Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Piaggio ape ac3


Ronin

Aanbevolen berichten

Hallo, 

Ik ben in het bezit gekomen van een Ape AC3 van 1961. Jawel ene AC3 met suïcide deuren 🥰 

Ik had al een TL4T maar deze kon ik helaas niet laten staan. Ik had er een aantal in het buitenland op het oog maar er zat geregeld bedrog in het spel waardoor mijn zoektocht langer duurde dan verwacht was. Maar eind goed al goed ... uiterst tevreden met mijn aankoop! 

 

1722959668_APEAC3001.thumb.jpg.5e2b363b64d7e1456312f9b6ae3c5f2c.jpg

 

1100046236_APEAC3002.thumb.jpg.c794e0f784d5fc232e0dabb75b963e4b.jpg


De Ape heeft al een revisie achter de rug waardoor ik niet zo heel veel carrosserie werk meer heb. Er zijn nog wat "niet-originele-onderdelen" die ik moet aanpakken maar die zijn helaas niet zo eenvoudig te vinden. Zo zijn de spatborden achter sowieso al aan vervanging toe en ook de spiegels. Het 400 logo moet er ook vanaf enz. Maar dat komt allemaal wel in orde. 

De motor heeft ook zijn revisie achter de rug maar toch start hij heel slecht. De vorige eigenaar beweert dat hij wel ging maar ik heb hem tot op heden nog niet aan de gang gekregen. Misschien weten jullie wel raad? 

Ik heb vonk en benzine maar toch start hij niet. Ik heb de uitlaat en de carburator er al even afgehaald zodat ik kan proberen met remmen reiniger enige emotie te triggeren. maar zelfs daarop reageert de motor niet! 
Ik zou graag de afstelling van de ontsteking (6V) even controleren maar tast daar in het duister. Ik heb wel deze uitleg gevonden maar misschien hebben jullie wel een betere uitleg ergens gevonden? Deze is niet specifiek wideframe maar misschien ook toepasbaar? https://youtu.be/qTQl2oGjYHY

Alvast bedankt voor jullie hulp!

615258093_APEAC3003.thumb.jpg.a47b83db43198e8a32aaaf66606c681a.jpg

  • Like 6
Link naar reactie

Heeft iemand al eens ooit een uitlaat uit elkaar gegooid van die dingen? Of ergens een beeld gezien hoe die in elkaar moeten zitten? Ik had die van mij los gemaakt om het motor probleem op te lossen en toen hoorde ik daar toch wel wat in loszitten. Uiteindelijk bleek het maar gewoon wat roet te zijn. Ik weet nog wel hoe hij in elkaar zat maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit de juiste manier is? Volgens mij heeft iemand er al eens aan gezeten? Dus zo een explosie tekening van de uitlaat zou wel handig zijn. 

Beelden zijn altijd leuk op een forum dus bij deze: 

IMG_2377.thumb.jpg.66facf0c9cdc53607aac4ed12cb17777.jpg

 

IMG_2382.thumb.jpg.8748c5ea9ba75af60c5726519fbc2599.jpg

 

IMG_2379.thumb.jpg.2deb92eaa8eccaa5736a61dacfae3fbb.jpg

 

IMG_2383.thumb.jpg.75c0947c4012d42fe790de8bdb186cf3.jpg

 

  • Like 2
  • Wow 1
Link naar reactie

Er is weer een update: 

We hebben besloten om de cilinder te laten boren en een nieuwe piston er te plaatsen. We zijn van mening dat er teveel speling op zit waardoor de compressie niet boven de 4 bar uitkomt. Denkelijk vastloper wegens te weinig olie. Was blijkbaar in het verleden nog al eens gebeurd bij de vorige eigenaar dus laten we hopen dat het dat is?

