Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aankoop px 125cc uit 1978


Mivar

Aanbevolen berichten

Op 1/10/2022 om 19:50, Mivar zei:

IMG_20221001_150729.jpg

IMG_20221001_150756.jpg

IMG_20221001_150742.jpg

En ik dacht de enige te zijn met de catalaanse ezel daar zo op het kastje geplakt :)

  • Haha 1
Link naar reactie

Onduidelijke herkomst (en meteen de (moeilijk te vinden) billen te vervangen? 
Is dat die van €1300 of 3000? Voor dat laatste bedrag had ik toch op z'n minst het chassisnummers gecheckt of gevraagd.

 

Link naar reactie
7 uren geleden, Frederik9111 zei:

Onduidelijke herkomst (en meteen de (moeilijk te vinden) billen te vervangen? 
Is dat die van €1300 of 3000? Voor dat laatste bedrag had ik toch op z'n minst het chassisnummers gecheckt of gevraagd.

 

Er moet toch verschil zijn tussen n amateur en n pro hé ;) De billen ga ik voorlopig nog niet vervangen denk ik. Misschien kan ik de ouwe nog n stuk opknappen, maar t geheel van de carrosserie blijft voorlopig 'in zn jus'. 

Link naar reactie

Ik ga eerst t elektrische deel opkuisen en dan de motor reviseren. Nu start ze nog okee, rijdt wel maar niet 100% soepel en schakelwerk voelt goed aan, maar wil t toch gaan aanpakken deze winter. De kilometerteller ligt al volledig uit elkaar, die gaat ook gereviseerd worden. Teller kabel zat er al niet meer in ...

Voor t elektrische deel trouwens al meer waar voor mijn geld gekregen dan verwacht: in tegenstelling tot wat de verkoper zei doen koplamp en achterlicht het.

Ben nu op zoek naar een correct elektrisch schema, maar vind m niet direct. De meest overeenkomstige geeft aan dat t n 6V is, maar er komt vanaf de motor 12V tot de spanningsregelaar (hoort die er origineel op? Ik weet t niet...). Uit de spanningsregelaar komt dan weer iets tussen de 4 en 6v, maar er steken overal 12v lampjes in.  Ik denk dat er een beetje mee 'gebricoleerd' is want ook de groene draad van t contact is bij mij zwart.

Weet iemand wat er origineel voor installatie in zo'n beestje zou moeten zitten? Of heeft iemand n schema voor de p125x 12V mét sleutel en zónder pinkers (als die bestaat?!?)?

Btw: framenummer is VNX1T 12543 ( ja idd, bijna....)

IMG_20221002_142600.jpg

Link naar reactie
1 uur terug, nero zei:

Thx Nero. Ik ben deze zelf ook al tegengekomen. Bij mij zit er echter een sleutelcontact op het stuur en komt er 12v uit de motor. Er zit ook een spanningsregelaar bij t reservewiel, maar dat is volgens mij niet de originele (is er een voor met batterij). 

Link naar reactie

De vraag is of dat allemaal origineel is. Kan t zijn dat ze geconverteerd is naar 12v en dat er een ander stuurdeksel op is gezet? Lijkt me wat vergezocht, maar kan wel natuurlijk

Link naar reactie

Italiaanse P125x-en hebben en een 12v contactpunt stator (linkje) met externe bobijn (zowel mét als zonder accuvoeding)

Die kan je overigens gewoon plug&play vervangen door een 5- of 7-draads elektronische Ducati stator en CDI met behoud van het originele vliegwiel. Scheelt het jaarlijkse afstelwerk, krachtigere ontsteking, zeker bij een hoger RPM.

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
11 uren geleden, Frederik9111 zei:

Italiaanse P125x-en hebben en een 12v contactpunt stator (linkje) met externe bobijn (zowel mét als zonder accuvoeding)

Die kan je overigens gewoon plug&play vervangen door een 5- of 7-draads elektronische Ducati stator en CDI met behoud van het originele vliegwiel. Scheelt het jaarlijkse afstelwerk, krachtigere ontsteking, zeker bij een hoger RPM.

Tof! Waar kun je zo'n Ducati stator bestellen? Vind m niet direct...

Link naar reactie

Alle elektronische statoren en CDI (tot mei 2011) zijn van het Ducati-type, hoor. :) Daarna zit er een Chinese ontstekingCDI en dedicated zwaarder vliegwiel op. 

image.png.7cc2def53946f9acd5f5a7e4614a4624.png

 

Maar aan de blauwe CDI op jouw exemplaar te zien, zit die er al op.

image.png.f6d347447f7b9068e2f65ee3aac3a162.png

Ofwel is de upgrade al gebeurd, of de motor is in de tussentijd gewisseld... Allemaal niet allemaal zo uitzonderlijk met zulke oudjes. 70.000km uit één motor kan, maar dan is die ten minste toch al één keer volledig onder handen genomen.

Heb je het chassis- en motornummer al es opgezocht?

 

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie
28 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Alle elektronische statoren en CDI (tot mei 2011) zijn van het Ducati-type, hoor. :) Daarna zit er een Chinese ontstekingCDI en dedicated zwaarder vliegwiel op. 

image.png.7cc2def53946f9acd5f5a7e4614a4624.png

 

Maar aan de blauwe CDI op jouw exemplaar te zien, zit die er al op.

image.png.f6d347447f7b9068e2f65ee3aac3a162.png

Ofwel is de upgrade al gebeurd, of de motor is in de tussentijd gewisseld... Allemaal niet allemaal zo uitzonderlijk met zulke oudjes. 70.000km uit één motor kan, maar dan is die ten minste toch al één keer volledig onder handen genomen.

Heb je het chassis- en motornummer al es opgezocht?

 

Moet het motornunmer nog eens checken. De stator en CDI die je bedoelt zijn dus van het type die ook op mijn PK50 zitten, in tegenstelling tot wat er op een 50s zitten

Link naar reactie

In de 'speedo' zat een klein ampouleke dat volgens mij 12V 1,4W moet zijn (het puntje is niet leesbaar dus kan ook 14W, maar dat lijkt me sterk). Weet iemand me te zeggen waar je die kunt kopen? Op SIP zijn ze out of stock (LML lampje).

IMG_20221002_145419.thumb.jpg.7974931902799b65c8ae95e986ba5501.jpg

Link naar reactie
Op 4/10/2022 om 20:30, Mivar zei:

Tof! Waar kun je zo'n Ducati stator bestellen? Vind m niet direct...

Gewoon bij Maskes in Rijen halen... Of de Klassieke Vespa fabriek zoals dat daar nu heet... Vlakbij.

  • Haha 1
Link naar reactie
8 uren geleden, pdvd zei:

Gewoon bij Maskes in Rijen halen... Of de Klassieke Vespa fabriek zoals dat daar nu heet... Vlakbij.

Voor jou wel, maar niet echt om de hoek voor een Brusselaar 😅 Neemt niet weg dat ik er al lange tijd eens een kijkje wil gaan nemen. Ik ken Peter nog van heeeeeeel vroeger.

  • Like 1
Link naar reactie

Die van BGM zijn niet foutloos. Al een paar verticaal mogen klasseren wegens vermogenswegval vanaf een bepaalde rpm. Only the real Ducati’s for me!

Maar zoals gezegd: volgens de foto’s zit er al een electronisch ontsteking op.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Heeft er iemand een digitale werkplaats handleiding (pdf) voor de P125X (of iets wat er op van toepassing is, bijvoorbeeld de 'oude' PX125's) ?

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...