Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vbb1 curry


Triumph

Aanbevolen berichten

Een kennis heeft zich onlangs een VBB1 van '62 aangeschaft, gekocht vanuit het hart, op eigen houtje en zonder enige kennis van zaken. Eens thuis bleek de Vespa niet in neutraal te krijgen. Of ik eens kon komen kijken...

Alle uiterlijke kenmerken van een curry zijn aanwezig (behalve de gele pootjes) en technish schort er ook het één en ander maar godzijdank lijkt het plaatwerk uit één Vespa te bestaan.

De eigenaar het minder goede nieuws verteld en na enig overleg besloten dat de scoot tot op de laatste vijs gedemonteerd en nagekeken wordt om ongelukken of pech te voorkomen.

Ik heb echter één specifieke vraag; de wielen zijn omgezet naar 10" waardoor de speling tussen voorband en spatbord merkelijk minder is dan bij de 8" wieltjes of bij een Vespa met standaard 10". Ik denk niet dat ik op dit forum daar al opmerkingen over heb gelezen maar op het GSF bijvoorbeeld merken ze op dat het voorwiel het spatbord zou kunnen raken bij hard remmen of wanneer men door een diepe put zou rijden met alle gevolgen vandien. 

Terug omzetten naar 8" is een mogelijkheid maar de eigenaar zou liever de 10" behouden, kan de voorvork zo blijven of moet er een andere in?

Grts, J

Link naar reactie
12 uren geleden, Triumph zei:

maar de eigenaar zou liever de 10" behouden, kan de voorvork zo blijven of moet er een andere in?

Als je wil dat ook het stuurslot functioneert, heb je een VGLA of VGLB vork nodig.

Link naar reactie
21 uren geleden, Frederik9111 zei:

Als je wil dat ook het stuurslot functioneert, heb je een VGLA of VGLB vork nodig.

Ik denk dat de originele vork er nog inzit, het stuurslot kan ik (nog) niet controleren vanwege het ontbreken van de sleutels.

Gisteren de Vespa zo hard als ik kon ingedrukt vooraan en het lijkt me straf dat de band het spatbord zou kunnen raken maar het is natuurlijk nooit dezelfde kracht als volbeladen tegen max snelheid in een put rijden...

grts, J

Link naar reactie
  • 2 weken later...

"maar godzijdank lijkt het plaatwerk uit één Vespa te bestaan. "

 

Als het een echte curry is.... Carrosserie daar zijn ze meestal wel goed in , je ziet er inderdaad niks van :)

vooral niet laten zandstralen!

Als eigenaar er gelukkig mee is , is het goed dat er weer een Vespa op de baan is 

 

gr

 

Link naar reactie

VBB1 is zelden langs het Oosten gepasseerd. VBB2 zo goed als altijd.

Een paar fotootjes kunnen verhelderen.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Dit is de ruimte die er rest tussen het voorwiel en het spatbord, zoals reeds gezegd krijg ik de twee niet tegen elkaar geduwd, ik ga er voorlopig van uit dat dit geen probleem gaat geven, we zien wel tijdens een goede testrit.

 image.jpeg.fc79aa0d3c7bbb690230f3a298726f16.jpeg

Het chassis en carrosserie ben ik volledig afgegaan met een zwakke magneet en die bleef overal netjes plakken dus veel plamuur zit er niet op. De binnenkant van de tunnel bekeken en buiten wat vliegroest is die in perfecte staat, dus ook daar geen problemen. 

Maar toch zijn er hier en daar wat rare zaken op te merken. Zo is de steun tussen de kas en het binnenspatbord weggebrand, na heel lang speuren lijkt het binnenspatbord te zijn vervangen ooit. Maar 100% zeker ben ik er niet van want het laswerk is niet van origineel te onderscheiden, enkel waar het spatbord aansluit aan de vloerplaat meen ik dat men de lasnaad heeft afgewerkt met plamuur maar heel miniem want ook daar bleef de magneet plakken.

image.jpeg.b6ba10cf9902a9d611f0415d59bd2177.jpeg

De bedoeling is dat hier terug een versteving wordt ingelast om te voorkomen dat de schokdemper enkel zijn last op het binnenspatbord zou overbrengen.