Ondertussen heb ik de remmen eens willen bekijken en tijdens het verplaatsen merkte ik op dat 1 wiel heel moeilijk rolde. Ik ben er dan maar aan begonnen. Zonder remmen gaat het nu eenmaal niet goed dus op zoek naar de oorzaak. Ik heb een filmpje van de “Ape Schrauber” erbij genomen en zie onderstaand het resultaat: 

Links - Merk de originele manier om de remblokken vast te zetten op. De naaldlager zat volledig vast! Hierdoor draaide het wiel natuurlijk niet goed. Deze moet vervangen. Ik weet alleen niet hoe ik die daar uit ga krijgen? Helaas heb ik nog geen filmpje gevonden met de uitleg. De olie was ook heel dik en al behoorlijk opgedroogd. Daar ga ik dus ook nog wat tijd in moeten gaan steken. Ook zat er zo goed als geen olie meer op de remleiding. Dus maar goed dat ik het allemaal los heb gemaakt.

IMG_2534.thumb.jpg.e1cd2fa2c7556985f2b9f65a07a8c74a.jpg

IMG_2536.thumb.jpg.d48cfe5ee9ff1edc85710dc211dae5bf.jpg

IMG_2548.thumb.jpg.3f7bfc940a92a1d3625d78000cce50f6.jpg

IMG_2554.thumb.jpg.89105d3c8233995bbe9f37dad796f11c.jpg

Rechts - Deze draaide wel goed dus de lager ga ik laten voor wat het is. Wel ga ik de rem pomp reviseren. Blijkbaar zijn ze niet meer te koop dus moet ik bij meneer kamm rubbers bestellen voor de revisie.  

IMG_2560.thumb.jpg.3318d17d1decdf1f63a89955cad37deb.jpg

IMG_2563.thumb.jpg.be4a8259a13b92e1cba06e854bfc859a.jpg

IMG_2564.thumb.jpg.31d5d48b98f83bbf21ec3d4b54c2eaf5.jpg

IMG_2565.thumb.jpg.4890371a3bc573785150faa810e7d390.jpg

IMG_2570.thumb.jpg.17a89cb66492d4ca811875e0a27f5cc8.jpg

 

Kijk eens wat ik gekregen heb bij een vriend van me! Alle dichtingen voor de kettenkasten. Origineel … 3500 lire  😁

IMG_2573.thumb.jpg.eee0a9f7374b61a182120859283c48bf.jpg

IMG_2572.thumb.jpg.7511b213deb16a13eabd3eb748b82905.jpg


 

  • Like 4
  • Wow 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Weet iemand hoe ik die naald-lager eruit krijg? De rubberen ring heb ik helaas kapot moeten maken dus ook die moet ik ergens nieuw te pakken krijgen? Iemand enig idee waar? Ik kan Jurgen Kamm eens vragen maar zag het niet in zijn prijslijst staan.

Ik kan ook nergens een filmpje vinden of een forum thread met wat foto’s. Iemand dit ergens al eens gezien? Ik heb schrik om zaken kapot te maken waar ik naderhand spijt van ga krijgen. Help alstublieft! 


897884095_IMG_2803kopie.thumb.jpg.d741037fccdbefd3ed0a8c2a659e0184.jpg

IMG_2799.thumb.jpg.d47fa9228632ce0916ea4ffca90479dd.jpg

IMG_2798.thumb.jpg.70925e9a93d975b5db281ad409b2e062.jpg

aangepast door Ronin
Link naar reactie

Ik denk dat eerst het metalen gedeelte  van de keerring er nog uit moet, de rubber heb je er al uit. Dan verder zoals Nero zegt. 

Keerringen kan je overal vinden, buiten diameter, binnen diameter en dikte daarmee kan je verder. 

Link naar reactie

Thx voor de tip! Ik had zelf al deze site gevonden: https://www.123kugellager.de
Ik heb gegokt op 30x42 maar helaas, net te groot. Ik heb de oude terug proper aan het draaien gekregen en die terug er in gezet. Laten we hopen dat dit ok is nu? 🙏

Maar ondertussen hebben we al het volgende probleem. Ontluchten van de remmen... 

