Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aankoop px 125cc uit 1978


Mivar

Aanbevolen berichten

5 hours ago, Frederik9111 said:

FA Italia andere repro's zijn idd een stukje dunner. Maar tussen nieuwe Piaggio's en exemplaren van de jaren 80 zie ik niet veel verschil hoor.  

En de lak van repros zoals fa en bgm is bagger;

die kan je alsnog poedercoaten, plus de studs/schroefdraad om de bouten mee vast te zetten is vaak van waaibomenstaal.

Beter de originele Piaggio velgen te refurbishen, zoals ze bv bij de Vespa fabriek doen.

Link naar reactie
1 uur terug, Niels_1977 zei:

Beter de originele Piaggio velgen te refurbishen, zoals ze bv bij de Vespa fabriek doen.

Er moet toch wel iets dichter bij Brussel zijn dan de Vespa fabriek? 🤔
En is er geen goeie DYI optie, zoals bijvoorbeeld de 2K lak van Crop?

Ik merk wel dat ik precies wat discussie heb losgemaakt 😆 Tof gasten, bedankt voor de adviezen!

Morgen op de PK50 van Bxl naar Antwerpen voor de Giro d'Anversa op zondag 💪

Link naar reactie

De krukas zit er zo goed als in, op 1 à 2 tiende mm na:

IMG_20230521_165343.thumb.jpg.2fc651b5a92327bc8a79866cf39cefc4.jpg

Hoe belangrijk is t dat ie er 'à fleur' inzit? Ik ben bang dat ik de schroefdraad ga kapotmaken of de as kromtrek als ik nog n poging doe...

Link naar reactie

Jaaiks… 

Ik ga’t nog 1 keer zeggen: steek een nieuwe krukas. Een nieuwe dus. Niet deze. Nie doen. 

IMG_1624.jpeg

Link naar reactie

Tja, dure les, wijze les. Alle vermogen van de motor passeert via dat stukje draad.

Link naar reactie
Zojuist, Frederik9111 zei:

Tja, dure les, wijze les. Alle vermogen van de motor passeert via dat stukje draad.

😖

Had ik toch maar eerst die ouwe erin gestoken.. 😅

Link naar reactie

Ja, wordt best n duur grapje, maar alles voor de goeie zaak hé 😉

Nieuwe krukas wordt besteld. Meteen ook (opnieuw) de lagers vervangen? De binnenring vliegwiel zijde zal ik sowieso moeten vervangen, maar wat met het lager koppelingszijde? Zou ik die nog kunnen behouden?

Welke tool(s) gebruiken jullie eigenlijk voor het trekken van de krukas?

Vond dit wel een instructief filmpje, maar waar vind je zo'n mooi kunststof schijfje?

Link naar reactie

Toch ineens een "advanced" exemplaar besteld? :) Het grote lager kan blijven zitten, de kleine vliegwielkant-naaldlager uiteraard niet. 

Als je alles goed opwarmt (carter met paintstripper/keukenoven) en afkoelt (lagers en krukas 24u. in de diepvries en met freeze spray) is een trekker eigenlijk niet nodig (mits goeie smering); al heb ik deze toolset altijd bij de hand, just in case...).

Zo'n kunststof ding is niet per se nodig. Als je dan toch wat overtuigende tikken moet geven, gebruikt dan gewoon het oud afgeschreven lager tussen hamer en nieuw lager/ 

Link naar reactie

Nee, het zal de 'standaard' Mazzucchelli worden: https://www.scooter-center.com/en/crankshaft-mazzucchelli-standard-rotary-valve-vespa-px125-px150-1620001

Hoezo, welke 'advanced' had jij graag gezien? 🤔

De oude krukas er voorzichtig uittikken dus? Nieuwe binnenring erop, en dan ijskoud en gesmeerd in de verhitte carter tikken?

De tool is zeker een plus, maar toch vrij prijzig (toegegeven, minder duur dan een nieuwe krukas 😅). Daarmee kun je de krukas op zn plaats trekken, plus n aantal andere zaken zoals aandrijfas enzo? Als multitool misschien wel de investering waard dan.. Kun je daar ook de binnenring mee op de krukas draaien?

 

Link naar reactie

Ik heb de nieuwe krukas (ijskoud) gemonteerd met de 'flessentrekker' van Sip, maar weer hetzelfde: op 'n tiende millimeter zit de as moervast. Moet de as echt glas aansluiten op de lager of goed zo?

Heb ook nieuwe silent rubbers gemonteerd. Is dat normaal dat de rubbers mooi aansluiten, maar er nog speling zit tussen de twee assen?

IMG_20230529_111139.thumb.jpg.f58fef6133c1db3dbf5564c911f798ec.jpgIMG_20230529_111142.thumb.jpg.08eaaf6a3913380081732153264bface.jpgIMG_20230529_111202.thumb.jpg.12a23bdd9708760519ef5f0a649f68fa.jpgIMG_20230529_111158.thumb.jpg.55e18d27a415110f2dcb269ebb85a37d.jpgIMG_20230529_111150.thumb.jpg.5393151f928f2aee609bac21567c0622.jpg

Link naar reactie

“Ja” en “kan geen kwaad, die trek ze wel dicht bij het terugplaatsen van de motor”.

  • Like 2
Link naar reactie

Hoe zit t eigenlijk precies met mengsmering? Ik gebruikte voorheen de cheepo 2-takt scooter olie van de Brico, maar ben op aanraden van de lokale Vespa scootershop overgestapt op een goeie semi-synthetische olie. De kerel raadde me aan om die aan 4% te mengen, maar een Vespa fanaat zei me onlangs dat 2 tot 2,5% meer dan voldoende is. Weer anderen zweren bij volledig synthetische olie. Wat is nou wijsheid? Maakt het ook nog verschil tussen een PK50 of een P125X (origineel)?

Link naar reactie

Standaard PX 125 en PK 50 => 2% full synthetic en niks anders.

4% is gevaarlijk veel. Dat krijgt een laagcompressie setup niet opgebrand en kan resulteren in koolstofopbouw en (in extremis) vastlopers.

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...