De schokdemper is ook een verhaal apart; bij het opkrikken van de Vespa viel de motor er gewoonweg onderuit, reden:

image.jpeg.244f9fd129468c34e035fadd3529b83e.jpeg

Het rubber dat hier hoort te zitten was wel vastgeschroefd in de wielkast maar de demper zat er gewoon los in met deze pinnetjes (die ook nog eens los zaten in het metalen plaatje)

De motor is toe aan een totale revisie; het blok is in zijn geheel gezandstraald geweest wat maakt dat alle bouten en moeren knarsen van het zand wanneer men ze losdraaid maar ook in de motor is er zand aanwezig.

De kickstartas en tandwiel zijn onherstelbaar beschadigd, een totaal versleten tussenas is hiervan de oorzaak.

Aan de koppeling is ook geknoeid en het bronzen duwpennetje was opgevuld met ijzeren stripjes om het teveel aan speling op te vangen, één zo een stripje lag gewoon in het koppelingsdeksel klaar om zich tussen de tandwielen te nestelen.

Krukas versleten, zuiger gebarsten, enzoverder.  

Grts, J.

  • Wow 2
Link naar reactie
On 9/11/2022 at 9:44 AM, Niels_1977 said:

Wat fotos van het project zouden handig zijn?!

Wat complete foto's van je scooter?

De foto's die je nu hebt laten zien beloven niet veel goeds...

Overzichts foto's?

Of is dit een top-secret project? 😅

Ennuh wbt je motorblok, als ze al dat soort "oplossingen" hebben geprobeerd:

bespaar  jezelf veel geld en frustratie en koop een nieuw of goed tweedehands px blok.

Of....ditch dit project en begin overnieuw, dit soort details duiden op curry vh slechtste soort.

aangepast door Niels_1977
Link naar reactie

Het kan vervelend zijn als je foute, maar goed bedoelde, aankoop op het forum staat, vandaar dat ik geen algemene foto's post, gewoon om deze persoon zijn privacy te respecteren.

Toch wil ik de problemen in beeld brengen en als ik hiermee al één persoon van een foute aankoop kan behoeden is mijn doel al bereikt.

In dit geval heeft de eigenaar van deze Vespa nog het geluk dat er voor wat betreft de body zo goed als geen kosten aan zijn verbonden. Had dit niet het geval geweest dan was het wellicht beter geweest door de zure appel heen te bijten en het project te dumpen.

Het is een curry, zoveel is duidelijk, Vietnamese bandjes, Indonesische koplamp, bling-bling in overvloed maar de kas is goed...

Technisch zijn er veel nieuwe zaken gemonteerd maar is het snel-snel en foutief in elkaar gezet, vandaar de afspraak om de Vespa volledig te strippen en rustig opnieuw te monteren met de juiste onderdelen.

De revisie van de motor is bijna klaar, het merendeel van de gemaakte kosten heb je ook wanneer je een tweedehandsblokje koopt, tenminste al je zeker wil zijn van wat er onder je kont steekt. 

Bij de aankoop van een tweedehandse Vespa is het altijd afwachten wat je hebt aangekocht, de motor kan goed zijn de eerste kilometers om dan toch plots de geest geven.

Deze klant kan binnenkort op zijn twee oren slapen, de Vespa zal op alle gebied tip-top in orde en vooral veilig zijn. Het zal een goeie cent gekost hebben maar zeker niet meer dan wanneer je een "tip-top" gerestaureerd exemplaar koopt waarbij je nog steeds het raden hebt naar wat er eigenlijk is uitgevoerd.  

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...