Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Koffie melk kleur bougie


Arnovt

Aanbevolen berichten

Sinds dit voorjaar na de aankoop van een px125e van 1993 heb ik hier al veel gelezen om mezelf vertrouwd te maken met het onderhoud van mijn aankoop. 
Recentelijk heb ik de topic over vastlopers of warmlopers gelezen en het topic over snelheid. 
Ik had al de luchtfilter reinigen en boiteolie verversen gedaan met Haynes boek. Zo kwam ik er achter dat de carburateur niet goed vaststond met de twee bouten. Dus kon ik de stelschroef voor het stationair mengsel opnieuw regelen met het Haynes handboek. 
Het leek me dan ook meer dan tijd om mijn bougie eens te bekijken. Ik heb immers sinds de aankoop 1500km gereden. Ik heb de bougie vervangen niet tegenstaande ik geen kickstart probleem heb. Wel dat de motor bij vol gas open bij de maximale snelheid van iets meer dan 80km inhield. De reden hiervoor kan volgens mij de carburateur die niet vast stond als oorzaak hebben. En inderdaad dat heb ik vandaag met een testrit ondervonden. Dan ook een paar keer gestopt om de kleur van de bougie te bekijken welke naar ik begrijp veel verteld over het motortje. 
Ik beoordeel deze als zeker niet te weinig smering. Juist?

alvast bedankt voor uw reactie, Arno 

D6138C56-7790-4232-B686-C9A1D8FC83BE.thumb.jpeg.78d694c4532372244a94c22b8b0b740c.jpeg
 

CECF7DFA-D430-4C02-9195-C8986B9C3921.thumb.jpeg.35cec0d0a44185934e6669b508492d34.jpeg

aangepast door Arnovt
Link naar reactie

Misschien heb je hier wat aan?

https://ngksparkplugs.com/en/resources/read-spark-plug

 

Lijkt me dat je mengsel te arm staat, probeer eens de luchtstelschroef in te draaien, dan wordt er minder lucht aan het mengsel toegevoegd.

 

Al eens gecheckt in de owners manual welke bougie bij de motor hoort?

 

Uitleg over bougies;

http://vespamaintenance.com/elec/plugs/index.html

aangepast door Niels_1977
  • Like 1
Link naar reactie

Dankjewel Niels voor de links en je beoordeling van de bougiekleur. Ik heb een NGK B7HS zoals de handleiding voorschrijft. Ik begrijp ook via je link dat NGK B8HS een warmere bougie is die meer koelt bij een warmere motor. Dus de kleur van de bougie is verteld best veel over de tuning van het motortje.

 

Wat ik echter niet begrijp is dat je zegt “de luchtstelschroef (pilot mixture screw) indraaien om minder lucht aan het mengsel toe te voegen. Ik begreep dat deze schroef A de hoeveelheid benzine regelde en dat inschroeven minder brandstof betekent. Verbeter me indien ik het verkeerd ben. 
3BD8BAE8-D51E-417D-971D-C5B12567C3DD.thumb.jpeg.c22cfb0e210885184044f329b783ca9a.jpeg

Zoals ik het begrijp uit de Haynes Service and Repair Manual is het correct instellen van de pilot mixture screw (A) erg belangrijk. 
Vermits ik de juiste afstelling NIET ken draai ik de stelschroef A helemaal in en vervolgens 1 1/2 draai uit. Dit zou de standaard setting zijn. 
Vervolgens zoals ik de werkwijze begrijp draai je stationaire toerental schroef B uit zodat de motor net niet stil valt.  Vervolgens draai je de A telkens een kwartslag en tel je het aantal kwart slagen tot de motor begint te haperen en zet je de schroef A terug naar de begin positie en die je vervolgens hetzelfde maar dit keer per 1/4 slag uitdraaien tot de motor begint te haperen. Op die manier vind stel je de schroef A zo in dat de motor op het hoogste toerental draait met de stationaire schroef B het meest uitgedraaid zonder dat de motor stil valt. 
 

Nu heb ik nog een vraag ivm het mengsel en afstellen van de carburateur. Ik meende dat de schroef A enkel invloed had op het stationaire mengsel, en dat rijker of armer mengsel met het gas meer open enkel bepaald wordt door de hoofdsproeier. 
mvg Arno 

1 uur terug, Frederik9111 zei:

Bougiekleur is m.i. spot-on.

