Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aankoop px 125cc uit 1978


Mivar

Aanbevolen berichten

8 uren geleden, Mivar zei:

Borgring van de nevenas kwijtgespeeld, dus het blokje nog altijd niet gesloten, โ€ฆ

ย 

ย 

Kan geen kwaad. Kan je ook vastzetten na het sluiten van de carter.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ja. Best mรฉt remtrommel, anders kan de carterolie via het hoofdaslager ontsnappen bij het verplaatsen of schuin houden van de motor.

Link naar reactie
6 uren geleden, Mivar zei:

Kan ik op de steun olie vullen en (als afgewerkt en voetplaat vastgeschroefd) starten?

Niet vergeten om u oliepeil te controleren als de motor in het frame zit.ย 

aangepast door Wilby
Link naar reactie

Neen, onder de vespa staat de motor meer gekanteld.ย 

Zorg er nu voor dat er wat olie in het carter zit maar niet teveel.ย  Als je de motor maar even laat draaien kan te weinig olie geen kwaad.ย 

Als je de motor onder het frame plaatst wel goed het oliepeil controleren.ย 

Groetjes, nero.ย 

Link naar reactie

De laatste loodjes. Blijkbaar had ik de verkeerde kabelset gekocht dus die kan ik een tweede keer vervangen (ze waren bijna allemaal te kort). Eergisteren is ruitje gesprongen van de km teller reparatieset. Iemand tips of tools om de dekring op de teller pot te spannen?

Uiteindelijk zal ik het meeste werk wel minstens twee keer hebben gedaan ๐Ÿ˜…

Ik moet ook de olie nog verversen na de proefstart. Wat is de beste manier om er zeker van te zijn dat de Vespa perfect recht staat? Ik heb een waterpas, maar wat kan ik als referentie gebruiken? De treeplank? Of de benzinetank?

Hoe dan ook, ze begint weer op een Vespa te lijken ๐Ÿ˜

IMG_20230627_212208.thumb.jpg.5764defbb50540f4b947de71ecbed2ed.jpg

  • Like 2
Link naar reactie

Zoals de Vespa op zijn staander staat op een โ€œwaterpasโ€ vloer van mijn atelier, en met opgepompte banden๐Ÿ˜‰, doe ik zoveel olie in het vul/peil-gat tot er terug wat uitloopt. Ongeveer is dat 250cc als ik me niet vergis. Mij lijkt dat de logische manier om de versnellingsbak te vullen en of te controleren of er nog genoeg in zit zoals ik deed toen ik een klein lekje had.ย 
Om te vullen heb ik een oliebarret van 250 cl en die spuit ik er helemaal in leeg.ย 
mvg Arnoย 

aangepast door Arnovt
  • Like 1
Link naar reactie
1 uur terug, Arnovt zei:

Zoals de Vespa op zijn staander staat op een โ€œwaterpasโ€ vloer van mijn atelier, en met opgepompte banden๐Ÿ˜‰,...

Dus jij laat m op de standaard staan? Ik dacht dat beide banden op de grond moeten staan om correct bij te vullen.. (of wel op de standaard maar dan met eenzelfde blokje onder beide banden)

Link naar reactie

Gewoon op de standaard op een (sort-of) horizontale ondergrond. Komt niet op een paar cc aan.

  • Like 3
Link naar reactie

Dat moet wel lukken! ๐Ÿ˜ Dit weekend ga ik de kabels opnieuw vervangen (dit keer de goeie) en het oude display van de kmteller oppoetsen en die monteren met de nieuwe ring van de reparatiekit. Ga t later nog eens doen met een nieuwe kit, maar dan kan ik het stuur alvast afmonteren. Hopelijk een toertje doen ๐Ÿคž

Link naar reactie

Eerste test-toertje is een feit! ๐Ÿ’ช๐Ÿ˜Ž

Ze rijdt lekker, enkele een vreemd sissend/trillend geluid bij gekoppeld rijden. Hier een filmpje bij koppeling/ontkoppeling :

ย 

Iemand een idee wat dat kan zijn en hoe ik t kan verhelpen? Grazie mille

ย 

Link naar reactie
45 minuten geleden, Mivar zei:

Eerste test-toertje is een feit! ๐Ÿ’ช๐Ÿ˜Ž

Ze rijdt lekker, enkele een vreemd sissend/trillend geluid bij gekoppeld rijden. Hier een filmpje bij koppeling/ontkoppeling :

heb je wat speling in je kabel vooraleer de koppeling pakt ?ย 

ย 

Iemand een idee wat dat kan zijn en hoe ik t kan verhelpen? Grazie mille

aangepast door Spaniard
Link naar reactie
6 minuten geleden, Spaniard zei:
51 minuten geleden, Mivar zei:

Eerste test-toertje is een feit! ๐Ÿ’ช๐Ÿ˜Ž

Ze rijdt lekker, enkele een vreemd sissend/trillend geluid bij gekoppeld rijden. Hier een filmpje bij koppeling/ontkoppeling :

ย 

ย 

Nee gaat soepel. Heb ook al geprobeerd te spannen als te ontspannen, maar blijft hetzelfde. Zonder koppeling aangesloten liep de motor prima stationair overigens. Soit, zal t morgen nog eens testen..

Link naar reactie
14 uren geleden, nero zei:

Mogeijk de naaldlagers in de koppeling die lawaai maken bij het ontkoppelen, niets ernstig. Als het stoort kan je deze vervangen.ย 

Groetjes, nero.ย 

Puree, ze zijn net nieuw ๐Ÿ˜…

Link naar reactie

Heb er 2 die ook het zelfde geluid hebben,ย  hoort erbij denk ik !ย 

'K rij er jaren mee rond ! Sinds de revisie.ย  Heb er geen last van bij schakelen of ontkoppelen.ย 

Link naar reactie

Naaldlagers in de koppeling? Bij PX zit daar toch een volle koperen sleepbus? Of bedoel je de naaldjes in kerstboom?ย 

Link naar reactie
1 uur terug, Gio zei:

Heb er 2 die ook het zelfde geluid hebben,ย  hoort erbij denk ik !ย 

'K rij er jaren mee rond ! Sinds de revisie.ย  Heb er geen last van bij schakelen of ontkoppelen.ย 

Ai, dat is nou net niet wat ik wilde horen ๐Ÿ˜– Ik heb al een Pk50 die klinkt als een hyperventilerende kalkoen, en nu de P125x die sist als een ratelslang ๐Ÿ˜… Erg benieuwd welk 'normaal' dierengeluid m'n volgende Vespa gaat maken. Ik hoop op een trompetterende Faro Basso ๐Ÿ˜‰

  • Haha 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...