Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vraag ivm snelheidsbegrenzing Vespa gts300 hpe


Wannes666

Aanbevolen berichten

Dag,

Heb vandaag mijn vespa eens kunnen testen op zijn topsnelheid. Dit kwam op de teller op 130km/h wat ik vermoed dat in het echt op een 120 komt.

 

Maar wat ik raar vond als ik even zo bleef rijden viel plots alle kracht weg. Als ik het gas dicht deed en terug open geen probleem.

Nu is mijn vraag hebben anderen dit ook?

Alvast bedankt

 

 

Link naar reactie

Je hebt waarschijnlijk de toeren begrenzer aangetikt. Dit is bij dit type ECU’s nog al een agressieve manier van ingrijpen. De modellen van 2010-2013 hadden hier soms ook last van. De vario loopt makkelijk naar de begrenzer en een heuvel af, slipstream of dikke meewind kan je de begrenzer induwen. Vind het persoonlijk nogal gevaarlijk dat deze zo agressief ingrijpt zeker als je aan het inhalen bent en de een auto achter je bumper kleef, dan heb je echt een probleem als de begrenzer er in slaat. Er is niets aan te doen behalve er rekening mee houden, een varioring (0,5mm) plaatsen of een andere vario plaatsen bijvoorbeeld de BGM als je deze topsnelheid echt nodig hebt.

Heb zelf een BGM en moet zeggen dat dit heel anders rijdt omdat deze meer toeren onderin maakt en juist minder als je snelweg rijdt. Verbruik is daarom redelijk gelijk, het geeft je wel een grotere grijns bij het wegrijden. Nadeel van de BGM is dat het echt een bandenvreter wordt als je alle potentie uit de vario haalt, zeker met de City Grips (zachte compound).

BGM: BGM_PRO_vs_STANDARD_PIAGGIO_c1.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

Bedankt voor de tip.

Zal er zeker eens over nadenken en info over opzoeken.

Maar heb jij buiten de vario nog aanpassingen gedaan?

Want hoor veel over die kubler abs ringen dat die ook zou helpen.

En van dat inhalen was ook de reden dat ik het eens vraagde.

Nogmaals bedankt.

Link naar reactie

Heb verder niks anders aangepast, alles verder standaard behalve een Akrapovic en dus de BGM vario. Hou gewoon van dat koppel onderin zeker omdat ik veel stadsverkeer rijd.

Die Kubler ABS ring is inderdaad ook een optie, je maakt de km teller nauwkeuriger waardoor je minder snel de begrenzer aan tikt. Wel even je abs opnieuw kalibreren en dan zou het goed moeten zijn.
Piaggio heeft hier bezuinigd, de generatie voor de HPE hadden een “engine speed sensor” op het blok en nu tappen ze de begrenzer af van een snelheidsmeter welke 8% afwijkt.

Link naar reactie
2 uren geleden, Pilaf zei:

Heb verder niks anders aangepast, alles verder standaard behalve een Akrapovic en dus de BGM vario. Hou gewoon van dat koppel onderin zeker omdat ik veel stadsverkeer rijd.

Die Kubler ABS ring is inderdaad ook een optie, je maakt de km teller nauwkeuriger waardoor je minder snel de begrenzer aan tikt. Wel even je abs opnieuw kalibreren en dan zou het goed moeten zijn.
Piaggio heeft hier bezuinigd, de generatie voor de HPE hadden een “engine speed sensor” op het blok en nu tappen ze de begrenzer af van een snelheidsmeter welke 8% afwijkt.

Bedankt ga denk ik beginnen met de kubler abs ring. Ligt de kostprijs een pak lager van. Als dit geen oplossing is ga ik kijken voor de vario.

Bedankt voor de hulp.

Link naar reactie
  • 11 maanden later...
Op 7/10/2022 om 15:47, Pilaf zei:

Je hebt waarschijnlijk de toeren begrenzer aangetikt. Dit is bij dit type ECU’s nog al een agressieve manier van ingrijpen. De modellen van 2010-2013 hadden hier soms ook last van. De vario loopt makkelijk naar de begrenzer en een heuvel af, slipstream of dikke meewind kan je de begrenzer induwen. Vind het persoonlijk nogal gevaarlijk dat deze zo agressief ingrijpt zeker als je aan het inhalen bent en de een auto achter je bumper kleef, dan heb je echt een probleem als de begrenzer er in slaat. Er is niets aan te doen behalve er rekening mee houden, een varioring (0,5mm) plaatsen of een andere vario plaatsen bijvoorbeeld de BGM als je deze topsnelheid echt nodig hebt.

Heb zelf een BGM en moet zeggen dat dit heel anders rijdt omdat deze meer toeren onderin maakt en juist minder als je snelweg rijdt. Verbruik is daarom redelijk gelijk, het geeft je wel een grotere grijns bij het wegrijden. Nadeel van de BGM is dat het echt een bandenvreter wordt als je alle potentie uit de vario haalt, zeker met de City Grips (zachte compound).

BGM: BGM_PRO_vs_STANDARD_PIAGGIO_c1.jpg

Hi @Pilaf, werkt dit ook bij een gtv300 uit 2018, Euro4?

Link naar reactie
10 uren geleden, Erikje zei:

Hi @Pilaf, werkt dit ook bij een gtv300 uit 2018, Euro4?

Bij een standaard setup is de kans klein maar zoals in de vraag hierboven kan bij een sterke slipstream of heuvel af dit bij elke ECU aangestuurde motor gebeuren, dus ook bij jou. Het is gewoon een veiligheid welke is ingebouwd om de motor binnen het ontwerp gebied te houden.

Link naar reactie
10 uren geleden, Pilaf zei:

Bij een standaard setup is de kans klein maar zoals in de vraag hierboven kan bij een sterke slipstream of heuvel af dit bij elke ECU aangestuurde motor gebeuren, dus ook bij jou. Het is gewoon een veiligheid welke is ingebouwd om de motor binnen het ontwerp gebied te houden.

Helder, is de BGM varioset dan wel een relatief makkelijke oplossing om de Vespa een hogere topsnelheid te geven?

Link naar reactie

De grafiek zegt van wel en je kan de vario monteren zonder ring. Door de kortere snaar slaat de snaar ook niet tegen het carter aan. Kom eerlijk gezegd nooit op de topsnelheid dus kan daar weinig nuttigs op zeggen. Tot 100km/h is het wel een andere Vespa. Rammelt net zoveel als de originele maar trekt wel beter door, gewoon een snelle Vespa die zich prima vermaakt naast de snelweg. Bij het winter onderhoud zal ik eens kijken hoe de vario/snaar eruit ziet na 5k misbruik. 

  • Like 1
  • Haha 2
Link naar reactie

B

2 uren geleden, Pilaf zei:

De grafiek zegt van wel en je kan de vario monteren zonder ring. Door de kortere snaar slaat de snaar ook niet tegen het carter aan. Kom eerlijk gezegd nooit op de topsnelheid dus kan daar weinig nuttigs op zeggen. Tot 100km/h is het wel een andere Vespa. Rammelt net zoveel als de originele maar trekt wel beter door, gewoon een snelle Vespa die zich prima vermaakt naast de snelweg. Bij het winter onderhoud zal ik eens kijken hoe de vario/snaar eruit ziet na 5k misbruik. 

Ben benieuwd tzt, goede optie lijkt zo.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...