Rechtse remtrommel: 

IMG_2959kopie.thumb.jpg.70ed0d95a2b0f4f30b50ac252aa1df99.jpg

Links Remtrommel: 

IMG_2960kopie.thumb.jpg.2cb9f11a212b94763ba859c075a46f84.jpg

🤦‍♂️ 🤦‍♂️  🤦‍♂️  🤦‍♂️  🤦‍♂️  🤦‍♂️  --> Dus de remtrommel moet er helaas uit.

Heel veel angst en zweet later: 

IMG_2961.thumb.jpg.c8def5226a15c921d1db44f6063c6801.jpg

IMG_2964.thumb.jpg.548e5a6c96c7f5938ce01fc29140b353.jpg

IMG_2963.thumb.jpg.0214ef457b4ff2eacd174e1a9e70418a.jpg

Vraag: 
Heeft er iemand enig idee hoe ik die schroef eruit kan krijgen? Uitboren lijkt me niet zo handig want het is volgens mij de schroef om de cilinder te ontluchten? Ik heb de schroef uit de andere remtrommel/cilinder gedraaid om eens te kijken en het is maar een raar geval. Ze is hol vanbinnen met gaatjes vanonder? Daar ze hol is zal er denkelijk nog een andere schroef in moeten voor te ontluchten of ben ik mis? 
 

IMG_2962.thumb.jpg.0500f003ec72ae9f4c35514e673a6517.jpg

IMG_2970.thumb.jpg.d48086989b2a9636ac2cc7dd3e48e4df.jpg

IMG_2971.thumb.jpg.b186813d286499949b37150837d43143.jpg

Bedankt voor jullie reacties. 

aangepast door Ronin
Foute formulering
Link naar reactie

Thx voor de tip en de link naar de website. Dat gaat het dan worden. Ik ga die andere er dan ook maar eens afhalen denk ik. Best een paar maandjes extra wachten met rijden maar beide zijden fatsoenlijk.

Misschien dan toch ook maar eens verder op zoek gaan naar de juiste naaldlager. Het probleem is dat ik de juiste maat moeilijk gemeten kan krijgen. Moet ik op de naaldlagers meten of op de rand van de behuizing of ... . Dus maar bestellen en proberen zeker? Ik had gehoord dat er in Hasselt een winkel is waar je kan langs gaan. Imes... Misschien eens proberen als die kunnen helpen? 
 

Link naar reactie

Weet iemand als ik die schijven eruit moet krijgen om ze te kunnen smeren?

Ze zitten potvast (denkelijk roest). Er is geen mm beweging in te krijgen. Volgens mij moeten ze wel kunnen bewegen om de rem te doen werken. Ik heb ze al dagen in WD40 liggen en heb ze vanavond eens heet gestookt. Met een doorslag heb ik er eentje een mm naar binnen kunnen slaan. Je ziet een opgeschoven roest randje. Ik wil zo nog wel even doordoen maar vrees ze er nooit meer uit te krijgen. Iemand een idee/tip? 

Ik begreep van Jurgen (Duitsland) dat de remtrommels niet meer te krijgen zijn dus ik zit een beetje vast helaas. 

Thx! 

IMG_3025kopie.thumb.jpg.f5575a3c14cabda7653abcc08ee25dcb.jpg

Link naar reactie

Niet in boren ! Ontluchters dichten af aan de onderkant met een cone . Als je te ver boort is het over en uit . 

Spuit er zep45 op en met een L tap moet dat te doen zijn . 

Ivm. Met die zuigertjes , gewoon uitduwen, eventueel ook zep op spuiten en laten weken  . 

Als het niet lukt , er zit een specialist in Luik nl. La maison du frein . 

Succes. 

  • Like 1
Link naar reactie

Wouter, 

thx voor de tips! Ten zeerste geapprecieerd! 
waar kan ik die Zep kopen? Klinkt goed spul. (Edit: on-line gevonden via bol). 

