Ga naar inhoud
Vespaforum.be

(px 200) stotteren bij 80 km/H


Triple R

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

Op het forum kon ik niet (meteen) een oorzaak/antwoord/oplossing vinden, vandaar mijn vraag.

 

Afgelopen woensdag kon ik dan eindelijk met de PX200 (vorig jaar rond juni gekocht in België) op keuring bij RDW (stelde niets voor.... Het frame- én motornummer werd uiterst grondig gecontroleerd, €102,- betalen én vertrekken. Verder geen enkele controle aan de PX, geen controle van verlichting/claxon, etc.!). Kentekenkaart had ik gisteren (donderdag) in de brievenbus.

 

Terug naar mijn vraag;

 

Sinds aankoop (juni 2021) heb ik de PX met enige regelmaat stationair laten lopen en een enkele keer de straat op/af gereden, puur om het blok even te laten draaien (gezien geen kenteken/verzekering).

 

Afgelopen woensdag was de eerste keer dat ik eens een stukje mocht/kon gaan rijden (naar de RDW én weer terug naar huis met het eendags kenteken....). In eerste instantie binnendoor merkte ik vrij weinig (2e / 3e versnelling tot +/- 55 Km/h). Er is een stukje waar je 80 Km/h mag; hier trok ik het gas open in de 3e versnelling én bij 80 Km/h begon de motor te stotteren en vertragen, ook bij op schakelen naar 4, en weer terug naar 3 en 2e versnelling. Enkel nog sputteren en steeds langzamer lopen ook bij minder gas. Na stoppen bij een kruising kon ik in de 50 Km/h zone weer verder zonder problemen tot +/ 55 á 60 Km/h.

 

Op de terugweg van de keuring een andere route genomen (met een kort stukje waar 80 Km/h is toegestaan). Hier kwam ik in de 3e en aansluitend 4e versnelling (op GPS) niet boven de 80 Km/h, dit was écht de max! Het blok heeft (als alles klopt...) nog geen 12K gelopen, wél +/- 1 jaar niet echt op de weg geweest. Nu pas weer zo'n 60 Km gelopen.

 

Hopelijk kan iemand mij van enige hulp zijn. Alvast bedankt voor jullie input! ;-)

 

Groeten Roger

52280873663_c9a75f1c34_o.jpgVespa PX 200E (Millennium, 2003) “Ella” to “Ella 2.0”! ;-) by (AKA Triple R), on Flickr 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 26/8/2022 om 23:23, Niels_1977 zei:

Van wie heb je de Px200 gekocht, en wat heeft die persoon gezegd over onderhoud/het motorblok.

Ik zou met deze vage omschrijving zeggen, of carb schoonmaken, of ontsteking staat niet goed.

Hoi Niels,

Bedankt voor je reactie! De PX heb ik gekocht van ene Stefan uit Maasmechelen (Deze man heeft zelf meerdere Vespa's en handelt nu en dan in Vespa's). Hij gaf aan dat de PX dealer onderhouden was én van de eerste eigenaar (Kentekenbewijs uit 2003 had ik ook nodig voor RDW keuring), ik heb dit niet kunnen checken. Het blok zou nog nooit “open” zijn geweest. Op jouw aanraden heb ik de carb open gemaakt en het luchtfilter schoongemaakt, brandstoffilter moet ik nog doen, geen reserve onderdeel voor). Inmiddels loopt de PX (op vlakke weg max. 93 Km/h op de GPS), stotteren is ook niet meer aan de orde geweest.

  • Like 1
Link naar reactie

93/u max voor een 200 is toch wat aan de luie kant! Normaal haalt een 200 blok makkelijk over de 100 op de GPS!

 

Misschien als je wat meer rijdt dat hij losser komt!

 

In ieder geval ze zijn gemaakt om mee te rijden dus gas erop!

 

Veel plezier met je wesp en nu dat je een kenteken en verzekering hebt wordt het tijd om de schade van 1 jaar te wachten in te halen.

  • Like 1
Link naar reactie

Neen, gewoon de benzineleiding even losmaken en checken of de brandstof er mooi continu en in constant debiet uit komt lopen. 

Gebroebel of horten en stopen? Meestal tijd voor een nieuwe benzinekraan. 

 

  • Like 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...