Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa dr 177 voetpakking


Niels_1977

Aanbevolen berichten

Ik ben sinds lange tijd, gestart met de revisie van een PX 150 blok.

Het motorblok heb ik al eens onder handen gehad, maar niet naar tevredenheid, dus aantal zaken alsnog vervangen en vernieuwd.

De cilinder set is echter prima dus wordt hergebruikt, maar ik zit met het volgende probleem; valse lucht.

De standaard pakking vd set is van aluminium, maar als ik een leakdown test doe, is er bij de voet vd cilinder een duidelijk luchtlek.

Ik heb verschillende typen alu pakkingen gebruikt, maar het probleem blijft.

Laatste idee was een papieren pakking, die heb ik gemaakt en nu geen luchtlek meer, maar ik vroeg me af of een papieren pakking niet kapot gaat. (door de positieve en negatieve luchtdruk tpv krukas)

Enige verdchil tussen alu en papier is de dikte, alu is 0,2mm, papier 0,4mm dus dat zou voor problemen kunnen zorgen.

Het gebruikte papier kan tot 250 graden aan, dus dat moet goedkomen.

 

Laatste idee zou zijn, de standaard pakking in combi met siliconenkit.

(sidenote; bizar dat zoiets simpels als de voetpakking, de hele cilinderset onderuit haalt)

 

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Ik zie bij andere cilinder sets ook regelmatig het gebruik van papieren voetpakking.

 

De gebruikte pakking;

 

819CE925-0364-414C-A153-3434C7033C36.jpeg
 

 

Leakdown test opstelling;

 

 

69DE6CE7-EC5C-4AFD-AD38-407672E49FD0.jpeg

D3BB14E3-3ABA-407A-9B33-FE80EB21C9A0.jpeg

8DF710DD-21AC-42EB-899F-72401AAA7879.jpeg

78AAA4E5-9916-4C24-BA6F-30A64B58C5A5.jpeg

DC1195A9-DCEF-4CC0-A4C8-40D071458C9C.jpeg

B8914A42-DA71-4675-A922-2CD157BD4E1F.jpeg

aangepast door Niels_1977
Link naar reactie

Een papieren dichting kan de speling tussen twee vlakken iets beter opnemen omdat het flexibeler is dan aluminium, in combinatie met een dichtingspasta kunnen er nog grotere spelingen worden overbrugd. Het gebruik van een papieren dichting aan weerszijden van de aluminium dichting/spacer kan dus ook helpen.

Er bestaan speciale dichtingspasta's voor cilinderkoppakingen, bij de montage van de cilinderkoppen van wagens gebruikte ik die vroeger omdat het dichtingsoppervlak veel groter is maar bij de kleinere oppervlakte van dit soort motoren heb ik deze nog niet nodig gehad. 

Persoonlijk ben ik geen voorstander van het gebruik van siliconenpasta's, het teveel aan silicone dat wordt weggeduwd bij de montage van twee vlakken kan intern je motor zorgen voor de blokkage van een oliekanaal met alle gevolgen vandien, wees dus zuinig indien je het toch zou toepassen. 

Omdat de pakking niet rechtsreeks in contact komt met de verbandingskamer denk ik niet dat het doorblazen van een papieren voetpakking een probleem vormt, enkel bij de cilinderkop zal je een specifieke dichting moeten gebruiken indien dat aan de orde zou zijn.

Blijft het lek bestaan of komt het probleem terug dan denk ik dat je best de vlakheid van je cilinder of blok eens goed nakijkt; de cilinderstuds verwijderen en Pruisisch blauw aanbrengen op één van de twee onderdelen, door de cilinder in de juiste positie op het blok te plaatsen en een centimetertje van links naar rechts te draaien zal je kunnen zien waar er geen contact is tussen beiden.

grts, J.

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...