacht van toepassing is. Je hebt het over een startrelais maar die heeft de LX niet dus dat klikken moet iets anders zijn.

 

Klikken: kortsluiting in de ontstekingsspoel?

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Bedankt allen voor de tips, de elektrische schema’s boden hulp.
Bij conductiviteit meten tussen de componenten gevonden.

Uiteindelijk zat het probleem bij een (door de fabriek?) slecht gesoldeerde kabel van de cdi naar de stator (waarom deze uberhaupt gesoldeerd was weet ik niet). Was bedekt door reeds verharde krimpkous en waarschijnlijk gelost door trilling (maakte amper connectie met nog 1 enkel draadje). Had hier al eerder naar gekeken vòòr het uitmeten en al recht en in bochten geplooid maar gaf ook geen vonk dus verder geen aandacht aan geschonken.

Ben heel wat wijzer geworden uit het onderzoeken en een bougie-elektrocutie rijker!

Cruisen maar!

Grts.

Edited by Ottoman
  • Like 2
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...