Wat bedoel je met gewoon uitduwen? Naar binnen slaan en dan doorslaan tot die aan de andere kant de andere er ook uitduwt? 

Thx! 

aangepast door Ronin
E-commerce
Link naar reactie

Helaas kreeg ik er met Zep (en nog 2 andere industriële producten) geen beweging in. Ook 2 liter cola heeft niet geholpen? 

Ik had nog een tip gekregen op het Duitse forum en jawel die werkte! Met een vetnippel en vetspuit de druk opbouwen binnenin. We hadden met perslucht al eens geprobeerd maar helaas. 
Met de vetspuit ging het relatief goed. 1 kant vloog er als het ware keihard uit! 😮

De juiste vetnippel vinden was wel een uitdaging. Uiteindelijk naar een auto-speciaalzaak gegaan en die hadden een hele grote doos liggen met heel veel maten in. 2 gratis meegekregen en de vetspuit lag ook te vergaan bij een vriend van me. Dus we zijn weer een stapje verder. Nu maar eens gaan honen. 

IMG_3137.thumb.jpg.b422aa16e2d9d40a6af1bf5bbe31fb0c.jpg

IMG_3142.thumb.jpg.bbe9592624c59ec3412967f16a198540.jpg

IMG_3140.thumb.jpg.5a741eb2de378856ab3448dc43d71ab5.jpg

aangepast door Ronin
  • Like 1
Link naar reactie

Sorry voor het lange scrollen maar zonder foto's kan een thread niet bestaan. Ik hoop dat er wat gesprek komt zodat we op pagina 2 geraken 😁

Nu weet ik ook waarom de andere rubbers van de revisie set dienen. 

IMG_3149.thumb.jpg.7d200588c138bd01b7f4f67df2dbc060.jpg

IMG_3150.thumb.jpg.8561a42b0ad1ad839ba3d9e35323521c.jpg

Deze schijven zijn van aluminium: 

IMG_3152.thumb.jpg.3539e5de6e0402161f514acbf6ba123c.jpg

Blijkbaar heb ik er 3 van aluminium en 1 van staal. Dus de revisie is er al geweest. 

IMG_3173.thumb.jpg.51f2a95bb19ad2a6034127731aa2ceaf.jpg

IMG_3174.thumb.jpg.d6960e07224c2cc54f8ffc041295ee2e.jpg

IMG_3175.thumb.jpg.45eb57588208b9958f3d22e07a6e1fde.jpg

Poetsen: 

IMG_3165.thumb.jpg.a08e9c441218235070a2ea562de7eef8.jpg

IMG_3168.thumb.jpg.645f1216ade6a59a894371f25cdcc01b.jpg

 

  • Like 1
Link naar reactie

Ik ben op zoek naar die rem ontluchtingsnippels. M5 x 0,8 spoed. Lengte is 2,5 cm. Kent iemand ergens een webshop waar je zoiets kan vinden? Ik wil wel eens naar Luik rijden (Maison du frein) maar het is een serieuze trip voor mij en ze zijn daar blijkbaar aan het werk. Dus on-line was toch net iets handiger. 

 

Link naar reactie

Dank u wel! 

Het gaat verder... nu met de hoofdrempomp. Ook hier lag olie onder dus denkelijk ook de rubbers paraplu. Je begint eraan door het rempedaal los te maken want de staaf moet eruit. Nee ... eigenlijk begin je onder de Ape door de remleiding van de hoofdrempomp te demonteren. Dat heb ik gedaan en zo kon ik de remleiding controleren. Die was nog goed. Denkelijk dus al vervangen geweest bij de vorige revisie. 

