Niels_1977 Posted September 16, 2022 Share Posted September 16, 2022 (edited) Ik ben sinds lange tijd, gestart met de revisie van een PX 150 blok. Het motorblok heb ik al eens onder handen gehad, maar niet naar tevredenheid, dus aantal zaken alsnog vervangen en vernieuwd. De cilinder set is echter prima dus wordt hergebruikt, maar ik zit met het volgende probleem; valse lucht. De standaard pakking vd set is van aluminium, maar als ik een leakdown test doe, is er bij de voet vd cilinder een duidelijk luchtlek. Ik heb verschillende typen alu pakkingen gebruikt, maar het probleem blijft. Laatste idee was een papieren pakking, die heb ik gemaakt en nu geen luchtlek meer, maar ik vroeg me af of een papieren pakking niet kapot gaat. (door de positieve en negatieve luchtdruk tpv krukas) Enige verdchil tussen alu en papier is de dikte, alu is 0,2mm, papier 0,4mm dus dat zou voor problemen kunnen zorgen. Het gebruikte papier kan tot 250 graden aan, dus dat moet goedkomen. Laatste idee zou zijn, de standaard pakking in combi met siliconenkit. (sidenote; bizar dat zoiets simpels als de voetpakking, de hele cilinderset onderuit haalt) Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Ik zie bij andere cilinder sets ook regelmatig het gebruik van papieren voetpakking. De gebruikte pakking; Leakdown test opstelling; Edited September 16, 2022 by Niels_1977 Link to comment
Triumph Posted September 18, 2022 Share Posted September 18, 2022 Een papieren dichting kan de speling tussen twee vlakken iets beter opnemen omdat het flexibeler is dan aluminium, in combinatie met een dichtingspasta kunnen er nog grotere spelingen worden overbrugd. Het gebruik van een papieren dichting aan weerszijden van de aluminium dichting/spacer kan dus ook helpen. Er bestaan speciale dichtingspasta's voor cilinderkoppakingen, bij de montage van de cilinderkoppen van wagens gebruikte ik die vroeger omdat het dichtingsoppervlak veel groter is maar bij de kleinere oppervlakte van dit soort motoren heb ik deze nog niet nodig gehad. Persoonlijk ben ik geen voorstander van het gebruik van siliconenpasta's, het teveel aan silicone dat wordt weggeduwd bij de montage van twee vlakken kan intern je motor zorgen voor de blokkage van een oliekanaal met alle gevolgen vandien, wees dus zuinig indien je het toch zou toepassen. Omdat de pakking niet rechtsreeks in contact komt met de verbandingskamer denk ik niet dat het doorblazen van een papieren voetpakking een probleem vormt, enkel bij de cilinderkop zal je een specifieke dichting moeten gebruiken indien dat aan de orde zou zijn. Blijft het lek bestaan of komt het probleem terug dan denk ik dat je best de vlakheid van je cilinder of blok eens goed nakijkt; de cilinderstuds verwijderen en Pruisisch blauw aanbrengen op één van de twee onderdelen, door de cilinder in de juiste positie op het blok te plaatsen en een centimetertje van links naar rechts te draaien zal je kunnen zien waar er geen contact is tussen beiden. grts, J. 1 Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now