Dankjewel voor je oordeel. 
mvg Arno 

Link naar reactie

Hallo Arnovt,

Poeh, dat zou ik niet met stelligheid durven zeggen.

Maar ik dacht dat de stelschroef A invloed heeft over de complete touren range.

En dat je daarmee bepaald hoe rijk of arm het mengsel is.

Indraaien is rijker (minder zuurstof), uitdraaien is armer. 

Maar als dat incorrect is hoor ik het graag, ik heb de wijsheid niet in pacht.

En de hoeveelheid benzine bij stationair en volgas wordt bepaald door de grootte vd stationair sproeier en hoofdsproeier.
 

Stelschroef B is inderdaad puur om stationair goed in te stellen.


Ik zou overigens niet de Haynes gids aanhouden, maar informatie van Piaggio zelf, scooterhelp, of GSF Vespa wiki, in de Haynes gids staat wel eens incorrecte informatie.

Link naar reactie
52 minuten geleden, Niels_1977 zei:

Indraaien is rijker (minder zuurstof), uitdraaien is armer. 

Maar als dat incorrect is hoor ik het graag, ik heb de wijsheid niet in pacht.

Er zijn carburateurs waarbij mengsel schroef de lucht regelt, maar ik ben vrij zeker dat de carburateur zoals ik de foto van mijn px125 laat zien wel degelijk de benzine regelt waarbij helemaal dicht gedraaid,  (met de wijzers van de klok mee) de motor stil valt. 

Hier wordt een standaard instelling van 1,75 toeren uitgedraaid te beginnen met 2 toeren uit geadviseerd nadat een carburateur is gereviseerd. 
mvg Arno 

Link naar reactie
18 uren geleden, Niels_1977 zei:

Misschien heb je hier wat aan?

https://ngksparkplugs.com/en/resources/read-spark-plug

 

Lijkt me dat je mengsel te arm staat, probeer eens de luchtstelschroef in te draaien, dan wordt er minder lucht aan het mengsel toegevoegd.

 

Al eens gecheckt in de owners manual welke bougie bij de motor hoort?

 

Uitleg over bougies;

http://vespamaintenance.com/elec/plugs/index.html

Oei 

Buiten het feit dat de bougie er zeer ok uitziet, afblijven dus...is dit nu net de foute denkpiste 

Het is  geen " lucht schroef " en het is ook geen pure benzine schroef het is een "mixture  screw"  > het bepaald  hoeveel van de  benzine/lucht mix er in de carb gaat als de gasschuif gesloten is. Dus bij stationair, of wanneer je tijdens het rijden geen gas geeft.  De ingang naar de carb zit ook fysiek onder de gasschuif.

Het bepaald NIET de samenstelling van die mix. Die wordt daarvoor al  gemaakt. 

Ingedraaid is armer , uitgedraaid is rijker. 

 

Arno heeft het bij het juiste eind. 

 

  • Like 3
Link naar reactie
4 uren geleden, Niels_1977 zei:

Maar ik dacht dat de stelschroef A invloed heeft over de complete touren range.

En dat je daarmee bepaald hoe rijk of arm het mengsel is.

Indraaien is rijker (minder zuurstof), uitdraaien is armer. 

Maar als dat incorrect is hoor ik het graag, ik heb de wijsheid niet in pacht.

De positie van de mengvijs heeft grotedeels enkel effect op de idle response en opbouw van de powerband in de lage toeren. Het mengsel an sich wordt slecht beperkt beïnvloed, wél het pre-compressie vacuum.

Indraaien is verarmen, uitdraaien is verrijken.

2 uren geleden, Adrian zei:

… de bougie er zeer ok uitziet, afblijven dus...

 

Exact. Bij standaard setups is in 99,9999% van de gevallen is 1,5 toeren (2,5 bij recentere carbs) heulemaal perfect. Geen enkele reden om de bougie kleur of warmtegraad in vraag te stellen of aan te passen.

  • Like 2
Link naar reactie

Dankjewel Frederik en Adrian. Voor mij een hele geruststelling en blij dat ik alweer wat heb bijgeleerd. 
Want hoe dan ook, wanneer je kiest om met een oudere 2takt rond te rijden is technische kennis van je machine geen overbodige luxe. 
mvg Arno 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...