Ik heb ook wat hoon-stenen gekocht. Dus we gaan eens alles terug glad laten glijden alvorens de rubbers te reviseren. Die revisie sets kosten wel wat ... godkennoene! 45€ voor 4 rubbers 😳

Foto's want anders da gaat niet zeggen ze in Genk: 

Olie op de bodem

IMG_3104.thumb.jpg.9516bfb6244d80f6b5735e0f08107931.jpg

Rempedaal demonteren om alles los te krijgen

IMG_3107.thumb.jpg.c6d9df1f6ecb00b5ff89eaae38605279.jpg

Stoplicht-veer losmaken en helaas ook weg-dremelen. Dat wordt dus opnieuw vastlassen later. Ik heb een laspost gekocht in de Lidl maar ken er geen knijt van. Nog niet zeg ik dan maar. 

IMG_3111.thumb.jpg.bc5e71d88ec2e1c040d6d68ba3947391.jpg

Gelukkig zat de cilinder in de pomp niet zo vast als bij de andere rempompen. Wat kruipolie en wat duwen op de cilinder en hoppa. Daar kwam ie er al uit. Even honen en goed poetsen en we kunnen weer. 

IMG_3117.thumb.jpg.c2a423c34df0c4982531c5ec75726324.jpgIMG_3117.thumb.jpg.c2a423c34df0c4982531c5ec75726324.jpg

IMG_3120.thumb.jpg.7f4de670d76c6ae111e4832f7b32157c.jpg

IMG_3122.thumb.jpg.b7e0f49f3ee7ab68594917554c72f719.jpg

Het oliereservoir. Ook deze ga ik even honen. 

IMG_3118.thumb.jpg.c27d4571987d2f26188d7229c3a857ec.jpg

En de revisie set: 

IMG_3124.thumb.jpg.50fe0f6e3ed6e1ab34f97010a62d6b86.jpg

IMG_3126.thumb.jpg.b8c971e1dbcddcaa9a6eef8282f10815.jpg

IMG_3130.thumb.jpg.1a4a9007665cc050e64e10de94ea3cd0.jpg

Ciao!

  • Like 3
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ik ben bij la maison du frein geweest in Luik en daar konden ze me helaas ook niet helpen met de onluchtingsnippel. M5 was niet te krijgen meer gaven ze aan.
Met een heel bang hartje zijn we er dan toch maar aan begonnen. We hebben de ontluchtingsnippel uitgeboord. Op de avondschool hebben ze goede kolomboormachines en jaren ervaring. En jawel ... het is gelukt! 

Ik ga proberen om te werken met 1 ontluchtingsschroef. Als 1 kant in orde is dan draai ik daar een afsluitschroef in. Dan gaat de nippel aan de andere kant ontluchten. Ik weet niet als het gaat werken maar een beter plan heb ik niet. 

Ook heb ik een goedkope ultrasoon gekocht. Altijd handig! 

Ook qua spatborden ben ik alweer een stap verder. Dhr Kamm heeft me geholpen met wat hij nog had liggen. Helaas niet de juiste kleur maar qua maat en vorm wel heel dichtbij het originele. Alleszins veel beter dan de plastieken die er nu onder zitten. Dus maar eens zien hoe ik dit ga oplossen? Iemand enige tips?

IMG_3232.thumb.jpg.9abf41253d42e929243cab9640face59.jpg

IMG_3320.thumb.jpg.979f74b42c3d4c44ff07de1a27b195e8.jpg

IMG_3493.thumb.jpg.5b5bdb53d704d18078a03bcb78d2a43c.jpg

IMG_3503.thumb.jpg.81627d357d2c39cfeafd223b4fc14b5b.jpg

IMG_3506.thumb.jpg.89f3fafd0532684840723ea747d7b803.jpg

IMG_3352.thumb.jpg.e85827f87f55f7c662e62f2e1b0948ca.jpg

IMG_3734.thumb.jpg.cc036a816fb40e441651f4b425410b98.jpg

IMG_3738.thumb.jpg.44424d33f4a6280ed0238240b1b432a6.jpg

IMG_3743.thumb.jpg.d0df7f54e9498d2ae0516fe6c1791142.jpg

IMG_3745.thumb.jpg.e5f7c906d16ae2195d83a44dd9397a7a.jpg

 

  • Like 3
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...