Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Lx50 trekt niet meer op na onderhoud


Checkerpig

Aanbevolen berichten

Mijn LX 50 4T uit 2009 (met carburateur) is pas op onderhoud geweest: kleppen, bougies, carb gekuist, varioriem, accu.

Helaas trekt hij nu niet meer op: vooral tussen 25 en 50kmh (teller) gaat hij niet meer vooruit. Ook bergop haalt hij soms maar 35kmh.
Top speed heeft hij 35s voor nodig.

Vóór het onderhoud reed hij gewoon max speed bergop& bergaf enkel begrensd door toerental en varioring…

Garage zegt dat het waarschijnlijk aan de nieuwe varioriem ligt. En dat het zou beteren bij gebruik (inslijten) Ik geloof dit niet…

Iemand een idee wat er aan de hand is?

 

Link naar reactie

Hebben ze ook aan de rollen gezeten en zijn deze vervangen?

De andere verdachte is inderdaad de riem maar die gaat in de tijd jouw probleem niet verbeteren. Een nieuwe riem geeft vaak iets meer topsnelheid maar deze hoeft zich echt niet te zetten in de vario. Je gaat bijna denken dat er een te korte, een te brede of een slechte repro snaar in is gedaan.

Als je dit probleem niet had voor de service dan moet het carterdeksel er weer af te controle en dan mag degene die er aan gesleuteld heeft het oplossen.

Is het trouwens een 4v blok, deze werkt met shims, zelfs blokken gezien van 30k met de originele shims en nog steeds perfecte passing op in en uitlaat klep. Is het een 4v blok dan mogen ze ook nog even uitleggen wat ze gesteld hebben (shims komen overigens altijd op de factuur want die schijfjes zijn niet goedkoop).

  • Like 1
Link naar reactie

Hey Pilaf, bedankt voor je respons!

Ter info:

  • Vespa is een LX50 uit 2009 met 6100km (echte), id: ZAPC38700...
  • het onderhoud is (altijd) gebeurd door een officiële Vespa garage, nu dus ook, maar voor het eerst in een nieuwe daar mijn oude gestopt is
  • motor is C386M - ik denk dat dat een 4 kleppen is
  • shims staan niet op factuur
  • nieuwe variorollen en geleiders staan niet op de factuur

Mijn metingen (na 120km "inrijden"):

  • haalt top speed op gps 48kmh na ~35s; na 10s 25kmh, na 20s 39kmh
  • bergop (4%) rijdt die nu 30-35 kmh op de gps

Er was geen testrit mee gedaan, bij het afhalen van de scooter en na mijn klachten is er een verkoper mee gaan rijden... en die stelde hetzelfde  probleem vast. Hij adviseerde om er een tijdje mee ter rijden. Na 120km teruggegaan, daar werd carterdeksel erafgehaald waarna er niets afwijkends vastgesteld werd, en mij een factuur van 90 euro opgemaakt werd...

 

 

aangepast door Checkerpig
Link naar reactie

Het is inderdaad een 4 klepper met shims. Kleppen zijn dus nagekeken maar dus niet gesteld omdat ze nog goed stonden vandaar geen shims op de factuur. Vind het vreemd dat er wel voor een snaar is gekozen (vervangen op leeftijd) en geen variorollen (worden vervangen op km-ers). Normaal doe ik bij onderhoud beide aangezien de kosten minimaal zijn als het carter toch open ligt. Buiten dat is dit een gevoelige combinatie (rollen/riem) en is dit een mooi moment om de rollen te inspecteren en de vario te reinigen. Tevens controleer ik altijd de poelie van de vario op oneffenheden en groeven (zeker bij het gebruik van een varioring). Bij het plaatsen van een nieuwe riem is het ook altijd handig om de poelie op te ruwen zodat de nieuwe riem zich lekker kan zetten.

Dealers kunnen ook een fout maken en denk nog steeds dat er een verkeerde riem op zit. Facturen daar zijn ze vaak goed in maar oplossen…🥴

Weet niet hoe handig je bent maar als je het carter openmaakt kan je het nummer op de snaar even als de juiste richting (pijl) op de snaar zien staan. Misschien een idee om dit toch te controleren. Rollen zijn met 6k theoretisch nog niet aan vervanging toe maar als er een “vuile” rol tussen zit is de balans weg dus mijn advies, toch controleren en desnoods vervangen. Je hebt daar alleen een simpele vario blokkeer sleutel voor nodig (iets van 10euro) en verder een dopsleutel set. Kan eigelijk niet mis gaan.

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...