Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Motor 125cc wil niet meer starten


TVM

Aanbevolen berichten

beste vespisten,

ik heb een vespa smallframe V5A1T ( volgens scooterhelpl van 1963) die niet meer wil starten

even wat vragen of er dingen zijn die nog kan proberen ... 

Wat ik al gedaan heb

blok van onder chassis gehaald

volledig carbu gekuist ( nacht in wasbenzine + uitgeblazen)

alle dichtingen  carbu vernieuwd + nieuwe vlotter + naald

nieuwe vilten ring gestoken tussen carbu en spruitstuk 

andere bougie gestoken ( deze vonkt ) 

bobine uitgemeten  ( 475 op groen + 96 ohm op rood )

maar nog wil motor niet aanslaan. 

als ik remreiniger in inlaatgat lucht spuit, slaat hij aan voor +/- 10 seconden

nu is de vraag :  hoe belangrijk is het ontstekingstijdstip ? ( heb al eens gekeken om dit bij te stellen, maar lijkt mij niet gemakkelijk)

zijn er nog andere zaken die ik kan proberen alvorens het carterblok open te gooien ? 

alvast bedankt voor nuttige raad 

Link naar reactie

als de scooter wel loopt op remreiniger... waarom dan niet op benzine? Misschien omdat de benzine de carburateur niet haalt? knik in de slang of net te lange slang? Dat was mijn probleem met de primavera namelijk... 

Link naar reactie
11 uren geleden, TVM zei:

nu is de vraag :  hoe belangrijk is het ontstekingstijdstip ? ( heb al eens gekeken om dit bij te stellen, maar lijkt mij niet gemakkelijk)

Alles (alles!) begint bij de ontsteking. Remreiniger is véél ontvlambaarder dan benzine en vergt minder compressie. Het ene garandeert het andere niet.

V5A1T uit 1963 zou een héél vroege 50cc zijn. Check even het motorserienummer. De allereerste reeks had een smallere cilindermond en is (behalve wanneer de carter uitgekotterd werd) niet ombouwbaar naar 125cc. Vanaf V5A1T 92880 kan het wel.  

 

11 uren geleden, TVM zei:

zijn er nog andere zaken die ik kan proberen alvorens het carterblok open te gooien ? 

De vuilbakken buiten zetten? Uw pelouse kortwieken? Alvast de pattatjes schillen? :)

  • Haha 1
Link naar reactie
6 hours ago, Adrian said:

Als je probeert te starten , is je bougie daarna nat ? 

Loopt er vlot benzine uit de benzinedarm ? 

Gr

blokje is gemonteerd op statief.

benzine is duidelijk zichtbaar in de darm, en bij afkoppeling loopt er voldoende benzine door ...

4 hours ago, Frederik9111 said:

Alles (alles!) begint bij de ontsteking. Remreiniger is véél ontvlambaarder dan benzine en vergt minder compressie. Het ene garandeert het andere niet.

V5A1T uit 1963 zou een héél vroege 50cc zijn. Check even het motorserienummer. De allereerste reeks had een smallere cilindermond en is (behalve wanneer de carter uitgekotterd werd) niet ombouwbaar naar 125cc. Vanaf V5A1T 92880 kan het wel.  

 

De vuilbakken buiten zetten? Uw pelouse kortwieken? Alvast de pattatjes schillen? :)

Het frame is V5A1T  253607 ( hiervan zegt scooterhelp.com  1963 50N)

de motor is V5A2M 6345  ( hiervan zegt scooterhelp " geen match gevonden)

grtjs

Link naar reactie

V5A2M 6345 is een Vespa Special blokje van 1970; oorspronkelijk een 6V 50cc 3versnellingsbak motortje.

Als er een 125cc op zit is/zou de motor dus al (flink) onderhanden genomen (zijn). Een ombouw naar 125cc vergt een langere slag krukas, grotere cilinder, aangepaste vertanding,... Als je verder niks van de motorgeschiedenis kent, is een interne inspectie wellicht aan te raden. Nu het toch van onder het frame is... 

 

 

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie
8 hours ago, pdvd said:

excuses allen , ik zie dat ik foutjes heb getikt.... dit zijn de serials

frame V5A1T 6345 

image.png.035dfa1293128e1bff61a6edaff4d7af.png

 

en blok V5A2M 256707 

image.png.8f39f1127e97d95bfbcc842a7e437a33.png

6 hours ago, nero said:

Voor je de boel opensmijt, controleer eerst de vonk van de bougie. Gaat die mooi tussen beiden elektrodes? Hoeveel is de afstand tussen beide elektrodes, soms is die vanuit het fabriek te groot (ideaal is 0.6- 0.65mm). 

Groetjes, nero. 

thx ,

vonken doet ze mooi, maar ik check eerst even de afstand en stel bij indien nodig.

grtn

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Als je hem open gooit, kijk ook eens naar het loopvlak, staat van je zuiger en zuigerveren. als deze erg beschadigd zijn, loopt het blok ook niet. Maar wel op remmenreiniger

aangepast door Daan
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...